Företag i fokus:

Aljoša Lagumžija nominerad till Årets Centrumutvecklare

434876583_10160809765333961_8307069824768195509_n

Finalisterna i Halmstad.
Foto: Privat

Aljoša Lagumžija från Södertälje är en av de tre finalisterna till den prestigefyllda titeln Årets Centrumutvecklare 2024, en utmärkelse som erkänner betydande insatser inom stads- och centrumutveckling.

Finalisterna till Årets Centrumutvecklare 2024 har nu offentliggjorts, och bland de utvalda finner vi Södertäljes egna Aljoša Lagumžija. Tillsammans med Johan Jönsson från Hässleholm och Charlotte Svärd från Kristianstad, står Lagumžija i rampljuset som en av de främsta aktörerna inom svensk centrumutveckling.

Denna trio tillkännagavs som finalister under den nationella årskonferensen för Sveriges centrum- och platsutvecklare som hölls i Halmstad igår, torsdagen den 11 april.

Aljoša Lagumžija, VD Södertälje City, nominerades som finalist i Halmstad under torsdagen.
Foto: Privat

– Är otroligt stolt och glad över nomineringen och att mitt och mina kollegors arbete i Södertälje uppmärksammas nationellt och inom branschen. Detta sätter Södertälje på kartan i ett positivt sammanhang, säger centrumchefen, Aljoša Lagumžija, till Telgenytt.

Årets Centrumutvecklare är en utmärkelse som har delats ut av föreningen Sveriges Centrumutvecklare sedan 2012. Priset ges till en person som framgångsrikt har drivit utvecklingsprocesser, projekt, kampanjer eller arbeten som bidrar till att förbättra och vitalisera stadskärnor, handelsplatser eller köpcentra. Aljoša Lagumžija har med sin insats satt Södertälje på kartan för framstående centrumutveckling, vilket nu har gett honom en välförtjänt plats bland finalisterna. Vinnaren av utmärkelsen kommer att avslöjas senare under året.

– Vi har fått in många bra nomineringar från representanter i kommuner, fastighetsägare eller branschkollegor runt om i landet på personer som de vill lyfta och som alla gör stordåd på sina platser. Nu är de tre finalisterna utsedda och vi ser fram emot Svenska Stadskärnors årskonferens i Malmö den 21 maj där vinnaren utses, säger Marlene Hassel, ordförande i Sveriges centrum- och platsutvecklare och ordförande i juryn för Årets Centrumutvecklare.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 11:08
Senast uppdaterad: 12 april 2024 11:08

Larmade om att tända eld på sin lägenhet – Satt på lokal pub

9FD130F5-3A2C-4402-A113-14E66688C067

Foto: Arkivbild / Pxfuel

En man fick polisen att rycka ut efter att ha ringt in och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet, men istället hittades han på en pub i centrala Södertälje. Nu dömds han till böter för det falska larmet

Den 30 januari i år hände en händelse som ledde till onödig utryckning av flera polispatruller. En 50-årig man hade ringt in till larmcentralen och påstått att han skulle tända eld på sin lägenhet. Efter att polisen snabbt svarade på larmet upptäcktes dock att mannen inte befann sig i sin lägenhet, utan istället var på en pub i centrala Södertälje.

Det visade sig att hans uppgifter om den hotande eldsvådan var falska. Att ringa in falska larm är allvarligt och kan få allvarliga konsekvenser för både polisens resurser och för de personer som kan ha behövt hjälp samtidigt som resurserna var upptagna med det falska larmet. Som ett resultat av den oriktiga uppgiften har mannen nu åläggts att betala böter för sitt handlande.

Mannen är tidigare dömd för hot mot tjänsteman och penningtvättsbrott och bötfälls nu till böter för falskt larm på 6600 kronor.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 29 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:50

Räddningstjänsten ryckte ut – Pojke fastnade i löpband

Brandbild-raddningstjanst

Arkivbild

Räddningstjänsten tillkallades till Geneta efter att larm om ett räddningsuppdrag. Väl på plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband.

Händelsen inträffade på måndagseftermiddagen i området Geneta strax efter klockan 17:00. Olyckan utspelade sig i en lägenhet i Geneta strax efter klockan 17:00. Räddningstjänsten ryckte ut till platsen för att bistå med hjälp efter larm från SOS.

På plats visade det sig att en pojke hade fastnat i ett löpband, men lyckligtvis hade pojken själv lyckats befria sig från löpbandet innan räddningstjänsten anlände, och ingen extern hjälp krävdes för att befria honom.

Trots att pojken hade mindre blödningar till följd av händelsen bedömdes skadorna vara lindriga och inget besök på sjukhus var nödvändigt.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 28 augusti 2023 19:29
Senast uppdaterad: 28 augusti 2023 19:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors