Företag i fokus:

INSÄNDARE: Tacka Boel Godner för en mörk vår

DSC_0021-1

Foto Shamash Oyal

Värmens återkomst, ljusets uppståndelse och en tid där fotbollspremiärer tävlar med assyriska nyåret. Det är en tid som vanligtvis präglas av vårens löften om glädje och förhoppningar. Assyriska FF, assyriernas landslag, upplever lika delar ljus och mörker då vi firar femtio år medan vår existens hotas av en svekfull politik och handlingsförlamade tjänstemän som tar ogrundade beslut. Vi har gjort allt vi kan för att sprida ljus i staden, men vi står maktlösa när spelreglerna ändras medan matchen pågår.

Assyriska nyåret har passerat och så även en fotbollspremiär i en högre serie. Jubileumströjan med en dikt av nationalhjälten Naum Faiq och Assyriskaloggan i guld står klar och en ny klubb har startats på andra sidan Atlanten i Kanada. Ungdomsverksamheten växer och intresset för våra säsongskort är högre än någonsin. Ekonomiskt var också 2023 vårt bästa år under vår mandatperiod, vi lyckades också hålla vårt löfte till kommunen om att betala våra driftkostnader.

Man skulle kunna tro att vi gör oss redo för festen som vårt 50-årsjubileum skulle betyda. Istället har Boel Godner med sin politiska majoritet stoppat alla festplaner genom att avbryta våra förhandlingar om en avbetalningsplan och gett oss ett ultimatum som kan få ödesdigra konsekvenser för Assyriskas FF och dess femtioåriga fotbollssaga. Godners plötsliga svek mot tidigare överenskommelse innebär att kommunen tvingar Assyriska att betala hela sin skuld på 1,6 miljoner senast 30 juni 2024.

Vi efterfrågade underlag som vi fick vänta på i sex månader

Sedan vi tog över som ny styrelsen har vi jobbat hårt för att få ordning på vår ekonomi och skulden till kommunen har alltid varit prioriterad. Det började med att vi försökte få grepp om hur stor skulden var och om den stämde. Vi efterfrågade underlag som vi fick vänta på i sex månader. När vi väl fick underlaget hade vi följdfrågor som tjänstemännen antingen inte kunde svara på eller dröjde med sina svar så att vi inte kunde bokföra i god tid.

Två års pandemi gjorde heller inte saken bättre och precis när pandemin släppte sitt grepp och vi var på väg att resa oss valde Godner, i januari 2022, med sina tjänstemän att frysa 385 tusen kronor som skulle gå till att betala en del av vår skuld. Samtidigt tog de bort en stor intäktskälla för oss när de skrotade LED-skärmarna på arenan. Båda dessa beslut kom utan förvarning eller diskussion med oss. LED-skärmarna saknas än idag.

I april 2022 bjöd vi in den dåvarande politiska majoriteten till vårt kansli för en dialog där vi förklarade att dessa två beslut försatte oss i en otroligt svår ekonomisk sits och bad om förståelse. Godner hänvisade oss då till sina tjänstemän för att inleda diskussioner om en ny avbetalningsplan som skulle vara realistisk i förhållande till vår ekonomiska situation.

Samtal med tjänstemännen inleddes och förhoppningen var att skriva på en avbetalningsplan innan midsommar 2022. Ekonomidirektör Erika Svensson kom då med nya krav på oss och vi uppfyllde dem. Det skulle dock ta ett år, till maj 2023, innan vi till slut fick ett utkast på en avbetalningsplan från Svensson. Utkastet baserades på våra dialoger det senaste året. Men sen blir det knäpptyst från kommunens sida trots många mejl och telefonsamtal till tjänstemännen.

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner(S)
Foto: Lucas T

I december 2023 blir vi kallade till möte med nytillträdde stadsdirektören Magnus Gyllestad och Maria Lindeberg, chef för Kultur och Fritid där budskapet är att så länge vi håller vårt löfte om att betala våra driftkostnader för året lovar de att avbetalningsplanen kommer att bli av. Vi håller vårt löfte och betalar. I början av 2024 börjar vi återigen kontakta tjänstemännen för att få klart allting men de skjuter hela tiden upp.

Det ska dröja till 6 mars innan vi återigen blir kallade till Stadshuset. Vi var förhoppningsfulla och nyfikna på vad Gyllestad och Lindeberg skulle presentera så att vi kunde komma vidare. Våra förhoppningar grusades ganska snabbt. Istället för avbetalningsplan och hållna löften kom nu Gyllestad med beskedet att dialogen om en avbetalningsplan är stoppad och vi får ett ultimatum om att reglera hela skulden senast 30 juni 2024.

Vi efterfrågar en skriftlig motivering på beslutet, vi vill också veta när ett sådant beslut har tagits och av vem? Stadsdirektören förklarar att något sådant beslut inte finns, han säger att han är politiskt styrd vilket betyder att den politiska majoriteten med Boel Godner har bestämt denna nya riktning. När jag frågar Godner säger hon att beslutet var ett ”politiskt stöd till tjänstemännen”.

”Det värsta av allt är att vi ännu inte vet varför kommunen har valt denna väg.”

Här står vi idag med en avbruten dialog och en kommun styrd av politiker och tjänstemän som ger dubbla budskap. Det värsta av allt är att vi ännu inte vet varför kommunen har valt denna väg. Dessa motstridiga budskap från tjänstemän och politiker gällande ett så känsligt beslut skapar bara spekulationer och skadar vår relation. Hur ska vi tolka denna plötsliga vändning på annat sätt än att man vill skada Assyriska FF?

Boel Godner har i två år vetat om vår ekonomiska utsatthet. I april 2022 gav hon sina tjänstemän uppdraget att förhandla fram en avbetalningsplan och precis när vi fullgjort våra förpliktelser har hon tillsammans med sin nya majoritet stoppat våra möjligheter och istället gett oss en omöjlig uppgift.

(Annonslänk)

Godner är mycket väl medveten om att vi inte kommer att kunna betala hela vår skuld senast 30 juni, hon vill skicka oss på inkasso och öka våra kostnader ännu mer. Hon är medveten om att vår enda räddning är den avbetalningsplan hennes tjänstemän redan gett oss ett förslag på, ändå väljer hon att skicka oss på inkasso. Frågan är varför? Vi får inga tydliga svar och vi då spekulera och gissa baserat på den informationen vi har.

Ett sådan beslut säger att för Boel Godner och hennes majoritet är Assyriskas verksamhet inte viktig för Södertälje och det spelar ingen roll om vi lägger ner föreningen. Det är inte heller viktigt att hålla sitt ord eller ens förklara sina beslut, det är bara att skylla på ”politiskt stöd till tjänstemännen” och sedan sluta svara. Det är en sorglig vändning men kanske inte så oväntad av en kommunstyrelseordförande som senaste tiden kommit med plumpa och generaliserande uttalanden som pekar ut vår folkgrupp som fuskare och kriminella. Kanske är detta den mest logiska förklaringen till ett sådant beslut?

Vi har alltid prioriterat vår skuld till kommunen. Vi har inte bett om att få fördelar gentemot andra föreningar i staden, vi har bett om förståelse och en ärlig chans att göra rätt för oss. Vi förstår inte varför två års dialog, som resulterat i ett förslag till avbetalningsplan, plötsligt ska skrotas. Vem tog beslutet? Hur lyder det? När togs det? Vem vinner på det här beslutet? Nej Boel, du vill ha ordning och reda i Södertälje – börja då med att ha det i stadshuset – och ta reda på svaren till våra frågor. Det är det minsta du kan göra för oss denna vår.

I detta mörker kommer vi ändå att försöka klara av vår verksamhet 2024. Det är vi skyldiga våra medlemmar, supportrar och samarbetspartners. Vi är skyldiga vår klubb som fyller 50 år att hålla vår fana så högt vi kan, även om detta kan bli vårt sista verksamhetsår. Ljusets årstid är här men vi vandrar i mörkret tack vare Godners beslut och vad den innebär för vår dialog och relation.

Moussa Esa
Ordförande Assyriska FF

Läs även: INSÄNDARE: Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 12:33
Senast uppdaterad: 9 maj 2024 13:58

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors