Företag i fokus:

Kommunen stärker kampen mot våld i nära relationer

Kvinna Woman Pexels

Foto: Pexels

Efter framgångar med tidigare åtgärder, lanserar kommunen en uppdaterad strategi för att bekämpa våld i nära relationer och hedersrelaterat våld för perioden 2024–2027.

I december 2023 godkände kommunstyrelsen den nya handlingsplanen ”Fri från våld 2024–2027”, en fortsättning på det arbete som påbörjats med den föregående planen för åren 2021-2023. Denna tidigare plan ledde till att fler våldsutsatta sökte stöd, vilket tyder på en minskning av mörkertalet. Den nya handlingsplanen syftar till att vidareutveckla dessa framsteg och adressera utmaningar som uppdagats under arbetets gång.

En markant förbättring har noterats inom kommunens samtliga verksamheter, där över 80% av socialtjänstens anställda har utbildats i att hantera våld i nära relationer och hedersrelaterat förtryck. Även personal från Telge Bostäder och utbildningskontoret har genomgått relevant utbildning, vilket stärkt kompetensen i dessa frågor på bred front.

Johannes Evers Gester, kommunens koordinator för frågor kring våldsförebyggande arbete, rapporterar om positiva resultat från dessa insatser och betonar vikten av den fortsatta kampen mot våld. Med flytten av samordnarfunktionen från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret i början av 2024, har en än mer sammanhållen och effektiv approach tagits för att förebygga våld.

– Sedan årsskiftet 2023/24 har samordnarfunktionen flyttat från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret. Redan efter två månader kan jag se att flytten bidrar till en positiv effekt i frågan. Anledningen till att funktionen flyttats är för att ännu tydligare kunna verka förebyggande mot våld, säger Johannes Evers Gester, kommunens koordinator i ett pressutskick, och fortsätter.

(Annonslänk)

– Även styrgruppen som jag leder har ändrats under föregående år från att vara endast representanter från socialkontoret till att nu innefatta alla berörda kommunkontor. Fördelen är att arbetet blir mer samordnat avseende insatser, till exempel så är det lättare att nå medborgarna med samma budskap och stöd.

Den reviderade handlingsplanen fokuserar på fem centrala områden: våldsförebyggande arbete, återfallsförebyggande insatser för våldsutövare, aktiva åtgärder för att upptäcka våldsutsatthet, specifika insatser för våldsutsatta vuxna och barn, samt systematisk kunskaps- och metodutveckling. Dessa fokusområden speglar en helhetsorienterad strategi för att inte bara bemöta utan även förebygga våld på lång sikt.

Initiativet understryker kommunens engagemang för att skapa en tryggare tillvaro för alla invånare, där våld i nära relationer och hedersrelaterat våld aktivt motarbetas genom utbildning, stödinsatser och samarbete över förvaltningsgränserna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 april 2024 02:25

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors