Företag i fokus:

Bariq Kassir siktar mot nya utmaningar – säljer Croc’s Inn

DSC_0017-2

Bariq Kassir, ägaren av Croc’s Inn
Foto: Shamash Oyal

Bariq Kassir, entreprenören som andats liv i Södertäljes nöjesliv genom Croc’s Inn, annonserar nu försäljningen av sin verksamhet för att utforska nya horisonter.

Med en akademisk bakgrund inom ekonomi och IT har Bariq Kassir visat att framgång inte bara handlar om att gå framåt i yrkeslivet utan även om att följa sina passioner.

– Att omvandla idéer till verklighet är en konst som jag brinner för, och ett av mina största projekt har varit att förvandla en bortglömd plats till något levande och pulserande. Croc’s Inn var en död hörna, men med envishet, vision och fantastiska medarbetare har vi förvandlat den till Södertäljes bästa restaurang och partykrog, säger ägaren Kassir till Telgenytt.

Croc’s Inn på Badhusgatan 3 ute till försäljning.
Foto: Shamash Oyal

Genom att investera tid, pengar och energi har han lyckats återställa Croc’s Inns forna glans som en pulserande restaurang och partykrog. Med ett team av engagerade medarbetare vid sin sida har Kassir skapat en plats där Södertäljes invånare kan samlas för att njuta av god mat, levande musik, och varandras sällskap. Croc’s Inn har blivit en symbol för gemenskap och underhållning, något som speglas i både gästernas uppskattning och de positiva recensionerna som följt.

– Att se gästerna njuta och läsa positiva recensioner är belöningen för det hårda arbetet, säger han

Nu när Kassir vänder blicken mot nya utmaningar och möjligheter, står Croc’s Inn inför ett vägskäl. Med ingen bindande avtal med bryggerier eller lån erbjuds framtida ägare en unik möjlighet att fortsätta bygga på det framgångsrika konceptet, med ett krav från Kassir att essensen av Croc’s Inn – inklusive dess namn och satsning på livemusik – bevaras.

Bariq Kassir är här tillsammans med kvällens DJ en fredagkväll.
Foto: Shamash Oyal

– Att bevara det som har gjort krogen så framgångsrik är avgörande för att fortsätta erbjuda invånarna i Södertälje och besökare en minnesvärd upplevelse, säger Bariq Kassir.

Kassir står inför ett nytt kapitel där han ska utforska nya projekt, motiverad av en amerikansk investerare och affärsman som ofta betraktas som historiens mest framstående investerare.

– Nästa steg för mig är att sälja Croc’s Inn och ge mig in i nya äventyr och utmaningar. Som Warren Buffett en gång sa: ”Riskera aldrig mer än du har råd att förlora och investera alltid med förnuft.” Att gå vidare är ett naturligt steg att ta och jag är redo för nästa kapitel, säger han.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 10:27

Snart inleder kommunen ombyggnationen av Marenplan

EBD9C0E8-6D0E-4C91-876F-048C6F3DCAFC

Illustration/bild: Fojab/Södertälje kommun

Senhösten är här och för Södertälje kommun är det dags att ta ett stort steg när ombyggnationen av Marenplan påbörjas.

Inom en snar framtid kommer Marenplan att vara en inbjudande destination med cirka 200 gästrum, konferensfaciliteter, en lounge, flera barer, restauranger samt en rymlig uteservering på en terrass med utsikt mot Maren.

I samband med att fastighetsägaren Stadsrum bygger en 16 våningar hög fastighet kommer Södertälje kommun att genomföra en omfattande uppfräschning av Marenplan, men denna förvandling kommer inte utan sina uppoffringar.

Stora delar av området kommer att vara avstängda för allmänheten. Detta inkluderar gångpassagen mellan det nya hotellet och kajen mot vattnet, vilket innebär att fotgängare måste ta en omväg via Ekdalsgatan eller Strandgatan och Marenbron om du vill ta dig från Marentrappan till Slussgatan.

Det är dock inte allt i avstängningen.
Strandgatan kommer att förbli öppen, och Tullgränd, som för närvarande är stängd, kommer att öppnas upp igen. Marentrappan kommer att vara tillgänglig för fotgängare under hela byggperioden, tillsammans med cirka 4 meter av Marenplan vid trappan. Däremot kommer träbryggan längs Marens östra strand att vara avstängd. Marenbron kommer att förbli öppen under hela byggperioden, med undantag för korta perioder då tillfällig stängning kan krävas.

Läs även: Här är restaurangerna som etableras vid Maren

Förutom den uppenbara estetiska upprustningen kommer Marenplan också att få fler sittplatser, fler träd och grönskande områden samt ny, modern belysning. Ny markbeläggning kommer att läggas, och en skimrande vattenspegel nedanför Marentrappan kommer att skapas, vilket ger möjlighet till vattenlek eller bara en vacker plats att slå sig ner vid.

Foto: Södertälje kommun

En central del av omgestaltningen är den helt nya kajen runt den inre delen av Maren. Denna kaj kommer att trappa ner mot vattnet och skapa fler sittplatser närmare vattnet, vilket ger besökarna en ännu närmare upplevelse av vattnet. Dessutom kommer det att finnas mer plats för uteserveringar samt att Tullgränd kommer att få en ljusare och mer inbjudande atmosfär.

Den preliminära tidsramen för avstängningen sträcker sig från november 2023 till mars 2025. Värt att notera är att flera parkeringsplatser vid Hebbevillan kommer att försvinna under byggperioden då både Stadsrum och kommunen kommer att använda området för sina etableringsändamål.

Läs även: – Hemligt pris i kommunal fastighetsaffär avslöjat

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 11:51
Senast uppdaterad: 23 januari 2024 22:55

ICAs markfusk – Byggde olovligt på kommunal mark

IMG_4322

Ica i Moraberg. Foto: Alexander Isa

Ica i Moraberg har olovligt byggt på kommunal mark, vilket enligt uppgifter från Lt har varit känt i stadshuset i flera år. Trots detta har åtgärder från kommunens sida dröjt.

Byggandet av Ica Maxi i Moraberg påbörjades i december 2015 och slutfördes i november 2017. Vid färdigställandet av fastigheten visade det sig att Ica hade olovligt utnyttjat kommunal mark, och trots detta hade kommunen inte vidtagit några åtgärder.

(Annonslänk)

Lt rapporterade även om bristen på nödvändigt slutbesked för bygglovet gällande vissa delar av parkeringen och lastbilsrampen. Till en början hävdade kommunen att Ica inte hade ett slutgiltigt godkännande, men sedan meddelade de att det faktiskt fanns ett sådant. Ulrika Thalén, chef för bygglovsenheten, berättade för Lt att detta dokument senare hittades i en arkiverad handling.

År 2020 inleddes dock ett ärende mot Ica för otillåten markanvändning i Moraberg, men det skulle dröja ända fram till slutet av 2022 innan kommunen började ställa krav på företaget.

ICA byggde olovligt på kommunens mark. Foto: Alexander Isa

I kommunens svar på detta agerade man genom att skicka ett kravbrev till Ica, där man hotade med att involvera kronofogden och belägga företaget med en veckovis avgift på över 14.000 kronor för markanvändningen utan lov.

Tidningen rapporterar vidare att kommunala dokument som riktades till Ica antydde att kommunen prioriterade att upprätthålla en positiv relation med företaget framför att kräva strikta åtgärder. Det övergripande målet var att bibehålla en ”god dialog”, med hänsyn till Icas betydelse som en ”viktig aktör”.

I stället beslutade kommunen att prioritera en aktiv dialog med Ica för att förmå företaget att göra rätt för sig. Samtidigt genomförde kommunen en strängare handläggning av privata fastighetsägare som begick mindre överträdelser, vilket resulterade i flera kravbrev och åtgärder från kronofogden, det rapporter Lt.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 22:44

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors