Företag i fokus:

Bariq Kassir siktar mot nya utmaningar – säljer Croc’s Inn

DSC_0017-2

Bariq Kassir, ägaren av Croc’s Inn
Foto: Shamash Oyal

Bariq Kassir, entreprenören som andats liv i Södertäljes nöjesliv genom Croc’s Inn, annonserar nu försäljningen av sin verksamhet för att utforska nya horisonter.

Med en akademisk bakgrund inom ekonomi och IT har Bariq Kassir visat att framgång inte bara handlar om att gå framåt i yrkeslivet utan även om att följa sina passioner.

– Att omvandla idéer till verklighet är en konst som jag brinner för, och ett av mina största projekt har varit att förvandla en bortglömd plats till något levande och pulserande. Croc’s Inn var en död hörna, men med envishet, vision och fantastiska medarbetare har vi förvandlat den till Södertäljes bästa restaurang och partykrog, säger ägaren Kassir till Telgenytt.

Croc’s Inn på Badhusgatan 3 ute till försäljning.
Foto: Shamash Oyal

Genom att investera tid, pengar och energi har han lyckats återställa Croc’s Inns forna glans som en pulserande restaurang och partykrog. Med ett team av engagerade medarbetare vid sin sida har Kassir skapat en plats där Södertäljes invånare kan samlas för att njuta av god mat, levande musik, och varandras sällskap. Croc’s Inn har blivit en symbol för gemenskap och underhållning, något som speglas i både gästernas uppskattning och de positiva recensionerna som följt.

– Att se gästerna njuta och läsa positiva recensioner är belöningen för det hårda arbetet, säger han

Nu när Kassir vänder blicken mot nya utmaningar och möjligheter, står Croc’s Inn inför ett vägskäl. Med ingen bindande avtal med bryggerier eller lån erbjuds framtida ägare en unik möjlighet att fortsätta bygga på det framgångsrika konceptet, med ett krav från Kassir att essensen av Croc’s Inn – inklusive dess namn och satsning på livemusik – bevaras.

Bariq Kassir är här tillsammans med kvällens DJ en fredagkväll.
Foto: Shamash Oyal

– Att bevara det som har gjort krogen så framgångsrik är avgörande för att fortsätta erbjuda invånarna i Södertälje och besökare en minnesvärd upplevelse, säger Bariq Kassir.

Kassir står inför ett nytt kapitel där han ska utforska nya projekt, motiverad av en amerikansk investerare och affärsman som ofta betraktas som historiens mest framstående investerare.

– Nästa steg för mig är att sälja Croc’s Inn och ge mig in i nya äventyr och utmaningar. Som Warren Buffett en gång sa: ”Riskera aldrig mer än du har råd att förlora och investera alltid med förnuft.” Att gå vidare är ett naturligt steg att ta och jag är redo för nästa kapitel, säger han.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 3 april 2024 10:27

Kvinna lurade äldre på 160.000 kronor – döms i tingsrätten

tingsrätt

Arkivbild

En kvinna i 50-årsåldern har blivit dömd för penningtvättsbrott mot äldre personer. Hon lyckades stjäla 165 000 kronor från äldre personer runt om i Sverige.

Det var förra året, under våren och sommaren 2022, som en kvinna skriven i Södertälje lyckades lura fyra äldre kvinnor på deras pengar.

Sammanlagt rörde det sig om totalt 165 000 kronor, där hon lurade de äldre kvinnorna att överföra pengarna till sitt eget bankkonto. Men efter en polisutredning kunde hon identifieras och åtalas.

Kvinnan döms i tingsrätten till villkorlig dom samt 80 dagsböter för penningtvättbrott mot äldre och måste även betala skadestånd.

24 000 kronor har två av de äldre fått återbetalda via sina bankkonton och en fond. Däremot har hon blivit dömd att betala återstående 141 000 kronor, inklusive ränta, till de drabbade kvinnorna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 12 september 2023 08:03

Nu inleds rättegången mot guldbutiken i Lunagallerian

608E13D5-D92A-4F09-B38D-1A18288D2FA3

Bild: Pexels/Telge

Bolaget bakom guldbutiken, som har verkat i Lunagallerian i över 20 år, misstänks för flera grova brott. Nu har tingsrätten inlett rättegången mot de tre åtalade personerna.

Det var i januari 2020 som polisen slog till mot guldbutiken i centrala Södertälje, efter flera anmälningar om att butiken misstänktes ha stulit smycken som hade lämnats in.

Tre personer misstänktes för grovt bedrägeri, grov förskingring, grovt olovligt förfogande och häleri. Sammanlagt handlar det om 101 åtalspunkter som sträcker sig från 2016 till våren 2020, då bolaget försattes i konkurs.

En av personerna, en 45-årig man, hävdar att han enbart var anställd i bolaget, men åklagaren pekar ut honom som den verkliga ägaren. Vid polisens tillslag greps 45-åringen tillsammans med sin far i januari 2020 för bedrägerierna som misstänks ha pågått i flera år.

(Annonslänk)

Vid tiden för polisens tillslag mot guldbutiken fanns även ett tiotal anmälningar, inklusive bedrägerier mot försäkringsbolag och bokföringsbrott. Ägarna hade över 800 000 kronor i obetalda skulder till Kronofogden, och konkursförvaltaren noterade att 200 000 kronor saknades i kassamedel.

I början var 45-åringens far misstänkt för att ha medverkat, men efter en noggrannare utredning avskrevs misstankarna mot 80-åringen.

Däremot är en 50-åring och en 70-åring misstänkta för medverkan i bedrägeriet, där några av offren har förlorat smycken värda hundratusentals kronor. Misstankarna mot dessa två inkluderar deras påstådda delaktighet, bland annat genom att ha medverkat i att lämna in smycken som pant på pantbanker.

Nu har rättegången mot samtliga tre, som förnekar brott, inletts i tingsrätten där de står åtalade för 101 åtalspunkter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 september 2023 21:06
Senast uppdaterad: 11 september 2023 21:09

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors