Företag i fokus:

Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström missade över 20 matcher för SSK på grund av skada
Foto: Shamash Oyal

Jacob Dahlström har ett långt förflutet i Södertälje Sportklubb. Nu har han förlängt ytterligare ett år med SSK.

När SSK 2015 ramlade ur Hockeyallsvenskan lämnade också ”Dahla” klubben. Efter att ha spelat i några andra klubbar så kom han tillbaka till klubben igen inför säsongen 2020-21. Nu påbörjar han sin femte raka säsong i Södertälje.

-Det är i SSK jag vill spela och trivs otroligt bra i laget och föreningen. Så det var inget svårt beslut från min sida, säger Dahlström.

Varför blev det bara ett år för dig?

-Det kändes rätt för bägge parter att göra det.

Triggar det lite extra också i och med att slutet blev som det blev?

-Ja, verkligen. Man är ju inte nöjd med slutet. Det vill man helst göra om, nu går ju inte det så då får vi försöka nästa år igen.

Man får ofta höra ordet revanschlusta från olika spelare och ledare när resultaten och spelet inte lever upp till förväntningarna.
Att det inte bara blir ord som låter bra i stunden utan att det omsätts till handling är inte alltid självklart. Dahlström resonerar lite om hur man kan tänka och agera.

-Det man måste först göra är en analys och det påbörjades direkt dagen efter vi hade åkt ur. Möten med tränare och sportchefer, allt från spel till hur gruppdynamiken har varit.

-Sedan gäller det ju att bryta ner det i slutspelsmatcherna. Vad var det som vi kunde gjort bättre, vad var det som studsade emot. Vad var det vi gjorde bra?

Vad kommer man fram till i de samtalen?

-En sak man kan se direkt är effektiviteten. Det är fakta, vi var för dåliga i specialteams.

-Sedan ta med sig också att det blir än mer viktigt med sådana punkter i ett slutspel, för du blir ännu mer synad i en matchspelsserie. Till exempel i specialteams där vi torskar inbördes, då blir det väldigt svårt att vinna en slutspelsserie.

Det här med den dåliga effektiviteten, hur kan man bryta ner den i detaljer, vad det beror på?

-Det är svårt att inte låta för klyschig men där har vi varit för veka in mot kassen. Det är en grej, det finns ju rätt mycket fakta i hur du gör mål. Och mycket mål görs ju med trafik, mycket driv mot kassen.

-Det var helt enkelt för dåligt. Sedan är det ju, vill inte skylla på otur men vi hade ju sjukt mycket lägen som likaväl kan gå in. Man får ju ändå se det, mycket A-chanser, skapade mycket bra lägen.

-Tillräckligt många för att vinna matcher? Förstår att man undrar, varför gjorde vi inte det? Det enkla svaret är väl att vi inte var tillräckligt skarpa, inte tillräckligt bra in på kassen. Det är svårt att svara på något annat sätt.

Foto: Shamash Oyal

Ett analysarbete har pågått sedan säsongen tog slut och någonstans måste spelare, tränarteam och övrig sportslig ledning mer och mer släppa över fokus på säsongen som kommer. Det håller Jacob med om, även fast den förra gör sig påmind lite fortfarande.

-Det är både och. Det kommer väl ske ett analysarbete ett tag fram över. Men personligen så är man fortfarande bitter, det är svårt att titta på slutspelet nu. Man vill ju fortfarande spela.

-Men sedan vet man ju att det kommer en ny säsong och man måste börja förbereda sig för den. Det är klart att man börja fundera på nästa, dra i gång träningen och ställa om mentalt. Det är ett måste, kan inte gå runt ett halvår och vara bitter.

Börjar barmarksträningen snart?

-Det kommer väl dra i gång om inte allt för länge. Gissningsvis om någon vecka. Vet inte hur upplägget kommer att se ut.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Säsongen blev strulig för Jacob Dahlström då han efter en skada och operation missade mer än tjugo matcher i grundserien. Så här säger han om sin egen säsong:

-Personligen var det en ganska ryckig säsong, hade strul med en fot i början av säsongen. Så kom jag till det skedet att jag var tvungen att operera för att den skulle bli bra.

-Så jag missade rätt mycket och det var första gången på seniornivå som jag varit borta så länge. Det var tuffare än jag trodde, att vara borta både från laget och isträningen så länge. Det var rätt tufft att komma tillbaka men sedan började kroppen kännas bättre ju närmare inpå slutspelet vi kom.

”Dahla” hade önskat mer av sitt spel men accepterar ändå sin roll i laget och finner sig till rätta i hierarkin.

-Självklart ville man bidra mer offensivt även om jag är en defensivt lagd spelare. Jag kan sätta stolthet i att stänga ner motståndarnas kedjor. Sedan spelade jag mycket peneltykill och där ville vi upp i procent.

Ja, ert boxplay har ju varit upp och ner, ni fick inte riktigt ordning på det.

-Nej, vi började väldigt tufft och jobbade mycket i uppförsbacke med att jobba upp procenten. Det är något vi har som förbättringspotential till nästa säsong.

-Annars en ganska ryckig säsong som var väldigt utmanande men det var skönt att komma tillbaka och tyckte ändå det kändes lite bättre på slutet.

Blev det svårare än du hade förväntat dig att komma tillbaka efter skadan och operationen?

-Ja det var det. Man visste ju inte vad som väntade när man blev borta mitt under säsongen. Just när det är foten också är det svårt att hålla i gång, det går ju inte att hålla i gång träningen under rehabtiden.

-Men jag är glad att jag gjorde den och att den blev bra, det var det viktigaste.

Det är inget av skadan som hämmar dig nu då?

-Nej, verkligen inte. Den är som den ska vara.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 14:15
Senast uppdaterad: 12 april 2024 14:15

Scania stärker banden med MDU – finansierar ny professur

Scania

Foto: Alexander Isa

Scania intensifierar sitt samarbete med Mälardalens Universitet (MDU) genom att finansiera en professur i produktionsutveckling. – Vi ser detta som ett viktigt steg, säger Lars-Henrik Jörnving.

Som en ledande global leverantör av transportlösningar med ett omfattande närvaro i nästan 100 länder, förnyar Scania sitt engagemang för innovation och hållbarhet genom ett fördjupat samarbete med MDU. Genom att finansiera Monica Bellgrans professur i produktionsutveckling, stärker Scania forskning och utbildning inom hållbar produktion vid universitetet, och bidrar till utvecklingen av industrin i Mälardalen.

Lars-Henrik Jörnving, representant för Scania, betonar vikten av detta samarbete för både företaget och regionen. Initiativet är ett led i Scanias långsiktiga mål att främja hållbar produktion och innovation inom transportsektorn.

(Annonslänk)

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU, har en gedigen bakgrund inom området. Med erfarenhet från både KTH och Volvo CE, där hon inledde sin bana i Eskilstuna och blev adjungerad professor i produktionsutveckling, är Bellgran väl positionerad för att driva framåt universitetets satsningar på innovation.

– Den största delen av Scanias industriella verksamhet återfinns i Sverige, främst i Södertälje. Tillgång till duktiga ingenjörer och den senaste kunskapen inom hållbar produktion är avgörande. Professor Monica Bellgran har under lång tid spelat en avgörande roll för utvecklingen inom området och vi ser fram emot ett fortsatt nära samarbete med henne nu som professor på MDU, säger Lars-Henrik Jörnving, vice president, Scania.

MDU ser det fördjupade samarbetet med Scania som en gyllene möjlighet att förstärka sitt bidrag till forskning och utbildning inom områden som är avgörande för en hållbar industriell utveckling. Genom Bellgrans ledarskap och Scanias stöd, är universitetet väl rustat för att bidra till den fortsatta utvecklingen av hållbar produktion, inte bara i Mälardalen utan även på en global nivå.

Monica Bellgran, som nyligen utsetts till vicerektor för innovation vid MDU.
Foto: Mälardalens Universitet

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 15:37
Senast uppdaterad: 30 mars 2024 15:37

DEBATT: Godner (S) blir oss svaret skyldig

Skarmavbild-2024-03-30-kl.-00.23.56

Mats Siljebrand, Kristdemokraterna Södertälje
Foto: Privat

Mats Siljebrand (KD) om Boel Godners(S) debattinlägg: ”Statens uppgift är att fatta beslut om kommande planer”.

Plan A, breddning av broarna över kanalen, har lagts i malpåse efter kommunens ”pyrrhusseger” och plan B, lokaltunnel under kanalen, har sågats av berörda instanser. Vilken är nu Boel Godners (S) och majoritetens plan C för att lösa problemen med genomfarten i Södertälje? Tyvärr står Godner tomhänt, i repliken får vi inget svar.

Kapacitetshöjningen av Motorvägsbron utgick ur Nationell plan 2022 – 2033. Även en halv miljard kronor i öronmärkta pengar gjorde sorti. Detta efter flera års förberedande arbete, som innefattade alltifrån trefiliga brospann, bättre bullerskydd till en ”överledningsbro”, i syfte minska köerna under genomförandetiden.

”En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar”

Trafikverket har konstaterat att en ”Tunnel är en bra lösning den dag vi ska bygga ytterligare en förbindelse, men varken underhåll eller breddning av broarna kan vänta utan behöver ske omgående”. Och ju längre vi väntar, desto större blir trycket på dagens ”getingmidja”. AstraZeneca och Scania expanderar, inpendlingen ökar, logistikföretag i Almnäs/Stockholm Syd växer som svampar ur jorden och boende vid motorvägen efterfrågar en bättre miljö. En smärre trafikinfarkt är att vänta 2030 när Förbifart Stockholm öppnar. Numera måste vi också lyfta blicken och ta militärstrategisk hänsyn med anledning av NATO-inträdet.

Vår bedömning är att det krävs såväl en breddning, trimning och miljöförbättring av dagens E4/E20, som en helt ny passage – tunnel eller bro -till exempel från Södertälje Syd mot trafikplats Salem. Fördelen med en sådan sträckning är att trafiken vid ett haveri på Södertäljebron inte korkar igen Nyköpingsvägen i centrala staden vilket ofelbart skulle bli konsekvenserna av en lokaltunnel. Men krasst tar det bortåt tjugo att realisera en ny passage efter att finansieringen är klar.

Och en avslutande upplysning, undertecknad kommer senare i vår att överlägga med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) om trafikprojekt i Stockholmsregionen i allmänhet och denna ödesfråga synnerhet – inte bara för Södertälje utan hela Sverige.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 mars 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors