Företag i fokus:

Aljoša Lagumžija nominerad till Årets Centrumutvecklare

434876583_10160809765333961_8307069824768195509_n

Finalisterna i Halmstad.
Foto: Privat

Aljoša Lagumžija från Södertälje är en av de tre finalisterna till den prestigefyllda titeln Årets Centrumutvecklare 2024, en utmärkelse som erkänner betydande insatser inom stads- och centrumutveckling.

Finalisterna till Årets Centrumutvecklare 2024 har nu offentliggjorts, och bland de utvalda finner vi Södertäljes egna Aljoša Lagumžija. Tillsammans med Johan Jönsson från Hässleholm och Charlotte Svärd från Kristianstad, står Lagumžija i rampljuset som en av de främsta aktörerna inom svensk centrumutveckling.

Denna trio tillkännagavs som finalister under den nationella årskonferensen för Sveriges centrum- och platsutvecklare som hölls i Halmstad igår, torsdagen den 11 april.

Aljoša Lagumžija, VD Södertälje City, nominerades som finalist i Halmstad under torsdagen.
Foto: Privat

– Är otroligt stolt och glad över nomineringen och att mitt och mina kollegors arbete i Södertälje uppmärksammas nationellt och inom branschen. Detta sätter Södertälje på kartan i ett positivt sammanhang, säger centrumchefen, Aljoša Lagumžija, till Telgenytt.

Årets Centrumutvecklare är en utmärkelse som har delats ut av föreningen Sveriges Centrumutvecklare sedan 2012. Priset ges till en person som framgångsrikt har drivit utvecklingsprocesser, projekt, kampanjer eller arbeten som bidrar till att förbättra och vitalisera stadskärnor, handelsplatser eller köpcentra. Aljoša Lagumžija har med sin insats satt Södertälje på kartan för framstående centrumutveckling, vilket nu har gett honom en välförtjänt plats bland finalisterna. Vinnaren av utmärkelsen kommer att avslöjas senare under året.

– Vi har fått in många bra nomineringar från representanter i kommuner, fastighetsägare eller branschkollegor runt om i landet på personer som de vill lyfta och som alla gör stordåd på sina platser. Nu är de tre finalisterna utsedda och vi ser fram emot Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj där vinnaren utses, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och ordförande i juryn för Årets Centrumutvecklare.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 12 april 2024 11:08

Man utvisas från Sverige efter branden på Täppgatan

DSC_0068-2

Foto: Alexander Isa

Under våren greps en person misstänkt för mordbrand efter att en kraftig lägenhetsbrand bröt ut på Täppgatan. Nu har mannen, trots att han nekat till anklagelserna, blivit dömd i tingsrätten.

Vid 17:25 på fredagen den 19 maj utbröt en omfattande lägenhetsbrand på bottenvåningen i en bostadsbyggnad på Täppgatan. Räddningstjänsten anlände till platsen och möttes av en helt övertänd lägenhet.

Nio personer blev evakuerade och fem av dem behövde vård för rökskador, varav en kvinna hade nödgats ta sig ut från sin balkong med hjälp av ett rep. Två timmar efter brandens utbrott lyckades polisen gripa en 28-årig man som senare åtalades för mordbrand.

Trots initiala erkännanden från mannen som greps i samband med händelsen ändrade han senare sin ståndpunkt och förnekade att han hade anlagt branden.

Lägenheten på Täppgatan totalförstördes i samband med branden den 19 maj. Foto: Alexander Isa

Trots att mannens inställning förändrades, fann tingsrätten honom skyldig med hänsyn till både bevisen som klargjorde var och hur branden startade samt de vittnesmål som stödde detta.

Då det ansågs att mannen hade begått brottet under påverkan av en allvarlig psykisk störning, beslutades det att han skulle få rättspsykiatrisk vård med en särskild prövning för utskrivning. Dessutom fattades beslut om att han skulle utvisas från landet.

Mannen har också ålagts att ersätta de drabbade boende och ett försäkringsbolag som behövde återställa en av lägenheterna för cirka 19 000 kronor.

BILDEXTRA/TV: Kraftig lägenhetsbrand i centrala Södertälje

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 10:09
Senast uppdaterad: 2 september 2023 10:09

Man bar på kniv – Greps av förbipasserande

Polis

Arkivbild

Sent på fredagskvällen kunde en ung knivman identifieras av polisen. Detta skedde efter att en förbipasserande uppmärksammat mannen som bar på kniven.

Vid 22-tiden på fredagskvällen tillkallades polisen till en adress i Södertälje efter att en ung man hade blivit uppmärksammad för att bära en kniv. När polisen anlände till platsen hade en förbipasserande person lyckats gripa knivmannen och höll fast honom tills polisen tog över.

Personen hade även avväpnat den misstänkte mannen, som enligt polisen uppges vara i 20-årsåldern. Polispatrullen identifierade mannen och upprättade en anmälan om brott mot knivlagen.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 2 september 2023 07:00
Senast uppdaterad: 2 september 2023 07:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors