Företag i fokus:

Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström missade över 20 matcher för SSK på grund av skada
Foto: Shamash Oyal

Jacob Dahlström har ett långt förflutet i Södertälje Sportklubb. Nu har han förlängt ytterligare ett år med SSK.

När SSK 2015 ramlade ur Hockeyallsvenskan lämnade också ”Dahla” klubben. Efter att ha spelat i några andra klubbar så kom han tillbaka till klubben igen inför säsongen 2020-21. Nu påbörjar han sin femte raka säsong i Södertälje.

-Det är i SSK jag vill spela och trivs otroligt bra i laget och föreningen. Så det var inget svårt beslut från min sida, säger Dahlström.

Varför blev det bara ett år för dig?

-Det kändes rätt för bägge parter att göra det.

Triggar det lite extra också i och med att slutet blev som det blev?

-Ja, verkligen. Man är ju inte nöjd med slutet. Det vill man helst göra om, nu går ju inte det så då får vi försöka nästa år igen.

Man får ofta höra ordet revanschlusta från olika spelare och ledare när resultaten och spelet inte lever upp till förväntningarna.
Att det inte bara blir ord som låter bra i stunden utan att det omsätts till handling är inte alltid självklart. Dahlström resonerar lite om hur man kan tänka och agera.

-Det man måste först göra är en analys och det påbörjades direkt dagen efter vi hade åkt ur. Möten med tränare och sportchefer, allt från spel till hur gruppdynamiken har varit.

-Sedan gäller det ju att bryta ner det i slutspelsmatcherna. Vad var det som vi kunde gjort bättre, vad var det som studsade emot. Vad var det vi gjorde bra?

Vad kommer man fram till i de samtalen?

-En sak man kan se direkt är effektiviteten. Det är fakta, vi var för dåliga i specialteams.

-Sedan ta med sig också att det blir än mer viktigt med sådana punkter i ett slutspel, för du blir ännu mer synad i en matchspelsserie. Till exempel i specialteams där vi torskar inbördes, då blir det väldigt svårt att vinna en slutspelsserie.

Det här med den dåliga effektiviteten, hur kan man bryta ner den i detaljer, vad det beror på?

-Det är svårt att inte låta för klyschig men där har vi varit för veka in mot kassen. Det är en grej, det finns ju rätt mycket fakta i hur du gör mål. Och mycket mål görs ju med trafik, mycket driv mot kassen.

-Det var helt enkelt för dåligt. Sedan är det ju, vill inte skylla på otur men vi hade ju sjukt mycket lägen som likaväl kan gå in. Man får ju ändå se det, mycket A-chanser, skapade mycket bra lägen.

-Tillräckligt många för att vinna matcher? Förstår att man undrar, varför gjorde vi inte det? Det enkla svaret är väl att vi inte var tillräckligt skarpa, inte tillräckligt bra in på kassen. Det är svårt att svara på något annat sätt.

Foto: Shamash Oyal

Ett analysarbete har pågått sedan säsongen tog slut och någonstans måste spelare, tränarteam och övrig sportslig ledning mer och mer släppa över fokus på säsongen som kommer. Det håller Jacob med om, även fast den förra gör sig påmind lite fortfarande.

-Det är både och. Det kommer väl ske ett analysarbete ett tag fram över. Men personligen så är man fortfarande bitter, det är svårt att titta på slutspelet nu. Man vill ju fortfarande spela.

-Men sedan vet man ju att det kommer en ny säsong och man måste börja förbereda sig för den. Det är klart att man börja fundera på nästa, dra i gång träningen och ställa om mentalt. Det är ett måste, kan inte gå runt ett halvår och vara bitter.

Börjar barmarksträningen snart?

-Det kommer väl dra i gång om inte allt för länge. Gissningsvis om någon vecka. Vet inte hur upplägget kommer att se ut.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Säsongen blev strulig för Jacob Dahlström då han efter en skada och operation missade mer än tjugo matcher i grundserien. Så här säger han om sin egen säsong:

-Personligen var det en ganska ryckig säsong, hade strul med en fot i början av säsongen. Så kom jag till det skedet att jag var tvungen att operera för att den skulle bli bra.

-Så jag missade rätt mycket och det var första gången på seniornivå som jag varit borta så länge. Det var tuffare än jag trodde, att vara borta både från laget och isträningen så länge. Det var rätt tufft att komma tillbaka men sedan började kroppen kännas bättre ju närmare inpå slutspelet vi kom.

”Dahla” hade önskat mer av sitt spel men accepterar ändå sin roll i laget och finner sig till rätta i hierarkin.

-Självklart ville man bidra mer offensivt även om jag är en defensivt lagd spelare. Jag kan sätta stolthet i att stänga ner motståndarnas kedjor. Sedan spelade jag mycket peneltykill och där ville vi upp i procent.

Ja, ert boxplay har ju varit upp och ner, ni fick inte riktigt ordning på det.

-Nej, vi började väldigt tufft och jobbade mycket i uppförsbacke med att jobba upp procenten. Det är något vi har som förbättringspotential till nästa säsong.

-Annars en ganska ryckig säsong som var väldigt utmanande men det var skönt att komma tillbaka och tyckte ändå det kändes lite bättre på slutet.

Blev det svårare än du hade förväntat dig att komma tillbaka efter skadan och operationen?

-Ja det var det. Man visste ju inte vad som väntade när man blev borta mitt under säsongen. Just när det är foten också är det svårt att hålla i gång, det går ju inte att hålla i gång träningen under rehabtiden.

-Men jag är glad att jag gjorde den och att den blev bra, det var det viktigaste.

Det är inget av skadan som hämmar dig nu då?

-Nej, verkligen inte. Den är som den ska vara.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 14:15
Senast uppdaterad: 12 april 2024 14:15

Ett treårigt projekt sätts nu i verket – ”oerhört spännande”

Scania

Foto: Scania

Efter tre års förberedelser och forskning börjar DB Schenker nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik mellan Jönköping och Södertälje.

DB Schenker inleder tester av elektrifierade tunga fordon i daglig drift. Den helelektriska lastbilen, som ska ersätta det nuvarande dieseldrivna fjärrtransportfordonet, kommer att köra mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, och distribuera gods till kunder på dagtid.

– För DB Schenker är syftet att testa och få erfarenhet av helelektriska tunga fordon i långväga linjetrafik. Elektrifieringen för de tunga fordonen spelar en avgörande roll för vår omställning till koldioxidneutrala transporter eftersom den tunga trafiken står för de största utsläppen för oss är det otroligt viktigt, säger Anna Hagberg, Head of Network & Linehaul på DB Schenker.

Laddningen av fordonet sker med ABB E-mobilitys högeffektsladdare på DB Schenkers terminaler. Lastbilen har en kapacitet på 728 kWh, med sju batterier, och är utrustad för att klara nordiska förhållanden med 64 ton GTW och en längd på 24 meter, utan laddning, över en sträcka på cirka 300 km.

DB Schenker börjar nu testköra Scanias helelektriska tunga lastbil i ordinarie linjetrafik.
Foto: Scania

Anna Hagberg betonar vikten av att minska utsläppen från fjärrtransporter, vilket är avgörande för både Scania och klimatet.

– Den helelektriska lastbilen kommer att transportera gods mellan terminalerna i Jönköping och Södertälje under kväll och natt, samt distribuera till våra kunder på respektive ort på dagtid. Det ställer höga krav på både bil och laddinfrastruktur, säger hon.

(Annonslänk)

Projektet E-Charge samlar 14 ledande parter inom fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel för att påskynda utvecklingen av elektrifierade transporter. Ledt av Lindholmen Science Park, inkluderar deltagarna ABB E-Mobility, Chalmers, Circle K, DB Schenker, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall och AB Volvo. Finansieringen kommer från Fordonsstrategisk Forskning och Innovation (FFI).

– Det ska bli oerhört spännande och intressant att ta lärdomar av pilotprojektet. Förutom att vi kommer göra en stor koldioxidbesparing så ska det bli spännande att se hur chaufförens vardag förändras, säger Hagberg.

Projektet E-Charge erbjuder Scania en unik möjlighet att samarbeta med andra aktörer, vilket ger dem en plattform att testa och lära sig tillsammans.

– Tillsammans med DB Schenker testar vi nu lösningar i verkliga operationer, säger Tony Sandberg, Vice President Scania Pilot Partner.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 12:31
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 12:31

Klubbens ordförande utreds för grovt näringspenningtvätt

Nordic

Foto: Daniel Brace / Braceiller Productions.

Polisen genomförde en räd mot en bostad i Södertälje, där ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC greps och utreds för grov näringspenningtvätt. Detta rapporterar LT.

Ekobrottsmyndigheten har gripit ordföranden för fotbollsklubben Nordic United FC i ett tidigt tillslag vid 06-tiden på tisdagsmorgonen, rapporterar LT, som har fått det bekräftat av polisen. Enligt tidningen utreds mannen för grov näringspenningtvätt samt att gripandet och insatsen ska vara en del av den myndighetsgemensamma operationen Ragnhild

Dock är det ännu oklart vad klubbens ordförande är misstänkt för och om det rör fotbollsklubben eller något annat.

– Jag får inte kommentera det, utredningssekretessen förhindrar mig att uttala mig om det. Det enda jag kan säga är att han förnekar brott och kommer att samarbeta för att reda ut det här, säger mannens advokat, Fredrik Zettergren till LT.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 10:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors