Företag i fokus:

DEBATT: Boel ger ett svar som inte svarar på någonting

Godner-Rosen-Greg

Styrande majoritet i Södertälje.
Foto: Lucas T

Svar på Boel Godner debattinlägg: ”Missvisande och helt felaktiga påståenden”

Boel Godners svar är typiskt för hela vår dialog med kommunen, man kan läsa hennes text men man får inga svar. Godner pratar om självklara sanningar som att ”enskilda föreningars betalningar till kommunen inte är ett politiskt beslut”. Men hon svarar inte på varför hennes tjänstemän säger att beslutet att ta bort vår avbetalningsplan är ”politiskt styrt”.

Sen skriver Godner som om hon pratar till ett barn och pekar återigen ut förvaltningen och tjänstemännen; ”Grundregeln är att man ska betala…” och ”…hanteringen ligger hos förvaltningen” som om vi inte skulle förstå dessa enkla faktum. Men fortfarande inget om att samma förvaltning hävdar att det är ett politiskt beslut som tvingat dem att skrota avbetalningsplanen.

Sen förklarar hon att besöken till föreningarna ska ”visa politiskt stöd till förvaltningens arbete” vilket stämmer till en början eftersom besöket hos oss i april 2022 stöttade tjänstemännen att jobba med vår avbetalningsplan, den som vi fick utkast på i maj 2023. Men sen går Godner bet igen eftersom hon två år senare, mars 2024 tog ett beslut som stoppade tjänstemännens arbete och bröt vår dialog. Hur förklara hon det? Jo genom att skylla på tjänstemännen igen.

”Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar”

Sen kommer vi till frågan om rättvisa för alla föreningar i Södertälje. På vilket sätt är det orättvist om vi skulle få hjälp att göra rätt för oss? Den handen borde kommunen sträcka till alla föreningar som råkar hamna i samma situation som vi gjort – det är god rättvisa. Och om det nu handlade om orättvisa eller positiv särbehandling av Assyriska FF varför ens ge oss möjligheten till en två års lång dialog? Varför slösa tid och skattebetalarnas pengar om du anser det vara orättvist mot andra föreningar?

Som ideell förening har Assyriskas framgångar fått hela världen att besöka Södertälje, vi satte staden på fotbollskartan i Sverige. Fotbollsarenan är byggd tack vara dessa framgångar. Stora namn Erik Niva, Björn Ranelid och Mikael Persbrandt har besökt oss för att vara en del av framgångssagan. Vi är en förening som spelat en stor roll i Södertälje och förtjänar inte att bollas mellan er politiker och era tjänstemän, inte heller bli svikna på detta sätt.

Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen.

Ja, det stämmer att Assyriska är en stor och fin klubb – men det betyder inte att våra folkvalda politiker vill hjälpa oss att fortsätta vara det. Era beslut de senaste åren och hanteringen av avbetalningsplanen pekar bara på att ni anser att vår verksamhet är oviktigt för er. Det är viktigare att kväva oss nu när vi ligger ner att hjälpa oss upp på benen. Det har ni tydligt visat, ni kan åtminstone stå för det istället för att skylla på förvaltningen. Eller är det tjänstemännen som hittar på? Ett tydligt svar, ett skriftligt utlåtande på varför dialogen vände är en nödvändighet.

Vill avsluta med att tacka Godner för att hon påminner mig om att det finns två andra partier som stöttar den här riktningen som skadar Assyriska FF. För även om Godner är den som är mest insatt i dialogen, det är hon som följt den närmast och har koll på all historik, så bär ju moderaternas Alexander Rosenberg och miljöpartiets Lars Greger ett lika stort ansvar i detta beslut som hotar Assyriskas existens.

Moussa Esa
Ordförande, Assyriska FF

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 14:10
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

”Barn och äldre lever på randen till vräkning”

123

Pressbild

2023 ser ut att bli ett rekordår när det gäller vräkningar av barnfamiljer enligt data från Kronofogden presenterade av SVT. Nu uppmanar Frälsningsarmén till starkare samarbete för att motverka vräkningar.

– Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Fram till november det året var 610 barn drabbade av vräkningar, en ökning från 540 barn under hela 2022. Frälsningsarmén betonar behovet av förebyggande insatser genom samarbete mellan socialtjänsten, fastighetsägare och samhällsorganisationer. Med stigande levnadskostnader ökar risken för akut hemlöshet. Efter en tidigare nedgång i antalet vräkta barn sedan 2018, har siffrorna åter börjat stiga och 2023 når de nivåer liknande de efter finanskrisen 2008.

– Vi har konstant kontakt med individer, ensamstående med barn och äldre som lever på randen till vräkning. Vi fokuserar på att arbeta vräkningsförebyggande och går in i dialog med hyresvärdar, berörda myndigheter och framför allt så stödjer vi de utsatta människorna. Senast i helgen fick vi ett ärende med en ensamstående mamma, som saknar fungerande kontakt med socialtjänsten, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Regeringen har länge strävat efter att undvika vräkningar av barnfamiljer, med en policy som kräver socialtjänstens närvaro vid sådana vräkningar. Trots detta saknades socialtjänsten vid flera vräkningar under året.

Många upplever idag en reell rädsla för hemlöshet. En nyligen genomförd undersökning av Frälsningsarmén och Ipsos visar att 20 procent av svenska föräldrar är oroliga för att förlora sitt hem. Denna oro är särskilt uttalad bland yngre, där 16 procent känner sig oroliga.

– För att vända utvecklingen krävs samverkan mellan kommuner och hyresvärdar på lokal nivå, för att så tidigt som möjligt fånga upp barnfamiljer i riskzonen. Det bästa är om parterna kan lösa situationen innan skulden växer och utan att Kronofogden behöver kopplas in. Kommunerna behöver också samarbeta med den ideella sektorn. Mer förutsättningar skulle kunna ges till den ideella sektorn för att kunna stödja barnfamiljer innan de hamnar i en vräkningssituation, säger Per-Johan Fernström på Frälsningsarméns sociala division.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 mars 2024 19:37

15-åring greps i galleria med skarpladdat vapen

Polis

Arkivbild

Under torsdagskvällen greps en 15-åring med ett skarpladdat vapen i Skärholmen Centrum. Enligt uppgifter till LT kopplas pojken till konflikten mellan kriminella nätverk i Södertälje.

För andra gången på en vecka inleds stora polisinstaser i Skärholmens centrum.

I början av veckan, tisdagen den 9 januari, utrymdes hela gallerian i Skärholmen och nationella bombskyddet tillkallades efter att någon hade kastat in ett misstänkt farligt föremål i en butik. Två dagar senare greps en 15-åring, med ett skarpladdat vapen enligt Aftonbladets uppgifter.

Enligt LT kopplas den gripna 15-åringen till den pågående konflikten i Södertälje som har krävt flera dödsoffer sedan hösten 2022. Senast den 9 december där fler personer sköts av flera gärnignsperosner. Enligt tidningens rapporter länkar polisen pojken till Ronnafalangen och anser att hans närvaro i området är relaterad till konflikten med Saltskogfalangen.

Vapnet ska ha upptäckte när pojken kontrollerades av patrullerande poliser i området. Inga personer rapporteras skadade i samband med händelsen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 januari 2024 00:49
Senast uppdaterad: 13 januari 2024 00:49

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors