Företag i fokus:

INSÄNDARE: Inför ytterligare en fri parkering i stadskärnan

Tage Gripenstam

Tage Gripenstam, Centerpartiets gruppledare.
Foto: Shamash Oyal

Sedan 2 april har det införts nya parkeringsregler vid parkeringarna vid Torekällskolan och Sorbonne,två parkeringar med två timmar fri parkering utan möjlighet att förlänga parkeringen. Det är något vi i Centerpartiet sagt ja till. 

Centerpartiet budgeterade i budget 2024 för att behålla det tidigare systemet med tre parkeringar i stadskärnan där det gällde 2 timmars fri parkering med möjlighet till betald förlängning. 

Ett system med fria parkeringar utan möjlighet till att förlänga parkeringen genom att betala en avgift har rimligen fördelar, det skapar en rörlighet där det finns tillgängliga p-platser för de som vill besöka centrum. Det gynnar restauranger, affärer och besökarna själva som behöver utföra ärenden som då kan kombineras med en fika eller lunch på stan. 

En nackdel är naturligtvis att det sammantaget blir färre parkeringar för de som vill parkera längre i den innersta stadskärnan. Positivt med det är att p-husen förhoppningsvis utnyttjas bättre eller att man väljer att parkera en bit längre bort, till exempel vid Tom Tits och parkeringen Mörten vid polishuset. 

”Det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget”

Det som nu saknas är en parkeringsplats i den norra delen av stadskärnan som kan ersätta de stora parkeringarna vid Tom Tits som nu är betalparkeringar. Det vill säga det behövs ytterligare en parkering som ska ingå i det nya förslaget med två timmar fri parkering utan möjlighet till betald förlängning. 

Därför föreslår Centerpartiet att på den mindre parkeringen under Mälarbron införs samma regler som vid Torkällskolan och Sorbonne med bland annat två timmars fri parkering utan möjlighet till förlängning. Det kommer att gynna besökarna till och företagen i den delen av staden.

Tage Gripenstam,
Centerpartiets kommunfullmäktigegrupp

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 11 april 2024 12:58
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Telge Bostäders hyreshöjning – Högsta på 20 år

Telge Bostäder

Foto: Alexander Isa

Efter den senaste tidens förhandlingar mellan Telge bostäder och Hyresgästföreningen står det klart att hyrorna i Södertälje höjs inför 2024. Det är den största höjningen på minst två decennier, enligt parterna.

Telge bostäders förhandling med Hyresgästföreningen har resulterat i en hyreshöjning på 5,95 procent inför 2024 för närmare 9500 hushåll i Södertälje.

Julkassen: Telgenytt i samarbete med St Afrems ortodoxa kyrka.

Hassan Jama, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen, berättar för SVT Nyheter att höjningen är den högsta Telge bostäder genomfört på 20 år. Han menar att Hyresgästföreningen förstår att kostnaderna har ökat för fastighetsägare, men anser inte att allt kan läggas på hyresgästerna.

– 5,95 % är en hög hyreshöjning. Södertäljeborna har det redan tufft med el, mat, drivmedel och nu blir det hög hyreshöjning, säger han.

Christer Mellström, tillförordnad vd på Telge bostäder, framhåller dock att höjningen är rimlig och att hyrorna legat lågt de senaste åren.

– Jag ser mer som att föregående år så har våra hyresgäster haft hyresrabatt, så att man har haft billigare boende än övriga Sverige, säger Mellström till SVT.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 december 2023 11:13
Senast uppdaterad: 8 december 2023 11:13

Inget klart besked om SSK-forwardens skada

79DB7FC2-FAD3-4403-8485-8558A17F69FD

Jacob Dahlström, till höger, missar även matchen mot Mora Foto: Daniel Hansson/ Shamash Oyal

SSK tar imorgon kväll emot Mora på hemmaplan i den 24:e omgången av Hockeyallsvenskan.

I onsdags hade SSK nästan en ordinarie trupp med sig till Hovet, förutom sedan tidigare långtidsskadade Veeti Vainio så saknads också backen Henrik Malmström och forwarden Jacob Dahlström. Den sistnämnde kommer även vara indisponibel mot Mora.

Hur allvarlig skadan som håller Dahla borta från spel är vill inte assisterande tränare Mattias Zackrisson svara på:

-Han är inte disponibel till imorgon, så det är lite oklart. Han kommer inte vara med i alla fall.

I en tidigare intervju med Magnus Bogren så väntade man svar från de läkarundersökningar som skulle göras på Dahlström.

Har ni fått något svar om vad för skada det rör sig om?

-Vi har som policy att det bara är huvudtränaren och läkarna som uttalar sig om det där. Han kan inte spela, det är vad jag vet.

-Annars ser det ut som att det blir samma lag som mot AIK. Vi får se hur det ser ut imorgon på värmningen med Malmström, fyller Zackrisson i fortsättningsvis.

Så då ändrar ni inte på ett vinnande koncept gällande formationer och backpar?

-Vi känner att vi börjar hitta kemi i de kedjorna vi har. Tycker vi har fyra kedjor som producerar och levererar efter våra förväntningar. Det känns stabilt.

Är där något speciellt som ni har slipat på träningen nu inför Mora?

-Vi försöker skruva på allting och bli bättre hela tiden. Vi tränar för att bli bättre inte för att underhålla.

Manfall på träningen lät värre än det är?

-Ja, det blir så. Lite försiktighetsåtgärder, det gör ont att vinna hockeymatcher. Så vi måste tänka till lite hur hårt vi kan matcha dem på träning.

Magnus Bogren har under kvällen inte varit tillgänglig för en kommentar om Jacob Dahlströms skada.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 december 2023 20:55
Senast uppdaterad: 7 december 2023 21:17

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors