Företag i fokus:

INSÄNDARE: Boel räddade SSK men stjälper Assyriska

Boel Goder

Kommunstyrelsens ordförande, Boel Godner (S)
Foto: Shamash Oyal

Södertälje kommun, och i synnerhet Boel Godner, gör skillnad på klubb och klubb. Assyriska har en ekonomisk kris. Det hade även kära SSK en gång i tiden. 

För ungefär 10 år sedan var Godner mycket angelägen om att SSK skulle överleva en ekonomisk kris som hotade klubbens existens. Men när det gäller klubbar med mindre svenskt påbrå, ja, då ska det minsann vara ordning och reda i ekonomin.

Vi kan dock backa bandet ytterligare 10 år, till 2004, då Södertälje kommun sålde Scaniarinken och B-hallen för 19 miljoner kronor till SSK:s Arenabolag. Det skulle dock visa sig många år senare att SSK inte hade ”ordning och reda” i sin ekonomi, som Boel ständigt uppmanar till.

(Annonslänk)

Om jag minns rätt var det år 2012 som kommunen först klev in och ekonomiskt hjälpte SSK. Då gick de in via Telgekoncernen som aktieägare och tog över lån som inte skrevs av. Allt för att Sportklubben inte skulle hamna i händerna på inkassobolagen. Så snällt av kommunen och Godner, man blir ju rörd. Men generositeten slutade inte där. Inte långt därefter fick SSK över 3 miljoner kronor för renovering av duschrum.

År 2014 gjorde Södertälje kommun, med Boel i spetsen, sitt största drag för att rädda SSK, nämligen att återigen bli ägare av fastigheten. Prislappen låg på 130 miljoner kronor, vilket även innefattade viss ägarandel i Södertälje fotbollsarena.

Namnet Axa togs bort och 2016 blev det återigen Scaniarinken. Namnbytet av arenan innebar miljonbelopp i intäkter varje år – och som, hör och häpna, SSK fick behålla.
Och så sent som förra året bekostade Södertälje kommun ett helt nytt, toppmodernt ljudsystem för cirka fem miljoner.

Med andra ord, om ni frågar mig, som varken är fan av Assyriska eller besöker fotbollsmatcher, så är min neutrala syn att Boel Godner gör skillnad på klubb och klubb.

Med det sagt till vår ordförande: ett krossat glas går inte att reparera.

/Södertäljebo

Läs även: – INSÄNDARE: Tack Boel Godner för en mörk vår

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 april 2024 14:57
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors