Företag i fokus:

INSÄNDARE: Inför ytterligare en fri parkering i stadskärnan

Tage Gripenstam

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare.
Foto: Shamash Oyal

Sedan 2 april har det införts nya parkeringsregler vid parkeringarna vid Torekällskolan och Sorbonne,två parkeringar med två timmar fri parkering utan möjlighet att förlänga parkeringen. Det är något vi i Centerpartiet sagt ja till. 

Centerpartiet budgeterade i budget 2024 för att behålla det tidigare systemet med tre parkeringar i stadskärnan där det gällde 2 timmars fri parkering med möjlighet till betald förlängning. 

Ett system med fria parkeringar utan möjlighet till att förlänga parkeringen genom att betala en avgift har rimligen fördelar, det skapar en rörlighet där det finns tillgängliga p-platser för de som vill besöka centrum. Det gynnar restauranger, affärer och besökarna själva som behöver utföra ärenden som då kan kombineras med en fika eller lunch på stan. 

En nackdel är naturligtvis att det sammantaget blir färre parkeringar för de som vill parkera längre i den innersta stadskärnan. Positivt med det är att p-husen förhoppningsvis utnyttjas bättre eller att man väljer att parkera en bit längre bort, till exempel vid Tom Tits och parkeringen Mörten vid polishuset. 

”Det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget”

Det som nu saknas är en parkeringsplats i den norra delen av stadskärnan som kan ersätta de stora parkeringarna vid Tom Tits som nu är betalparkeringar. Det vill säga det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget med två timmar fri parkering utan möjlighet till betald förlängning. 

Därför föreslår Centerpartiet att på den mindre parkeringen under Mälarbron införs samma regler som vid Torkällskolan och Sorbonne med bland annat två timmars fri parkering utan möjlighet till förlängning. Det kommer att gynna besökarna till och företagen i den delen av staden.

Tage Gripenstam,
Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 12:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Skottlossning i Södertälje – Tre personer skjutna

Polis

Läsarbild

Flera personer har skjutis i Hovsjö och minst en har förts till sjukhus. Det bekräftar polisen för Telgenytt som just nu har en stor insats på platsen.

Händelsen inträffade vid 18:45 och ledde till att personen omedelbart fördes till sjukhus för medicinsk vård. Polisen har svarat med en stor insats, där flera enheter är på plats och har upprättat avspärrningar runt händelseplatsen.

Jag har väldigt lite information i nuläget, men jag kan bekräfta att en skottlossning inträffat och att en skadad person har förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Skadeläget är i nuläget oklart, men polisen bekräftar att mannen har förts till sjukhus för vård. Ingen misstänkt gärningsperson är i nuläget gripen.

Enligt uppgifter till Aftonbladet rörde det sig först om fyra skjutna personer, men nya uppgifter visade att det handlade om tre skottskadade personer.

Vet du mer: Tipsa oss här

Foto: Shamash Oyal.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2023 19:18
Senast uppdaterad: 12 december 2023 03:05

Scania inför krav på gröna leveranser

Scania

Foto: Scania/Alexander Isa

För att driva på skiftet till ett hållbart transportsystem omvandlar Scania nu sin målsättning om gröna inköp av batterier, stål, aluminium och gjutjärn till krav och kontrakt.

Scania, som tillverkar lastbilar och bussar, har en branschledande strategi för att minska utsläppen i leverantörskedjan. Företaget har som mål att uppnå 100 procent gröna inköp av dessa fyra material till sin europeiska produktion till 2030. Dessa ”hotspots” står för cirka 80 procent av klimatutsläppen från Scanias produktionsmaterial. ”Grönt” definieras som att de viktigaste utsläppskällorna elimineras genom att använda ny teknik, grön el och/eller återvunnet material.

Nu inför Scania krav på sina leverantörer att använda sådana gröna teknologier. Kraven är en del av förhandlingar om både framtida kontrakt och översyn av befintliga.

Engagemang från leverantörer är avgörande för den gröna omställningen, och viktiga framsteg görs. Scania har lagt sin första order på grönt stål från H2 Green Steel och har ett gemensamt mål med SSAB om full övergång till gröna stålleveranser 2030.

– Vi arbetar nu med att utöka omfattningen av målet om gröna leveranser till vår produktion, så att strategin så småningom omfattar hela den globala leverantörskedjan, säger Scanias VD Christian Levin i ett pressmeddelande på Scania.

Skrivent: Lucas T.

Julkassen: Ett samarbete mellan Telgenytt och St: Afrems ortodoxa kyrka.

Tryck på bilden för att anmäl er till julkassen

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 december 2023 18:58
Senast uppdaterad: 9 december 2023 18:58

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors