Företag i fokus:

Södertälje kommun satsar på gångvänlig framtid

Gangvag-walking-ga-pexels

Foto: Pexels

Södertälje kommun bjuder in sina invånare att bidra till utvecklingen av en ny gångplan genom att delta i en enkät. Målet är att göra stadens gångvägar säkrare, mer funktionella och attraktiva.

Södertäljebor har nu en unik möjlighet att påverka framtiden för stadens gångvägar. Genom att svara på en ny enkät, som är en del av arbetet med att ta fram en ny gångplan, kan invånare dela med sig av sina gångvanor, förslag och synpunkter. Denna insats är viktig för att säkerställa att framtida gångvägar möter behoven hos dem som bor och verkar i Södertälje.

– I arbetet med den nya gångplanen är det viktigt för oss att få in synpunkter från Södertäljebor och andra som använder – eller skulle vilja använda – kommunens gångvägar, säger Tinde Strand, trafikplanerare i Södertälje kommun.

Gångplanen, som är en följd av kommunens Trafikstrategi från 2017, syftar till att uppmuntra fler invånare att välja promenader framför bilåkning, både som ett hälsosamt alternativ och för att bidra till en levande stadsmiljö. Att fler väljer att gå bidrar inte bara till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet, utan även till en ökad känsla av gemenskap och trygghet i stadens offentliga rum.

Invånarna uppmanas att vara delaktiga i planeringsprocessen genom att ange vilka sträckor och platser de är nöjda med, samt vilka som de anser behöver förbättringar. Beslut om den nya gångplanen väntas tas av Tekniska nämnden under 2024, med konkreta åtgärder som inleds året därpå, vilket markerar ett viktigt steg mot en mer gångvänlig stad.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 mars 2024 13:35
Senast uppdaterad: 29 mars 2024 13:35

Stor framgång för Telgenytt – ”Glädjande siffror”

Södertälje

Arkivbild

Telgenytt har nått en milstolpe i sin digitala närvaro. Tidningen har passerat 30 000 aktiva följare på sociala medier och noterat över 120 000 personer nådda inom loppet av bara 24 timmar, vilket markerar ett historiskt rekord.

– Jag kan inte uttrycka min tacksamhet tillräckligt för alla som stöttar, följer oss och besöker Telgenytt för nyheter, säger Alexander Isa, ansvarig utgivare.

I en värld där nyhetskonsumtion alltmer flyttar till digitala plattformar har Telgenytt visat sig vara en främjande kraft inom lokaljournalistiken. Med en imponerande siffra på över 120 000 visningar på sina sociala mediekanaler under de senaste 24 timmarna, har det tidigare rekord slagits och dessutom passerar Telgenytt 30 000 aktiva följare på samtliga sociala plattformar.

– Telgenytt har etablerat sig stenhårt i Södertälje. Det som är särskilt spännande är att vi under årets lopp tydligt har märkt att vi når en publik även utanför kommunens gränser. Telgenytt har i genomsnitt över 250 000 visningar per månad, vilket talar sitt tydliga språk. Södertälje har omkring 100 000 invånare, och bland dessa finns många barn och äldre som inte använder internet lika frekvent, säger ansvarig utgivare.

Med den senaste bedriften på sociala medier, stärker Telgenytt sin position som en ledande källa för lokala nyheter.

– Det är glädjande siffror vi ser, men jag upprepar det jag ofta säger; vi har fortfarande en lång väg kvar, avslutar Alexander Isa.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 22:38
Senast uppdaterad: 18 december 2023 22:56

Lion Bar sprider julglädje med gratis mat på julafton

Yasar-Bisse-scaled-1

Foto: Alexander Isa

Julkassen med Telgenytt fortsätter att sätta avtryck i Södertälje. Julkänslan börja sakta men säkert infinna sig, men för en del är det en ensam högtid som väntar. Därför bjuder Lion Bar in till gratis lunch på julafton.

Under midsommar bjöd vi alla behövande på mat och planerade redan då att göra något liknande under julen. Så när Telgenytt presenterade ”Julkassen” kände vi att vi mer än gärna ville bidra i form av julmat till behövande under julafton, säger Yasar Bisse, ägare av Lion Bar i Södertälje.

I ett hjärtligt försök att sprida glädje och gemenskap under denna högtid, öppnar Lion Bar i Södertälje sina dörrar för de som behöver det mest. Med en generös gest välkomnar restaurangen alla till en högtid fylld med gemenskap och erbjuder gratis mat på julafton, den 24 december, mellan 15 till 16:00.

Denna tradition av generositet är inte ny för Lion Bar. Redan i somras, under midsommar, bjöd de in de som saknade sällskap och resurser för en festlig måltid. Denna jul upprepar de sin värdefulla insats. Restaurangägaren betonar vikten av att ge tillbaka till samhället, särskilt under högtider som julen som ofta präglas av samvaro och glädje.

– Det är en väldigt svår tid vi befinner oss i just nu. Räntorna är skyhöga, matpriserna har skjutit i höjden, ja, allt har blivit dyrare. Ingen kan hjälpa alla, men alla kan hjälpa någon, säger ägaren av Lion Bar.

Vad kommer ni bjuda på för mat?

– Det blir en mättande jultallrik som vi kommer att bjuda på. Ingen ska behöva gå hungrig eller känna sig ensam under julafton. Alla som är behövande och ensamma är välkomna till oss på Lion Bar, säger Yasar Bisse.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 december 2023 19:25
Senast uppdaterad: 22 december 2023 16:12

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors