Företag i fokus:

Aljoša Lagumžija nominerad till Årets Centrumutvecklare

434876583_10160809765333961_8307069824768195509_n

Finalisterna i Halmstad.
Foto: Privat

Aljoša Lagumžija från Södertälje är en av de tre finalisterna till den prestigefyllda titeln Årets Centrumutvecklare 2024, en utmärkelse som erkänner betydande insatser inom stads- och centrumutveckling.

Finalisterna till Årets Centrumutvecklare 2024 har nu offentliggjorts, och bland de utvalda finner vi Södertäljes egna Aljoša Lagumžija. Tillsammans med Johan Jönsson från Hässleholm och Charlotte Svärd från Kristianstad, står Lagumžija i rampljuset som en av de främsta aktörerna inom svensk centrumutveckling.

Denna trio tillkännagavs som finalister under den nationella årskonferensen för Sveriges centrum- och platsutvecklare som hölls i Halmstad igår, torsdagen den 11 april.

Aljoša Lagumžija, VD Södertälje City, nominerades som finalist i Halmstad under torsdagen.
Foto: Privat

– Är otroligt stolt och glad över nomineringen och att mitt och mina kollegors arbete i Södertälje uppmärksammas nationellt och inom branschen. Detta sätter Södertälje på kartan i ett positivt sammanhang, säger centrumchefen, Aljoša Lagumžija, till Telgenytt.

Årets Centrumutvecklare är en utmärkelse som har delats ut av föreningen Sveriges Centrumutvecklare sedan 2012. Priset ges till en person som framgångsrikt har drivit utvecklingsprocesser, projekt, kampanjer eller arbeten som bidrar till att förbättra och vitalisera stadskärnor, handelsplatser eller köpcentra. Aljoša Lagumžija har med sin insats satt Södertälje på kartan för framstående centrumutveckling, vilket nu har gett honom en välförtjänt plats bland finalisterna. Vinnaren av utmärkelsen kommer att avslöjas senare under året.

– Vi har fått in många bra nomineringar från representanter i kommuner, fastighetsägare eller branschkollegor runt om i landet på personer som de vill lyfta och som alla gör stordåd på sina platser. Nu är de tre finalisterna utsedda och vi ser fram emot Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj där vinnaren utses, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och ordförande i juryn för Årets Centrumutvecklare.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 12 april 2024 11:08

Scanias kvartalsrapport – ”Den bästa i företagets historia”

Scania Levin

Foto: Pressbilder

Scania imponerar med kraftig tillväxt i tufft marknadsklimat. – Det är det bästa kvartalet någonsin i företagets historia, säger Christian Levin, vd för Scania, till SVT.

Scania fortsätter att bevisa sig som en stark aktör på marknaden för lastbilar och bussar genom att prestera imponerande resultat under andra kvartalet 2023. Företaget har mött utmaningarna på marknaden med framgång genom att visa på ökad efterfrågan och leverans av sina produkter.

Nettoomsättningen för Scania ökade med hela 36 procent och nådde 51,0 miljarder kronor under andra kvartalet 2023, jämfört med 37,4 miljarder kronor under samma period föregående år. Även den justerade rörelsemarginalen ökade betydligt, och vid 13,6 procent har företaget ökat sin lönsamhet. Scania har effektivt hanterat volymer, prissättning, produktmix och valutaeffekter, vilket har bidragit till den positiva utvecklingen.

– Scania presterade starkt, med en ökning av både leveransvolym och service-affären. Vårt justerade rörelseresultat ökade till rekordnoteringen 7,0 miljarder kronor, säger Christian Levin, i ett pressmeddelande.

En annan viktig framgångsfaktor för Scania är deras satsning på hållbara transportlösningar. Leveranserna av nollutsläppsfordon, Zero Emission Vehicles (ZEV), ökade med 9 procent till 71 fordon under det andra kvartalet. Serviceverksamheten var inte heller oväsentlig i framgången, med en ökning på 13 procent justerat för valutaeffekter.

Orderingången ökade med 9 procent och nådde 19 780 fordon under andra kvartalet. Detta bekräftar Scanias popularitet och starka ställning på marknaden, där deras produkter fortsätter att vara eftertraktade.

– Affärsklimatet är utmanande och vi har börjat att se en trend med något lägre aktivitet på vissa marknader men den totala efterfrågan på Scanias lastbilar ligger kvar på en hög nivå på våra viktigaste marknader, säger Christian Levin.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 08:18
Senast uppdaterad: 1 september 2023 08:20

Sparkad tjänsteman kräver skadestånd – ”Arbetsgivaren har inte följt lagen”

IMG_6012

En högt uppsatt kommuntjänsteman dömdes för mutbrott och sparkades från tjänsten i juni. Nu kräver han skadestånd från kommunen samt att hans avsked ogiltigförklaras, enligt rapporter från SVT.

– Arbetsgivaren har inte följt lagen om anställningsskydd, exempelvis prövades inte en omplacering först, säger Thomas Witting, lokal fackförbundsordförande, till SVT Södertälje.

Det var i juni 2022 som polisen stormade mannens bostad och förde honom till stationen, där han förklarades misstänkt för mutbrott i tingsrätten. En lång utredning inleddes och i april tidigare i år dömdes han för mutbrott. Kort därefter meddelade kommunen att tjänstemannen inte fick jobba kvar.

På onsdagen rapporterade SVT att tjänstemannen krävde att avskedandet ogiltigförklaras, samtidigt som han via fackförbundet Vision begär ett skadestånd på 250 000 kronor samt 24 månadslöner.

”Södertälje kommun vet verkligen hur man behandlar personal på ett bra sätt. Jag har varit anställd i drygt 16 år i Södertälje kommun, nu avskedad på olagliga grunder.”, skrev tjänstemannen till sin tidigare chef i ett mail, som SVT tagit del av.

Nu tar tjänstemannen bladet från munnen och berättar för Lt att han kräver rättvisa från kommunen. Han påpekar att de stängde av honom från löneutbetalningar i åtta långa månader och dessutom underlät att betala ut hans sjukpenning.

(Annonslänk)

– Att den här kommunen där jag är uppväxt i, där mina barn växer upp behandlar någon så här som har jobbat där i 16 år för att han har spelat fem padelmatcher i en väns padelhall. Det är ju det som det här handlar om. Jag tycker väldigt mycket om Södertälje och jag är fortfarande väldigt förvånad över att en så stor arbetsgivare behandlar sin personal på det här sättet, det kan jag säga, säger han till tidningen.

Tjänstemannen fälldes av Södertälje tingsrätt till en villkorlig dom och 70 dagsböter för tagande av muta i samband med padeltider, med ett totalbelopp på 17 500 kronor.

Vidare berättar han för Lt att familjen har blivit uthängd sedan nyheten uppdagades förra året. Hans familj har mått dåligt och har behövt söka professionell hjälp för att kunna hantera den påfrestande situationen.

– Jag har inte gått ut i medier och sagt något illa om min arbetsgivare, men de har tagit varje chans att gå ut och tala om att jag har förstört Södertäljes varumärke med mera, säger den avskedade tjänstemannen till Lt.

Den dömda tjänstemannen överklagade tingsrättens dom till hovrätten, som i maj beslutade att ompröva fallet. Dock har inget datum satts för när förhandlingen kommer att inledas.


Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 1 september 2023 06:23
Senast uppdaterad: 1 september 2023 06:23

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors