Företag i fokus:

Aljoša Lagumžija nominerad till Årets Centrumutvecklare

434876583_10160809765333961_8307069824768195509_n

Finalisterna i Halmstad.
Foto: Privat

Aljoša Lagumžija från Södertälje är en av de tre finalisterna till den prestigefyllda titeln Årets Centrumutvecklare 2024, en utmärkelse som erkänner betydande insatser inom stads- och centrumutveckling.

Finalisterna till Årets Centrumutvecklare 2024 har nu offentliggjorts, och bland de utvalda finner vi Södertäljes egna Aljoša Lagumžija. Tillsammans med Johan Jönsson från Hässleholm och Charlotte Svärd från Kristianstad, står Lagumžija i rampljuset som en av de främsta aktörerna inom svensk centrumutveckling.

Denna trio tillkännagavs som finalister under den nationella årskonferensen för Sveriges centrum- och platsutvecklare som hölls i Halmstad igår, torsdagen den 11 april.

Aljoša Lagumžija, VD Södertälje City, nominerades som finalist i Halmstad under torsdagen.
Foto: Privat

– Är otroligt stolt och glad över nomineringen och att mitt och mina kollegors arbete i Södertälje uppmärksammas nationellt och inom branschen. Detta sätter Södertälje på kartan i ett positivt sammanhang, säger centrumchefen, Aljoša Lagumžija, till Telgenytt.

Årets Centrumutvecklare är en utmärkelse som har delats ut av föreningen Sveriges Centrumutvecklare sedan 2012. Priset ges till en person som framgångsrikt har drivit utvecklingsprocesser, projekt, kampanjer eller arbeten som bidrar till att förbättra och vitalisera stadskärnor, handelsplatser eller köpcentra. Aljoša Lagumžija har med sin insats satt Södertälje på kartan för framstående centrumutveckling, vilket nu har gett honom en välförtjänt plats bland finalisterna. Vinnaren av utmärkelsen kommer att avslöjas senare under året.

– Vi har fått in många bra nomineringar från representanter i kommuner, fastighetsägare eller branschkollegor runt om i landet på personer som de vill lyfta och som alla gör stordåd på sina platser. Nu är de tre finalisterna utsedda och vi ser fram emot Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj där vinnaren utses, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och ordförande i juryn för Årets Centrumutvecklare.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 12 april 2024 11:08

Litteraturfest på Wasaskolan – ”Viktigt att öka läslusten”

370373837_962262881703858_388018229328323443_n-1

Foto: Shamash Oyal

Tidigt på tisdagsmorgonen bjöd Wasaskolan in sina låg- och mellanstadiestudenter till en magisk litteraturfest. Lärarna förvandlades till levande sagokaraktärer med fantasifulla kostymer, medan eleverna förtrollades av en 4D-teater framförd av Läslandet.

Genom att integrera läsning med kreativitet och lekfullhet vill Wasaskolan tända gnistan för lärande och läsning hos eleverna. Genom att skapa en engagerande och interaktiv upplevelse vill skolan väcka deras nyfikenhet och öka intresset för böcker.

Att lärarna går in i sina roller som sagohjältar, i detta fall Ronja rövardotter, ger barnen en möjlighet att se sina lärare på ett nytt, lekfullt sätt.

Lärarna på Wasaskolan bjöd sina elever på en magisk litteraturfest. Foto: Shamash Oyal

Läslandets 4D-teater lärde ut historier på ett nyskapande och gripande sätt. Genom att kombinera visuell, auditiv och taktisk stimulans, fick eleverna en fördjupande och minnesvärd upplevelse. Denna innovativa metod stimulerar fantasin och gör läsning till en äventyrlig resa.

Evenemang som detta visar på skolans dedikation till att skapa en inspirerande inlärningsmiljö för sina elever.

– Det viktiga med littraturfesten är att öka lusten till att lära och läsa. Läsning ska vara vilja och inte måste, och läsningen ska vara kul och coolt för de coola eleverna, säger Joli Kasarji, lärare på lågstadiet och samordnare på Wasaskolan, till Telgenytt.

Joli Kasarji som Ronja Rövardotter Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 21:21

En person misshandlad i samband med träningsmatch

Arkivbild

En person har blivit misshandlad och har förts till sjukhus. Enligt uppgifter till Telgenytt har misshandeln inträffat i samband med träningsmatchen mellan SSK och Brynäs.

enligt uppgifter tiEn person attackerades inne i arenan, vilket resulterade i en anmälan om grov misshandel. Polisen utreder händelsen som inträffade i samband med matchen.

Strax efter klockan 20 på tisdagskvällen kallades polisen till Genetaleden med anledning av en misshandel. Enligt en uppgiftslämnare ska misshandeln ha ägt rum inne i Scaniarinken i samband med matchen mellan SSK och Brynäs, i anslutning till en av arenans restauranger. En person ska där ha blivit påhoppad av en eller flera gärningspersoner, något som polisen ännu inte har bekräftat.

– Jag har inga sådana uppgifter. Det jag vet är att polisen tillkallats till Genetaleden med anledning av en misshandel och offret förts till sjukhus, säger polisens presstalesperson Town Hägg till Telgenytt.

En anmälan om grov misshandel har upprättats, och polisen arbetar med att utreda händelseförloppet. Skadeläget för offret är för närvarande oklart.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 20:19
Senast uppdaterad: 29 augusti 2023 20:19

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors