Företag i fokus:

Han donerade hela vinstsumman till välgörenhet

148E203F-829D-4CFF-B42B-F7FB624C7607

Södertäljebon Eli Elias.
Foto: Privata

Efter en svår olycka som nästan kostade honom karriären, har Södertäljebon och kampsportaren Eli Elias gjort en anmärkningsvärd återkomst. Trots sjukhusbesök för njursten och Corona-symptom inför sin senaste match, säkrade Elias en imponerande seger och donerade sedan hela prissumman till barncancerfonden.

Södertäljebon Eli Elias, som sommaren 2021 drabbades av en allvarlig arbetsplatsolycka. När flera trodde att karriären var över lyckades han kämpa sig tillbaka till toppen av sporten han älskar. Hans resa tillbaka har krönts med framgångar, senast vid en gala i Bromma där han stod som segrare för andra gången i rad i sin kampsportskarriär.

Eli Elias besegrade Malmöbaserade kampsportaren, Hamid Tawana, i den tredje ronden.
Foto: Privat

– Det kändes sjukt bra eftersom jag visste att jag inte kunde gå fullt ut på alla cylindrar om man säger så, Eli Elias till Telgenytt.

Inför matchen stötte Elias på flera hinder, inklusive sjukhusbesök för njursten och symtom på Corona. Trots dessa utmaningar steg han in i ringen och mötte Hamid Tawana från Malmö. Efter en tuff och envis kamp kunde Elias i den tredje ronden säkra sin segern.

I en gest av oerhörd generositet valde Elias att donera hela sitt pris, 67 000 kronor, som han erhållit från matchen och sponsorer, till barncancerfonden. Denna handling av välgörenhet visar på en kämpe med ett stort hjärta, som inte bara slåss för egna segrar utan också för att göra skillnad i andra människors liv.

– När det gäller summan och donationen så var det faktiskt något som jag hade lovat mig själv. Efter att jag var inlagd på sjukhus så fick jag träffa en hel del unga människor som gick igenom med en hel del motgångar och andra bekymmer i livets gång. Jag bestämde mig där och då för att göra så gott jag kan bara för att liva upp glädjen ännu mer. Jag är inte i behov utav prispengarna så är det bara. Vill tacka Patrik och Linus som jobbar under Barncancerfonden och som har gjort detta möjligt och alla företag samt sponsorer som har varit en del av resan, tack åter igen, säger Elias.

Eli Elias donerade hela vinstsumman till välgörenhet.
Foto: Privat

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 april 2024 14:46
Senast uppdaterad: 1 april 2024 14:46

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors