Företag i fokus:

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

Trafikverket miljardsatsar – Södertälje kommun beviljas miljonbidrag

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Pressbild: Trafikverket / Werner Nystrand

Trafikverket miljardsatsar för att fler ska få möjlighet att resa kollektivt och cykla i städer. Nu har Södertälje, samt fler andra kommuner, beviljas nytt stadsmiljöavtal med satsningar på cykel- och kollektivtrafikåtgärder.

I en förstudie från 2019 presenterades en plan för att utvidga stadskärnan från Södertälje C till Hertig Carls väg vid Polishuset. Genom att ombygga och förflytta Nyköpingsvägen något västerut kan området utvecklas med nya bostadskvarter och verksamheter. Visionen är att expandera stadskärnan och koppla samman centralstationen med staden.

Kommunen har även genomfört en fördjupad trafikutredning för att säkra framkomligheten för fordon, kollektivtrafik och gång- och cykeltrafikanter i området. Idag kom beskedet att Södertälje kommun beviljats 63 miljoner kronor för investeringar i cykel- och kollektivtrafikåtgärder på Nyköpingsvägen.

En gång per år kan kommuner och regioner ansöka om stöd från Trafikverket där de måste finansiera minst hälften av investeringen och genomföra egna åtgärder för att maximera effekten av satsningen.

(Annonslänk )

För att Södertälje skulle kunna beviljas bidraget krävde Trafikverket att kommunen genomför vissa motprestationer, såsom informationskampanjer under byggskedet, en vintercyklistkampanj, informationskampanjer om nya cykelbanor, en parkeringsstrategi för Södertälje, en mobilitetsstrategi och en trygghetsanalys för Södertälje station inom trafikförvaltningen.

– Det är positivt att fler och fler upptäcker stadsmiljöavtalen, eftersom åtgärderna bland annat har potential att bidra till minskade utsläpp och bättre luftkvalitet. Att skapa bättre möjligheter för cykel och kollektivtrafik i städerna skapar ett mer rättvist transportsystem, med tillgänglighet för fler, säger Linda Göransson, chef nationell samhällsplanering, Trafikverket.

Den totala summan för Trafikverkets medfinansiering via stadsmiljöavtal i denna omgång är 994,5 miljoner kronor.

Nu har Trafikverket beviljat Södertälje ett stöd för kollektivtrafik- och cykelåtgärder på Nyköpingsvägen. Kostnaden för dessa åtgärder beräknas uppgå till 125 miljoner kronor, och kommunen har fått beviljat stöd på 63 miljoner kronor fram till år 2027.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juni 2023 02:50
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:51

BILDEXTRA: Här firar Bergvik 60 år

DSC_0011

Foto: Alexander Isa

Under lördagen firade Bergvik sitt imponerande 60-årsjubileum med en välbesökt tillställning som pågick från klockan 11 till 15:00. Det bjöds på en rad spännande aktiviteter och möjlighet att träffa lokala företrädare.

Bergvik fyllde hela 60 år och det skulle självklart firas ordentligt. Under den soliga lördagen bjöd området in till en festlig tillställning som lockade besökare i alla åldrar.

Bland annat var Bokbussen på plats för att erbjuda möjligheten att låna och läsa något spännande under sommaren. Barnen hade fullt upp med roliga aktiviteter som fiskdamm, hoppborg och en spännande tipspromenad med chans att vinna fina priser. Dessutom hade man chansen att träffa representanter från Telge Bostäder och Hyresgästföreningen Södertälje/Nykvarn för att diskutera viktiga ärenden och få information.

För de som blev hungriga fanns det möjlighet att avnjuta färska och smakrika hamburgare från den omtyckta Berdman Burgers och Aleksandar Leskinens vid stekplattan, som serverade sina läckra kreationer under hela evenemanget. Och för att stilla sötsuget bjöds det självklart på fika till alla besökare.

Läs även: – Atze förverkligade sin dröm – Nu rullar familjen fram succén

Bokbussen på plats. Anna Palm Kåberg och Martin Ahlman från Södertäljes stadsbiblotek. Foto: Alexander Isa

Foto: Alexander Isa

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 juni 2023 18:12
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 12:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors