Företag i fokus:

Aljoša Lagumžija nominerad till Årets Centrumutvecklare

434876583_10160809765333961_8307069824768195509_n

Finalisterna i Halmstad.
Foto: Privat

Aljoša Lagumžija från Södertälje är en av de tre finalisterna till den prestigefyllda titeln Årets Centrumutvecklare 2024, en utmärkelse som erkänner betydande insatser inom stads- och centrumutveckling.

Finalisterna till Årets Centrumutvecklare 2024 har nu offentliggjorts, och bland de utvalda finner vi Södertäljes egna Aljoša Lagumžija. Tillsammans med Johan Jönsson från Hässleholm och Charlotte Svärd från Kristianstad, står Lagumžija i rampljuset som en av de främsta aktörerna inom svensk centrumutveckling.

Denna trio tillkännagavs som finalister under den nationella årskonferensen för Sveriges centrum- och platsutvecklare som hölls i Halmstad igår, torsdagen den 11 april.

Aljoša Lagumžija, VD Södertälje City, nominerades som finalist i Halmstad under torsdagen.
Foto: Privat

– Är otroligt stolt och glad över nomineringen och att mitt och mina kollegors arbete i Södertälje uppmärksammas nationellt och inom branschen. Detta sätter Södertälje på kartan i ett positivt sammanhang, säger centrumchefen, Aljoša Lagumžija, till Telgenytt.

Årets Centrumutvecklare är en utmärkelse som har delats ut av föreningen Sveriges Centrumutvecklare sedan 2012. Priset ges till en person som framgångsrikt har drivit utvecklingsprocesser, projekt, kampanjer eller arbeten som bidrar till att förbättra och vitalisera stadskärnor, handelsplatser eller köpcentra. Aljoša Lagumžija har med sin insats satt Södertälje på kartan för framstående centrumutveckling, vilket nu har gett honom en välförtjänt plats bland finalisterna. Vinnaren av utmärkelsen kommer att avslöjas senare under året.

– Vi har fått in många bra nomineringar från representanter i kommuner, fastighetsägare eller branschkollegor runt om i landet på personer som de vill lyfta och som alla gör stordåd på sina platser. Nu är de tre finalisterna utsedda och vi ser fram emot Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj där vinnaren utses, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och ordförande i juryn för Årets Centrumutvecklare.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 12 april 2024 11:08

Knarkbeslag i Järna – Värde på 130 miljoner kronor

Tullverket

Foto: Tullverket

Över 800 kilo narkotika har beslagtagits med kopplingar till Stockholmsområdet och flera länder. Minst 200 kilo av dessa beslagtogs vid en razzia i Järna

– Den organiserade brottsligheten tjänar enorma belopp på smuggling och försäljning av narkotika. I det här fallet handlar det om avancerad brottslighet där personer och företag från flera länder misstänks vara inblandade, säger Kristian Johansson, chef Tullverkets kriminalenhet öst.

Det var sommaren 2022 som Tullverket genomförde ett spaningsarbete där de lyckades spåra en lastbil som visade sig vara central i en omfattande narkotikasmuggling. Genom att följa lastbilen kunde polisen slå till mot lokaler i Danderyd, Kungsängen, Huddinge och Järna.

Totalt beslagtogs över 820 kilo på samtliga platser, varav 200 kilo i Järna. 603 kilo av bestod av cannabis, 196 kilo amfetamin, 18 kilo kokain och två kilo 3-CMC samt över 50 000 narkotikaklassade tabletter.

Nu åtalas sju män och en kvinna med kopplingar till flera länder och företag för synnerligen grov narkotikasmuggling. Ingen av de misstänkta personerna är från Södertälje, men två av dem är skrivna i Strängnäs. Det stora narkotikabeslaget kopplas enligt polisen till den kriminella organisationen som leds av den så kallade ”kurdiska räven”.

– Det är ett mycket omfattande utredningsarbete som nu lett hela vägen fram till åtal. Att nysta upp en sådan här stor härva är ett bidrag i kampen mot de kriminella nätverk som ligger bakom de senaste årens våldsvåg. Här har Tullverket en viktig roll att spela, säger Kristian Johansson.

Beslagen ska enligt Tullverket ha en beräknad gatuvärde på över 130 miljoner kronor.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 13:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 14:05

Sjukhuset häver sista begränsningar för covid-19

Sjukhus

Foto: Alexander Isa

Södertälje sjukhus slopar de sista restriktionerna till följd av pandemin. – Glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder, säger chefläkaren Lena Sunnermalm.

Södertälje sjukhus tar steg mot återgång till en normalliknande vårdmiljö genom att ta bort besöksbegränsningar som följde av covid-19 från och med den 22 augusti 2023. Sjukhuset förblir dock i linje med Region Stockholms rekommendationer.

– Vi är glada över att vi nu kan avveckla smittbegränsande åtgärder för covid-19 på hela sjukhuset men vid förändringar i smittspridning kan det bli aktuellt att återinföra restriktioner, säger chefläkare Lena Sunnermalm.

Vidare har sjukhuset även beslutat att upphäva smittbegränsande åtgärder för besök på specifika vårdavdelningar, inklusive geriatriska vårdavdelningar, palliativa vårdavdelningar och avancerad sjukvård i hemmet (ASIH). Flera tidigare krav, såsom kravet på munskydd och två meters avstånd, har också tagits bort. Vårdpersonal inom dessa avdelningar behöver inte längre använda munskydd vid patientnära arbete.

För patientbesök på Södertälje sjukhus gäller fortfarande tider mellan kl. 14.00 och 18.00 varje dag, och högst två besökare per patient. Personer med symptom ombeds stanna hemma vid symptom och följa hygienåtgärder samt personalens anvisningar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 08:15
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 20:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors