Företag i fokus:

Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs

Rizzo

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 6 april 2024 03:17

23-åring döms till fängelse för inblandning i sprängningar

Polis

Arkivbild

En 23-åring från Södertälje åtalades för inblandning i flera sprängningar i Stockholm. Nu har han dömts till flera års fängelse av tingsrätten.

Tidigt på morgonen i januari exploderade en kraftig bomb vid en restaurang i Stockholm. Dagen efter inträffade ännu en kraftig detonation vid ett lägenhetshotell i Kista där en kriminell nätverksledare hade sitt kontor. Båda sprängningarna orsakade omfattande skador på byggnaderna, men enligt rapporterna ska ingen person ha skadats i samband med händelserna.

Kort efter händelsen greps flera personer, inklusive en 23-åring från Södertälje och en 25-åring från Upplands Väsby. Åtal väcktes i juni mot totalt åtta personer,  i åldrarna 16 till 42, som misstänktes vara inblandade i flera sprängningar i Stockholm. Dessa sprängningar kopplas samman med en konflikt mellan den så kallade ”Kurdiska räven” och ”Greken”.

Enligt domen ska Södertäljebon ha kört fordonet till platsen där andra personer utförde sprängningen. 23-åringen nekar till brottet och hävdar att han bara körde två män från en lägenhet till Kista och skulle få uppemot 80 000 kronor för körningen. Han påstår att han var ovetande om någon bomb eller detonation.

Dock hittade polisen hans DNA på ett av batterierna som påträffades vid sprängningsplatsen. Dessutom har man funnit chattkonversationer i hans telefon samt sökningar på internet relaterade till detonationen.

Tingsrätten har dömt Södertäljebon till fyra års fängelse för brottet allmänfarlig ödeläggelse. Domstolen anser att trots att han endast var i bilen och agerade som chaufför, så har han genom att transportera de två andra personerna varit delaktig som medbrottsling.

Läs även: – 26-åring dömd till fängelse – Förvarade bomb hemma

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 11:46
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:46

Flera fordon inblandade i trafikolycka

Ambulans

Arkivbild

En trafikolycka har inträffat vid Rosenlund och har orsakat viss förhinder i trafiken. Enligt rapporter från SOS Alarm var flera fordon involverade i olyckan.

En trafikolycka inträffade på måndagen klockan 11:57 på Idrottsvägen vid Rosenlund. SOS Alarm fick larmet och skickade en ambulans till platsen, men brandkåren som var på platsa vände tillbaka till stationen.

– Vi hann aldrig fram till platsen. Vi fick uppgifter från ambulanspersonal om att vi inte behövdes på platsen. De klarar sig själva, så vi vände tillbaka till stationen, säger räddningstjänstens presstalesperson till Telgenytt.

Det är för närvarande oklart hur allvarliga skadorna är och hur många personer som påverkades av olyckan. Räddningspersonal är på plats för att bistå de inblandade och utreda händelsen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 juli 2023 10:15
Senast uppdaterad: 10 juli 2023 11:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors