Företag i fokus:

Charlie Petersson släpper nytt debutalbum

2022_01_CharlieP-scaled-1

Charlie Petersson
Foto: Alexander Isa

Med en mix av passion, talang och äventyr släpper Södertäljes egen Charlie Petersson sin djupt personliga låt ”Always Forever”, en försmak av hans efterlängtade debutalbum.

Charlie Petersson, Södertälje-talangen som redan gjort avtryck som skådespelare, tar nu steget fullt ut som musiker med släppet av ”Always Forever”. Denna ballad, som speglar hans resa och upplevelser genom Europa, är bara början på vad som lovar att bli en lysande musikkarriär. Efter framgången med sin dokumentär ”Street Tunes” på SVT Play, där han delade med sig av livet som gatumusikant, har Petersson fått erkännande för sitt unika uttryckssätt och sin förmåga att beröra.

(Annonslänk)

På långfredagen den 29 mars presenterade Petersson den känsloladdade balladen, en del av hans kommande debutalbum ”Millenialistic”. Låten är en hyllning till de musikaliska influenser som format honom; från 60-talets rock till 90-talets britpop och det tidiga 00-talets indiepop, där han särskilt hyllar det engelska 90-talets guldålder.

Genom samarbete med skivbolaget The Future Sound of Stockholm och den erfarna producenten Mats Björke (Mando Diao), visar Petersson upp en mångfacetterad talang som både låtskrivare, sångare och skådespelare.

Utöver sitt arbete i studion, har Petersson hållit ett imponerande schema med 75 liveframträdanden under 2023, vilket bevisar hans dedikation och kärlek till live-musiken. Med framträdanden i både svenska och internationella filmprojekt, inklusive en huvudroll mot Stellan och Gustaf Skarsgård, är Peterssons förmåga att fängsla publiken både på scen och skärm oförneklig.

Som en verklig ambassadör för mångsidighet, förbereder sig nu Charlie Petersson för att lansera ”Millenialistic” innan sommaren. Med en redan färgstark karriär bakom sig, och ett ännu ljusare framtidsperspektiv, är Petersson redo att sätta sin prägel på musikvärlden.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 31 mars 2024 00:16

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors