Företag i fokus:

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

Kulturfestival på klassisk mark i Södertälje

Esa Moussa Assyriska

Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF. Foto: Shamash Oyal/Privat

I augusti hyllas Södertäljeborna och Södertäljes historiska och kulturella utveckling de senaste 50 åren genom en tvådagars kulturfestivalen. – Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje, säger Besima Aho, en av initiativtagarna.

Initiativet bakom festivalen HuboTelge kommer från Assyriska föreningen i Södertälje, Assyriska fotbollsföreningen och festivalföreningen HuboTelge. Tillsammans vill de, genom en stor folkfest, stärka barns och ungdomars identitet och öka inkluderingen och gemenskapen i Södertälje.

– Vi vill fira Södertälje och den positiva kraft som finns i samhörigheten bland hela stadens invånare. Vi älskar vår hemstad och vi har mycket att vara stolta över i Södertälje. Vi liksom våra barn behöver få vara stolta Södertäljebor samtidigt som vi är stolta över vårt rika historiska och kulturella arv. Det gör oss starka både som individer och som samhällsmedborgare, säger Besima Aho.

(Annonslänk)

Kulturfestivalen hålls den 1-2 augusti på den klassiska Bårsta IP där hela området på 5 000 kvadratmeter omvandlas till ett festivalområde med fler aktiviter. Festivalen planeras att inkludera en veteranmatch med gamla AFF-spelare, scenframträdanden, livemusik, utställningar, föreläsningar och andra kulturaktiviteter.

– Allt det här gör vi för att hylla Södertäljes rika idrotts- och kulturliv som för den assyriska minoriteten har spelat en avgörande roll för integrationen i staden och landet. Vi är därför extra glada att det under invigningsdagen kommer att spelas en veteranmatch med gamla AFF spelare. Vi kommer successivt att avslöja vilka spelare som kommer att delta och vilket lag de möter, säger Moussa Esa, ordförande för Assyriska FF och en av initiativtagarna till festivalen. 

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:51
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:51

Larm om bränder på flera platser – ”Vi är överallt”

F1E6EB91-00B0-465C-861C-2637D99322DB

Foto: Vincent Gustafsson / Paula Kass Elias.

Under onsdagen hade räddningstjänsten fullt upp efter att flera bränder brutit ut både i Nykvarn och Södertälje. – Glad över att vi inte är på fler platser just nu, säger räddningstjänsten till Telgenytt.

Just nu befinner sig räddningstjänsten i Fornhöjden efter ett larm om en bilbrand, samtidigt som de också är i Nykvarn där en gräsbrand brutit ut vid ett industriområde.

Men redan vid 17-tiden på onsdagseftermiddagen befann sig räddningstjänsten på plats vid ett bostadsområd i Brunnsäng efter att det började brinna i skogen. Cirka en timme senare inträffade nästa skogsbrand på Dalhagavägen mellan Karlhov och Lina Hage. Båda bränderna kunde snabbt släckas av räddningstjänsten.

(Annonslänk)

(Annonslänk)

Klockan 20:13 fick SOS Alarm nya samtal om brand på två olika adresser. Den ena adressen var på Maskinförarevägen i Nykvarn, men enligt räddningstjänsten handlade det om en mindre brand som omfattade en yta på cirka två gånger tre meter. Den branden kunde snabbt släckas och stoppa att elden spred sig vidare.

Samtidigt brann även ett fordon på en parkeringsplats på Fornhöjdsvägen. Fordonet totalförstördes i branden och minst ett närliggande fordon ska ha skadats i bilbranden.

– Vi är överallt. Det är oerhört torrt och väldigt hög risk för gräsbränder. Jag är glad över att vi inte är på fler platser just nu, avslutar räddningstjänsten.

Uppdatering:

”Fyra bilar skadas. Branden misstänks vara anlagd och polisen skriver en anmälan om skadegörelse genom brand. Det finns ingen misstänkt gärningsman”, skriver polisen på sin hemsida.

Bilbranden i Fornhöjden. Foto: Vincent Gustafsson

Räddningstjänsten på plats vid Karlhov. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Bilbranden var synlig från centrala Södertälje. Foto: Paula Kass Elias.

Foto: Paula Kass Elias.

Skogsbranden i Brunnsäng. Läsarbild.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 juni 2023 19:10
Senast uppdaterad: 14 juni 2023 19:53

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors