Företag i fokus:

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Omfattande tunnelrenoveringar i Södertälje på sju platser

Vagarbete

Foto: Alexander Isa

Renoveringsarbete av sju gång- och cykeltunnlar i Hovsjö och Fornhöjden inleds den 22 april och väntas störa bil- och busstrafiken fram till hösten 2024.

Södertälje kommun tar sig an en betydande uppgift denna vår med att renovera fem tunnlar i Hovsjö och två i Fornhöjden. Dessa åtgärder syftar till att förlänga tunnlarnas livslängd och förbättra deras konstruktion. Trots att gång- och cykeltrafiken kan fortsätta som vanligt genom tunnlarna, kommer bil- och busstrafiken uppleva påverkan.

(Annonslänk)

Renoveringarna i Fornhöjden inkluderar tunnlar på Fornhöjdsvägen norr om Fornbacken och vid Fornhöjdsvägen 56. Under arbetet kommer ett körfält åt gången att stängas av vid dessa platser. Dessutom kommer trafikljus att installeras vid Fornhöjdsvägen 56 för att förbättra säkerheten på grund av dålig sikt.

Hovsjö påverkas flera vägar av renoveringarna. På Gröndalsvägen, både väster om Tvetavägen och norr om Björnövägen, samt på Hovsjövägen söder om Gröndalsvägen och Granövägen på både östra och västra sidan om Kvarstavägen, kommer framkomligheten att begränsas. Trafikljus kommer även att sättas upp vid korsningen Tvetavägen/Gröndalsvägen och vid tunneln utanför kyrkan på Gröndalsvägen norr om Björnövägen.

Dessa renoveringsarbeten är nödvändiga för att säkerställa tunnlarnas strukturella integritet och trygghet för alla trafikanter. Kommunen och entreprenören Dipart har inlett detta omfattande projekt med målsättningen att minimera störningarna så mycket som möjligt under byggperioden.

Renovering på fem platser i Hovsjö
Bild: Södertälje kommun

Renovering på två platser i Fornhöjden
Bild: Södertälje kommun

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 19 april 2024 22:48

Södertäljes stora padelhall begär konkurs

Padel

Södertälje padel vid Södertälje Hamn.
Foto: Maps/Pexels

Södertälje Padel, en gång en av Sveriges största padelhallar som öppnade 2019, står nu inför osäker framtid efter att ha begärt konkurs den 15 april.

(Annonslänk)

När Södertälje Padel först öppnade sina dörrar i Södertälje hamn 2019, var det en av de största padelanläggningarna i Sverige. Med kapacitet att välkomna närmare 40 spelare samtidigt, markerade hallen starten på en padelboom. Under pandemin ökade antalet padelbanor markant, en trend som stöddes av uppgifter från Svenska Padelförbundet, som noterade en fördubbling av banor landet runt.

Trots denna initiala framgång har intresset för padel sporten avtagit de senaste åren. En nedgång i popularitet har lett till att flera hallar runt om i Sverige har tvingats stänga. Södertälje Padel, drabbat av samma trend, har nu officiellt begärt konkurs.

Även om hallen fortfarande är öppen och välkomnar spelare, är dess framtida öde osäkert.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 19 april 2024 22:38

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors