Företag i fokus:

Modekedjan i centrum lägger ner – Ansöker om konkurs

Rizzo

Foto: Alexander Isa

Rizzo Group har idag meddelat att de ansöker om konkurs. Beslutet påverkar samtliga 59 butiker i Sverige och Norge, inklusive enheten i Södertälje centrum.

Bakom beslutet ligger företagets oförmåga att säkra tillräckligt med likvida medel för den korta termen, trots en bedömd långsiktig potential i produkterna och tjänsterna som erbjuds.

– Det är med stor sorg vi tyvärr måste konstatera att det inte går längre. Sedan jag tog över som styrelseordförande förra sommaren har vi försökt att på många olika sätt hitta en långsiktig lösning för Rizzo Group, där vi så sent som i denna vecka satt i förhandlingar för att försöka hitta en lösning men tyvärr gick det inte, säger Styrelseordförande Jonas Blomqvist i ett pressmeddelande.

(Annonslänk)

Företagets kamp för överlevnad har under de senaste åren stöttats av bland annat huvudägaren Zenith och andra större aktieägare. Dessa har lagt ner betydande resurser i tid och kapital för att försöka hitta en lösning på de ekonomiska problemen.

– Det är ett otroligt sorgligt beslut, inte minst för vår personal, våra leverantörer och partners. Vi är många som har kämpat hårt, säger Helena Morland VD för Rizzo Group AB.

En betydande insats gjordes särskilt förra sommaren då en grupp investerare, inklusive Zenith, tog på sig ett stort finansiellt ansvar genom att genomföra en nyemission. Trots ytterligare ekonomiskt stöd från Zenith under hösten, för att bidra till bolagets återgång till lönsamhet och hjälpa till med skulder, har situationen inte förbättrats.

Rizzo Group har försökt sälja tillgångar och arbetat tillsammans med partner på marknaden för att omstrukturera bolaget och möta sina ekonomiska åtaganden. Även långtgående förhandlingar har förts denna vecka med målet att hitta en lösning som skulle kunna rädda företaget och dessutom bevara omkring 160 arbetstillfällen. Trots dessa ansträngningar och företagets värdefulla tillgångar, som starka varumärken och en omfattande kunddatabas, har inte en tillräcklig lösning kunnat uppnås.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 6 april 2024 03:17

INSÄNDARE: Vi fortsätter att utvecklas och behåller ambitionen

Aljosa

Aljoša Lagumdžija, VD Södertälje City

I Södertälje fortsätter vi utveckla stadskärnan och behåller ambitionen att få utmärkelsen Årets Stadskärna ett annat år.

Vi var finalister, hoppfulla och peppade på att höra vem som skulle ta hem utmärkelsen Årets Stadskärna på Svenska Stadskärnors årskonferens med 520 deltagare från hela landet. Södertälje har strävat mot målet i tio år och många värdefulla personer har jobbat engagerat och med stor passion för vår stad, men när vinnaren presenterades stod det inte Södertälje – det stod Malmö.

Besvikelsen var kännbar i vår grupp med representanter från näringsliv, fastighetsägare och kommun.

På ett sätt kände vi oss ändå som vinnare, för Södertälje har gjort en fantastisk förflyttning och utvecklingsresa när man ser till vår stads utgångsläge. Här finns en styrka, positiv attityd och gemenskap som formats av de utmaningar vi mött tillsammans under åren, och hur vi vänt motgångar till möjligheter. Allt detta hade vi samlat i en gedigen ansökan, och vi skapade en unik filmserie som summerar stadens resa.

Under årskonferensen i Helsingborg märktes att Södertälje blivit en snackis. Vi mötte glada branschkollegor som hjärtligt hejade på oss. Vi överraskades också av den starka uppbackning och engagemang vi fick från nya bekantskaper som följt Södertäljes utveckling. En värmande känsla.

Innan prisutdelningen togs de tre städernas representanter upp på scen för presentation och diplomutdelning. Då hördes det tydligt av alla hejarop och applåder vilket starkt stöd Södertälje har runtom i landet. Vår stads resa inspirerar andra. Det är något vi verkligen bär med oss.

Södertäljes delegation på plats i Helsingborg. Foto: Södertälje City

Självklart tyckte vi att det var dags för Södertälje att få det positiva erkännande staden jobbat så hårt för, och även om finalplatsen också är ett kvitto på framgång hade själva vinsten gett Södertälje den extra boost vi tycker staden förtjänar.

Men resan var väldigt positiv också. Vi har ytterligare förstärkt våra relationer, vårt band till varandra och ”vi-känslan”, och fortsätter arbetet i stadskärnan med gemensamma krafter och positiva framtidsvisioner för Södertälje.

Södertäljes resa är därmed långt ifrån slut. På många sätt är vi bara i början av en fantastisk utvecklingsperiod för staden. Vi ser fram emot det nya hotellet vid Maren och kommunens renovering av Marenplan, utvecklingen av Slussholmen och de spännande möjligheterna Lunakvarteret står inför.

Juryn gav oss värdefull feedback. De berömde vårt samarbete och hur vi fått in idrotten och storföretag som Scania i stadskärnan, hur Stora Torget blivit en levande plats samt hur vi samarbetar kring trygghetsskapande åtgärder.

Juryn uppmärksammade också vår kommunikation. Hur vi når ut till verksamheter, medlemmar och medborgare och har skapat en helt egen identitet. Att vi har förmedlat utvecklingen både till juryn och medborgarna, och genom filmer och mätmetoder verkligen visat på de fysiska förändringarna i vår stad.

Visst finns det områden vi behöver utveckla och förbättra än mer. Vi måste visa upp effekterna av de nya mötesplatser som har skapats och som kommer att skapas. Dessutom behöver vi stärka dialogen och samarbetet mellan stadens fastighetsägare ytterligare.

Vi genomgår just nu också en tuff ekonomisk period och strukturomvandling där verksamheter läggs ner både i Södertälje och resten av landet. En avgörande fråga för framtiden är hur vi jobbar med utbudet och skapar en lockande helhet i våra stadskärnor.

Men vi kan med stolthet säga att Södertälje är på rätt väg. Vi behåller vår ambition att bli Årets Stadskärna inom en snar framtid. Vi håller huvudet högt och siktar mot stjärnorna. Södertälje kommer få sin revansch. Varmt välkommen med på resan.

Se filmserien om Södertäljes utveckling på sodertaljecity.se/resan

Aljoša Lagumdžija
VD, Södertälje City

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 08:30
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Astra Zeneca satsar miljarder på återplantering av skog

Trad

Foto: Pexels

Läkemedelsbolaget Astra Zeneca har beslutat att investera 400 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor, i återplantering av skog och biologisk mångfald.

Syftet med satsningen är att stödja klimatåtgärder och människors hälsa. Genom utökningen av deras AZ Forest-program ökar bolaget sitt åtagande att plantera 200 miljoner träd på sex kontinenter fram till 2030, vilket är en betydande ökning från det tidigare målet på 50 miljoner träd till 2025.

Astra Zeneca kommer även att påbörja nya återplanteringsprojekt i Brasilien, Indien, Vietnam, Ghana och Rwanda, utöver deras befintliga projekt runt om i världen. Med samarbete mellan planteringsexperter, lokala samhällen och regeringar är målet att skapa naturliga skogar med rik biologisk mångfald.

Denna ambitiösa satsning förväntas bidra till att avlägsna cirka 30 miljoner ton koldioxid från atmosfären de kommande 30 åren.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 6 juli 2023 04:00
Senast uppdaterad: 5 juli 2023 22:45

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors