Företag i fokus:

Jag hittar hellre mitt barn onykter än drogpåverkad

432961744_454104836946977_1370903189652374859_n

Foto: Pexels/Erik Karlberg

4 juli 2008. Precis fyllt 18 år och jag ska få gå ut på krogen för första gången. Solen sken, vännerna och jag bestämde oss för att ta på oss ljusa khakifärgade shorts och en ljus skjorta; ikväll ska vi fira mig.

Vi bestämde oss för att först ta en fördrink på ”Centralbaren”, en klassisk pub med inslag av rock, där olika typer av människor med det gemensamma intresset för rockmusik och öl samlas. Jag går fram till bartendern och beställer en stor stark, lite nervöst.

Han ber mig om legitimation, och lite undvikande smyger jag fram passet. Han utbrister med ett stort flin och en glädjande röst: ”-Wow, du har ju precis fyllt 18! Stort grattis!

Bartendern häller snabbt upp en stor och stark till mig och de andra gästerna vid baren skålar och gratulerar mig på min stora dag. Jag drack snabbt upp min första lagliga öl och vi beslutade oss för att gå vidare. Vi promenerade från Centralen till Järnagatan.

(Annonslänk)

Från en av uteserveringarna hördes ett lätt taktmässigt dunkande av musik, så vi bestämde oss för att titta dit. Där fann vi en fullsmockad uteservering med människor som satt ute och njöt av solskenet med en kall öl i handen. Det såg fantastiskt ut!

Jag och vännerna bestämde oss snabbt för att inta kvällens middag där.

”Välkommen till Stanleys”, ropar krögaren välkomnande. Nygrillade burgare, en kall öl, surret från glada människor och magiskt väder. Vilken tid att leva i!

Efter middagen bestämde vi oss för att gå ner till O’Learys, alla vännerna som tidigare redan hunnit fylla arton hade sagt att det var stället man skulle vara på om man ville dansa och självklart träffa tjejer.

O´Learys vid Marenplan år 2008.
Arkivbild: Erik Karlberg

Väl vid dörren står en stor, vältränad vakt med backslick och frågar mig med skarp blick efter legitimation. Nervöst tar jag fram den och lägger den i hans hand. Han kikar lite snett på mig och tittar sedan på passet. Nu är det kört tänker jag, jag kommer inte komma in. En nervös, nyfylld 18-åring som aldrig varit ute på krogen förut. Han ler mot mig lite lätt och räcker ut armarna och ger mig en stor kram och ropar glatt!

”Grattis på din dag!” Fantastiskt! Välkommen in!”, säger vakten och leder mig in med ett stort leende på läpparna.

Lite lätt chockad följer jag med. Vad hände precis? Fick jag en kram av vakten?

Väl inne på O’Learys lyckas vi krångla oss bland alla människor in till baren. Det spelas ”Umbrella” med Rihanna och Jay-Z från högtalarna och två tjejer bredvid sjunger glädjefyllt med. Vi beställer en drink var och följer med strömmen. Hela lokalen är fylld med människor i alla åldrar och av olika slag. Alla sjunger, skålar och dansar. Glädjen är ofrånkomlig och vi sjunger in natten. Detta var min första kväll som 18-åring i Södertälje.

Populära O’Learys i Södertälje var välbesökt under helgerna.
Arkivbild: Erik Karlberg

Idag, 2024. Jag minns tillbaka på denna kväll, går fortfarande ut emellanåt. Inte lika ofta som då, men en middag med vänner med ett glas vin slår aldrig fel. Utbudet på stan är dock väldigt annorlunda, tyvärr.

Vad hände? Jag läser tidningarna om ungdomar som skjuter varandra, drogerna används, som aldrig förr.

På min tid drack vi alkohol; använde man droger var man inte välkommen. Kan en stor del av droganvändningen bland unga hos oss ha att göra med att dagens ungdomar knappt har något utbud kvar i staden? Någonstans att dansa och träffa jämlikar?

Förr var många ungdomar ute på krogarna, vid första anhalten blev man stoppad av en vakt som kollade ens nykterhet och om det fanns risk att någon hade tagit droger. Väl därinne fanns det vakter som kontrollerade så att folk skötte sig. Väl utanför fanns polisen till hands om det var någon de misstänkte var påverkad.

Jag tror personligen att droganvändandet måste varit betydligt mindre på den tiden. Man ville ju gå ut, dansa, träffa vänner, flörta med tjejer och inte bli tagen för att ha tagit något skit. Vi kunde ha 2-3000 ”vuxna” ungdomar ute på krogarna en kväll. Förutom de ovan nämnda hade vi även Telgekällaren, Flamingo, Torekällbergets Värdshus och Hamnmagasinet som jag kan nämna på rak arm.

Min son fyllde nyss 16 år och vi pratade om hur det var när jag fyllde 18.

Ungdomar tar lätt dåliga beslut när de har tråkigt. Visst har det mycket med uppfostran att göra, men jag vill tycka att det också har en viss del med samhället att göra. Som förälder så hittar jag hellre mitt barn onykter än drogpåverkad. Jag tror att vi kan få bättre kontroll på ungdomarna om vi får staden levande igen.

Bara en tanke…

Andrew Laeddis

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 5 april 2024 16:47
Senast uppdaterad: 5 april 2024 17:11

Nationaldagen firades stort på Torekällberget

5E828CA4-AA83-4281-912A-7BA101C42DBF

Foto: Helen Shabo

Torekällberget bjöd på en heldag fylld med aktiviteter för alla, från barn till vuxna.

Nya svenska medborgare fick sitt medborgarskap/uppehållstillståndsceremoni, musik av Kulturskolan, svenska flaggan hissas, Södertälje Kammarkör och även nationalsången sjöngs dagen till ära. Södertäljebasketprofilen, Nina Baresso, höll i taktpinnen och var dagens nationaldagstalare.

Dagen till ära, Sveriges nationaldag, den 6 juni är en dag värd att hyllas. Låt oss ta denna dag och ära den till vårt älskade Sverige som tillåter människan leva fritt, uttrycka sig fritt, rätt till sjukvård, rätt till skolgång och utbildning. Sverige som tagit emot hundratals människor på flykt med öppna armar och skapat en plats för dem att starta ett liv på. Torekällberget är redan en plats som många barnfamiljer besöker ofta för att hälsa på djuren men också uppleva kulturen, naturen och få ta del av den historia som bevarats än idag.

Väl på plats fanns även försvarsmakten i sina ståtliga uniformer, med vapen hängandes runtom halsen ståendes bredvid sina mäktiga fordon. De var inte bara mäktiga, de var utöver det oerhört trevliga och tillmötesgående, samtalade med besökarna samt visade upp sina medtagna redskap.

Boel Godner (S) tillsammans med kommundirektören delar ut årets Sankta Ragnhildsmedaljen till Emelin Oduncu för sina hjältemodiga insatser under 2022. Med motiveringen ”Genom sitt stora personliga engagemang mot fördomar och hedersrelaterat förtryck har Emelin Oduncu visat stort mod genom att tala om frågor som är svåra att tala om i Södertälje”.

Väl på plats att ta emot medaljen är ingen mindre är Emelins son Bobby Oduncu som å Emelins vägnar tackar för priset och säger några välmenande ord ”Min mamma är kontaktperson för många, varav många uttryckt att de önskar att hon var deras mamma. Min mamma har då sagt nej det gör du inte, du har världens bästa mamma, jag behöver bara prata med din mamma. Genom att prata med varandra och lyfta tunga känsliga ämnen kan vi nå fler människor och göra en skillnad tillsammans”.

Södertälje bjöd på en massa skoj, festligheter, godsaker, härliga minnen och även vädret var på sitt bästa humör. Det vart ett fantastiskt firande av den svenska nationaldagen. Som du förtjänar det, vårt underbara Södertälje.

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Foto: Helen Shabo

Text:

Helen Shabo

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 08:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 21:25

Stort engagemang när första spadtaget togs för nya Futurum

Skärmavbild 2023-06-06 kl. 16.54.12

Lars Greger, ordförande Telge Fastigheter, Tobias Stridberg, projektchef Telge Fastigheter, Susanne Bergström (S), vice ordförande för Järna kommundelsnämnd och Hanna Klingborg (MP). Bild: Södertälje kommun.

Järnabor, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret samlades i Järna centrum för att fira och ta det första spadtaget för nya Futurum.

– Det är superroligt att det äntligen är i gång, säger Tobias Stridsberg, projektchef på Telge Fastigheter, som ansvarar för byggandet, i ett pressmeddelande.

Järna centrum blev platsen för en glädjefylld och engagerad tillställning när första spadtaget för nya Futurum togs den 29 maj. Futurum är en planerad gemensam mötesplats som kommer att erbjuda olika kultur- och fritidsaktiviteter för alla som bor eller vistas i Järna. Det inkluderar bland annat ett bibliotek, en fritidsgård, en kulturskola, föreningsverksamhet och en scenverksamhet.

 – Min förhoppning är att våra verksamheter i Futurum ska samla många och fungera generationsöverskridande, säger kultur- och fritidschefen Maria Lindeberg.

Bild/Illustration: Nyrens arkitektkontor.

Bygget av Futurum har varit föremål för planering och diskussion under en lång tid. För att fira detta viktiga steg samlades invånare, arkitekter, politiker, bibliotekarier och tjänstepersoner från Telge och kultur- och fritidskontoret. Tårta och tal var en del av firandet, där glädje och förväntan över den kommande mötesplatsen var tydligt närvarande.

Nya Futurum förväntas bli en central och livfull plats där människor kan mötas, utforska och delta i olika kulturella och fritidsaktiviteter. Med första spadtaget har projektet tagit ett viktigt steg framåt, och invånarna i Järna ser nu fram emot att se Futurum växa och bli en viktig del av deras gemenskap.

 – Det är så roligt att Södertälje kommun väljer att satsa på kulturen, på våra barn och unga och på Järna. Vi i Järna kommundelsnämnd vill skapa liv och rörelse i Järna centrum och vill att Futurum ska bli en mötesplats för människor i olika åldrar och med olika bakgrund, säger Hanna Klingborg, ordföranden för Järna kommundelsnämnd.

Nya Futurum förväntas vara färdigställt till hösten 2024.

(Annonslänk)

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 6 juni 2023 15:25

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors