Företag i fokus:

Kommunen stärker kampen mot våld i nära relationer

Kvinna Woman Pexels

Foto: Pexels

Efter framgångar med tidigare åtgärder, lanserar kommunen en uppdaterad strategi för att bekämpa våld i nära relationer och hedersrelaterat våld för perioden 2024–2027.

I december 2023 godkände kommunstyrelsen den nya handlingsplanen ”Fri från våld 2024–2027”, en fortsättning på det arbete som påbörjats med den föregående planen för åren 2021-2023. Denna tidigare plan ledde till att fler våldsutsatta sökte stöd, vilket tyder på en minskning av mörkertalet. Den nya handlingsplanen syftar till att vidareutveckla dessa framsteg och adressera utmaningar som uppdagats under arbetets gång.

En markant förbättring har noterats inom kommunens samtliga verksamheter, där över 80% av socialtjänstens anställda har utbildats i att hantera våld i nära relationer och hedersrelaterat förtryck. Även personal från Telge Bostäder och utbildningskontoret har genomgått relevant utbildning, vilket stärkt kompetensen i dessa frågor på bred front.

Johannes Evers Gester, kommunens koordinator för frågor kring våldsförebyggande arbete, rapporterar om positiva resultat från dessa insatser och betonar vikten av den fortsatta kampen mot våld. Med flytten av samordnarfunktionen från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret i början av 2024, har en än mer sammanhållen och effektiv approach tagits för att förebygga våld.

– Sedan årsskiftet 2023/24 har samordnarfunktionen flyttat från Socialkontoret till Kommunstyrelsekontoret. Redan efter två månader kan jag se att flytten bidrar till en positiv effekt i frågan. Anledningen till att funktionen flyttats är för att ännu tydligare kunna verka förebyggande mot våld, säger Johannes Evers Gester, kommunens koordinator i ett pressutskick, och fortsätter.

(Annonslänk)

– Även styrgruppen som jag leder har ändrats under föregående år från att vara endast representanter från socialkontoret till att nu innefatta alla berörda kommunkontor. Fördelen är att arbetet blir mer samordnat avseende insatser, till exempel så är det lättare att nå medborgarna med samma budskap och stöd.

Den reviderade handlingsplanen fokuserar på fem centrala områden: våldsförebyggande arbete, återfallsförebyggande insatser för våldsutövare, aktiva åtgärder för att upptäcka våldsutsatthet, specifika insatser för våldsutsatta vuxna och barn, samt systematisk kunskaps- och metodutveckling. Dessa fokusområden speglar en helhetsorienterad strategi för att inte bara bemöta utan även förebygga våld på lång sikt.

Initiativet understryker kommunens engagemang för att skapa en tryggare tillvaro för alla invånare, där våld i nära relationer och hedersrelaterat våld aktivt motarbetas genom utbildning, stödinsatser och samarbete över förvaltningsgränserna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 7 april 2024 02:25

Kraftig ökning av antalet sysselsatta i Södertälje

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Antalet personer med arbete som huvudsaklig inkomstkälla har ökat kraftigt i Södertälje kommun sedan 2020, visar ny statistik från SCB. Ökningen är särskilt stor bland utrikesfödda.

Enligt SCB:s nya statistikprodukt, Befolkningens arbetsmarknadsstatus, har antalet personer med arbete som huvudsaklig inkomstkälla i Södertälje ökat med 12 procent, eller 5 177 personer, mellan juni 2020 och juni 2023. Samtidigt minskade antalet personer med arbetslöshetsersättning som huvudsaklig inkomstkälla med 22 procent.

– I Södertälje ökade antalet personer med arbete som huvudsaklig inkomstkälla med 5 177 personer mellan juni 2020 och juni 2023. Det motsvarar en ökning med tolv procent, säger Johannes Cleris, pressansvarig på SCB.

Ökningen av antalet personer som har arbete som huvusaklig inkomstkälla är särskilt stor bland utrikesfödda, med 26 procents ökning jämfört med en procents ökning bland inrikesfödda. Enligt SCB:s statistik är ökningen ungefär lika mycket för kvinnor som för män i kommunen.

Antal personer (15–74 år)juni 2020juni 2023FörändringUtveckling (%)
Sysselsatta45 54250 5144 97210,9
Arbete som huvudsaklig inkomstkälla42 40047 5775 17712,2

Skribent: Lucas T.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 januari 2024 04:30
Senast uppdaterad: 18 januari 2024 14:49

46-åring dömd till fängelse för guldsmedsbedrägeri

Gold-Cc

Foto: Cc

Efter en polisinsats mot en guldsmedsbutik i Södertälje döms butiksägarens son till nästan 3 års fängelse för grovt bedrägeri och andra brott.

I januari 2020 slog polisen till mot en guldsmedsbutik i Lunagallerian efter att flera kunder anmält att de inte fått tillbaka sina smycken efter reparation. Under utredningen anhölls och häktades butiksinnehavarens son, och en husrannsakan genomfördes i butiken. Trots att vissa smycken hittades på platsen och andra i olika pantbanker, förblev de flesta smycken försvunna.

Åtalet omfattade över 100 åtalspunkter mot sonen, en 46-årig man, och två ytterligare män och inkluderar flera anklagelser.

Ägarsonen, som hade hand om smyckena i affären, döms i tingsrätten till 2 år och 7 månaders fängelse för grovt bedrägeri, grov förskingring och grovt bokföringsbrott. En 50-årig man från Huddinge döms till villkorlig dom för 12 fall av häleri i samband med pantsättning av stulet guld. Den tredje tilltalade, en man från Danderyd, frias då det inte kunde bevisas att han varit medveten om att smyckena varit åtkomna genom brott.

Domen mot sonen i ägarfamiljen, som föll på onsdagen, förpliktar honom att betala ett skadestånd på närmare 1 miljon kronor till de drabbade kunderna.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 januari 2024 22:07
Senast uppdaterad: 17 januari 2024 22:07

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors