Företag i fokus:

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Flera fordon inblandade i olycka i centrala Södertälje

E2687025-D5C1-4A48-9F5F-836DBFBDF3AB

Läsarbild

En större sammanstötning inträffade i centrala Södertälje. Enligt uppgifter till Telgenytt var tre fordon inblandade.

(Annonslänk)

På fredagskvällen, strax efter klockan 18, var tre fordon involverade i en olycka på Turingegatan i centrala Södertälje. Polis och räddningstjänst var snabbt på plats för att hantera situationen och återställa normal trafikflöde.

Olyckan resulterade i materiella skador på de involverade fordonen, men enligt uppgiftslämnare rapporteras inga allvarliga personskador.

Trafiken i området påverkades då fordon eventuellt krävde bärgning.

Läsarbild

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 19:14
Senast uppdaterad: 12 april 2024 19:17

Gruppledarna enas om en investering på 80 miljoner

434075089_442802988418977_5615229499714128913_n

Gruppledarna Linda Sjögren (V) och Anna Syrjänen (KD).
Pressbild

I en sällsynt samverkan presenterar Kristdemokraterna och Vänsterpartiet i Södertälje ett gemensamt yrkande om att omfördela kommunens överskott till trygghet och skolmiljöförbättringar.

– Vårt förslag är att ta 80 miljoner kronor från 2023 års resultat och dela 40 milkoner till en trygghetsfond och 40 miljoner till en NPF-anpassningsfond, skriver gruppladarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V), ett pressmeddelande.

Under dagens möte i kommunstyrelsen föreslog KD och Vänsterpartiet gemensamt att en del av Södertäljes kommunöverskott på 194,5 miljoner kronor ska investeras i invånarnas trygghet och en bättre skolmiljö. Mot bakgrund av årets positiva ekonomiska resultat, som överträffade budgeten med 94,7 miljoner kronor, argumenterar partierna för att nuvarande osäkra tider kräver aktiva insatser för medborgarnas välfärd.

(Annonslänk)

Förslaget innebär en omfördelning av 80 miljoner kronor från 2023 års resultat, där hälften avsätts till en nyinrättad trygghetsfond och den andra hälften till en NPF-anpassningsfond. Trygghetsfonden ska möjliggöra för civilsamhället och kommunens egna verksamheter att initiera projekt som ökar tryggheten i offentliga rum och stärker förebyggande åtgärder mot kriminalitet.

NPF-anpassningsfonden avser att förbättra skolmiljön genom anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), där insatserna spänner från mindre undervisningsgrupper till ökad kompetens hos skolpersonalen i NPF-frågor.

Gruppledarna Anna Syrjänen (KD) och Linda Sjögren (V) understryker vikten av dessa investeringar som en väg mot en inkluderande och tryggare stad för alla Södertäljebor.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 17:26
Senast uppdaterad: 12 april 2024 17:26

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors