Företag i fokus:

DEBATT: Boel ger ett svar som inte svarar på någonting

Godner-Rosen-Greg

Styrande majoritet i Södertälje.
Foto: Lucas T

Svar på Boel Godner debattinlägg: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel Godners svar är typiskt för hela vår dialog med kommunen, man kan läsa hennes text men man får inga svar. Godner pratar om självklara sanningar som att ”enskilda föreningars betalningar till kommunen inte är ett politiskt beslut”. Men hon svarar inte på varför hennes tjänstemän säger att beslutet att ta bort vår avbetalningsplan är ”politiskt styrt”.

Sen skriver Godner som om hon pratar till ett barn och pekar återigen ut förvaltningen och tjänstemännen; ”Grundregeln är att man ska betala…” och ”…hanteringen ligger hos förvaltningen” som om vi inte skulle förstå dessa enkla faktum. Men fortfarande inget om att samma förvaltning hävdar att det är ett politiskt beslut som tvingat dem att skrota avbetalningsplanen.

Sen förklarar hon att besöken till föreningarna ska ”visa politiskt stöd till förvaltningens arbete” vilket stämmer till en början eftersom besöket hos oss i april 2022 stöttade tjänstemännen att jobba med vår avbetalningsplan, den som vi fick utkast på i maj 2023. Men sen går Godner bet igen eftersom hon två år senare, mars 2024 tog ett beslut som stoppade tjänstemännens arbete och bröt vår dialog. Hur förklara hon det? Jo genom att skylla på tjänstemännen igen.

”Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar”

Sen kommer vi till frågan om rättvisa för alla föreningar i Södertälje. På vilket sätt är det orättvist om vi skulle få hjälp att göra rätt för oss? Den handen borde kommunen sträcka till alla föreningar som råkar hamna i samma situation som vi gjort – det är god rättvisa. Och om det nu handlade om orättvisa eller positiv särbehandling av Assyriska FF varför ens ge oss möjligheten till en två års lång dialog? Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar om du anser det vara orättvist mot andra föreningar?

Som ideell förening har Assyriskas framgångar fått hela världen att besöka Södertälje, vi satte staden på fotbollskartan i Sverige. Fotbollsarenan är byggd tack vara dessa framgångar. Stora namn Erik Niva, Björn Ranelid och Mikael Persbrandt har besökt oss för att vara en del av framgångssagan. Vi är en förening som spelat en stor roll i Södertälje och förtjänar inte att bollas mellan er politiker och era tjänstemän, inte heller bli svikna på detta sätt.

Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen.

Ja, det stämmer att Assyriska är en stor och fin klubb – men det betyder inte att våra folkvalda politiker vill hjälpa oss att fortsätta vara det. Era beslut de senaste åren och hanteringen av avbetalningsplanen pekar bara på att ni anser att vår verksamhet är oviktigt för er. Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen. Det har ni tydligt visat, ni kan åtminstone stå för det istället för att skylla på förvaltningen. Eller är det tjänstemännen som hittar på? Ett tydligt svar, ett skriftligt utlåtande på varför dialogen vände är en nödvändighet.

Vill avsluta med att tacka Godner för att hon påminner mig om att det finns två andra partier som stöttar den här riktningen som skadar Assyriska FF. För även om Godner är den som är mest insatt i dialogen, det är hon som följt den närmast och har koll på all historik, så bär ju moderaternas Alexander Rosenberg och miljöpartiets Lars Greger ett lika stort ansvar i detta beslut som hotar Assyriskas existens.

Moussa Esa
Ordförande, Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 14:10
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Polis larmades – person rånad på väg in i sin bostad

Polis

Arkivbild

En man blev av med sin mobiltelefon under hot. Polisen har inlett en förundersökning, men ingen misstänkt har ännu gripits.

Det var tidigt på lördagsmorgonen, vid 07-tiden, som ettett rån inträffade i Södertälje. En man, som var på väg hem, blev utsatt för ett rån precis utanför sin bostad. Enligt uppgifter hotade gärningspersonen mannen och tvingade till sig hans mobiltelefon.

Polisen larmades snabbt till platsen för att undersöka händelsen. Efter en kort tids sökande kunde mannens mobiltelefon återfinnas gömd i en buske i närheten som tyder på att rånaren kastat ifrån sig telefonen under flykten från brottsplatsen.

En förundersökning gällande rånet har inletts, men för tillfället finns det ingen misstänkt i fallet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 13:07
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 13:07

Nahir Besara gör debut i svenska landslaget

Skarmdump

Skärmdump: SvFF

Södertäljesonen Nahir Besara är tillbaka i Pafos på Cypern där han spelade under 2019-2020. Men den här gången återvände han för att representera det svenska landslaget.

Det svenska herrlandslaget befinner sig för närvarande i Pafos på Cypern för Januariturnén 2024. Bland de utvalda spelarna i truppen finns Södertäljesonen Nahir Besara när laget ställdes mot Estland.

Efter den första träningspasset under veckan uttryckte Besara sin glädje över att bli uttagen till truppen.

– Det känns jättebra. Det är många bra fotbollsspelare som man har mött, men nu är det kul att få träna med dem, sade Nahir Besara, och fortsatte.

– Det är jättekul. Det finns inget större än att spela för det svenska landslaget. Jag är stolt över att vara här, sade Södertäljebon.

Nahir Besara har en lång meritlista inom elitfotbollen, både utomlands och i Allsvenskan, där han har spelat för Örebro och Hammarby sedan 2022. Men det är först nu han har blivit kallad till det svenska landslaget, vilket överraskade 32-åringen.

– Jag har varit med ett tag i allsvenskan och inte blivit kallad innan, så jag blev överraskad, säger han.

I fredags mötte landslaget Estland i Cypern, där Nahir Besara tidigare spelat för Pafos. Han fanns nu med i den svenska startelvan på mittfältet och gjorde därmed debut i A-landslaget. Han spelade i cirka 60 minuter innan han byttes ut mot 20-åringen, Otto Rosengren.

Innan Nahir lämnade planen hann Sverige göra två mål och släppa in ett, gjorda av Sebastian Nanasi och Isaac Kiese Thelin, vilket resulterade i ett slutresultat på 2-1 som höll i sig till slutsignalen. Efter matchen var det dock Malmöspelaren Taha Ali som fick mest uppmärksamhet och beröm efter att ha bidragit med en assist och gjort en imponerande debut i landslaget, inklusive hyllningar från Nahir Besara.

– Taha spelade en otroligt bra match. Jag spelade med honom redan i Örebro. Redan då såg man hans potential. Och i Malmö, med Rydström som tränare, har han utvecklats enormt, säger Besara till Aftonbladet.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 januari 2024 12:54
Senast uppdaterad: 14 januari 2024 12:54

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors