Företag i fokus:

Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström missade över 20 matcher för SSK på grund av skada
Foto: Shamash Oyal

Jacob Dahlström har ett långt förflutet i Södertälje Sportklubb. Nu har han förlängt ytterligare ett år med SSK.

När SSK 2015 ramlade ur Hockeyallsvenskan lämnade också ”Dahla” klubben. Efter att ha spelat i några andra klubbar så kom han tillbaka till klubben igen inför säsongen 2020-21. Nu påbörjar han sin femte raka säsong i Södertälje.

-Det är i SSK jag vill spela och trivs otroligt bra i laget och föreningen. Så det var inget svårt beslut från min sida, säger Dahlström.

Varför blev det bara ett år för dig?

-Det kändes rätt för bägge parter att göra det.

Triggar det lite extra också i och med att slutet blev som det blev?

-Ja, verkligen. Man är ju inte nöjd med slutet. Det vill man helst göra om, nu går ju inte det så då får vi försöka nästa år igen.

Man får ofta höra ordet revanschlusta från olika spelare och ledare när resultaten och spelet inte lever upp till förväntningarna.
Att det inte bara blir ord som låter bra i stunden utan att det omsätts till handling är inte alltid självklart. Dahlström resonerar lite om hur man kan tänka och agera.

-Det man måste först göra är en analys och det påbörjades direkt dagen efter vi hade åkt ur. Möten med tränare och sportchefer, allt från spel till hur gruppdynamiken har varit.

-Sedan gäller det ju att bryta ner det i slutspelsmatcherna. Vad var det som vi kunde gjort bättre, vad var det som studsade emot. Vad var det vi gjorde bra?

Vad kommer man fram till i de samtalen?

-En sak man kan se direkt är effektiviteten. Det är fakta, vi var för dåliga i specialteams.

-Sedan ta med sig också att det blir än mer viktigt med sådana punkter i ett slutspel, för du blir ännu mer synad i en matchspelsserie. Till exempel i specialteams där vi torskar inbördes, då blir det väldigt svårt att vinna en slutspelsserie.

Det här med den dåliga effektiviteten, hur kan man bryta ner den i detaljer, vad det beror på?

-Det är svårt att inte låta för klyschig men där har vi varit för veka in mot kassen. Det är en grej, det finns ju rätt mycket fakta i hur du gör mål. Och mycket mål görs ju med trafik, mycket driv mot kassen.

-Det var helt enkelt för dåligt. Sedan är det ju, vill inte skylla på otur men vi hade ju sjukt mycket lägen som likaväl kan gå in. Man får ju ändå se det, mycket A-chanser, skapade mycket bra lägen.

-Tillräckligt många för att vinna matcher? Förstår att man undrar, varför gjorde vi inte det? Det enkla svaret är väl att vi inte var tillräckligt skarpa, inte tillräckligt bra in på kassen. Det är svårt att svara på något annat sätt.

Foto: Shamash Oyal

Ett analysarbete har pågått sedan säsongen tog slut och någonstans måste spelare, tränarteam och övrig sportslig ledning mer och mer släppa över fokus på säsongen som kommer. Det håller Jacob med om, även fast den förra gör sig påmind lite fortfarande.

-Det är både och. Det kommer väl ske ett analysarbete ett tag fram över. Men personligen så är man fortfarande bitter, det är svårt att titta på slutspelet nu. Man vill ju fortfarande spela.

-Men sedan vet man ju att det kommer en ny säsong och man måste börja förbereda sig för den. Det är klart att man börja fundera på nästa, dra i gång träningen och ställa om mentalt. Det är ett måste, kan inte gå runt ett halvår och vara bitter.

Börjar barmarksträningen snart?

-Det kommer väl dra i gång om inte allt för länge. Gissningsvis om någon vecka. Vet inte hur upplägget kommer att se ut.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Säsongen blev strulig för Jacob Dahlström då han efter en skada och operation missade mer än tjugo matcher i grundserien. Så här säger han om sin egen säsong:

-Personligen var det en ganska ryckig säsong, hade strul med en fot i början av säsongen. Så kom jag till det skedet att jag var tvungen att operera för att den skulle bli bra.

-Så jag missade rätt mycket och det var första gången på seniornivå som jag varit borta så länge. Det var tuffare än jag trodde, att vara borta både från laget och isträningen så länge. Det var rätt tufft att komma tillbaka men sedan började kroppen kännas bättre ju närmare inpå slutspelet vi kom.

”Dahla” hade önskat mer av sitt spel men accepterar ändå sin roll i laget och finner sig till rätta i hierarkin.

-Självklart ville man bidra mer offensivt även om jag är en defensivt lagd spelare. Jag kan sätta stolthet i att stänga ner motståndarnas kedjor. Sedan spelade jag mycket peneltykill och där ville vi upp i procent.

Ja, ert boxplay har ju varit upp och ner, ni fick inte riktigt ordning på det.

-Nej, vi började väldigt tufft och jobbade mycket i uppförsbacke med att jobba upp procenten. Det är något vi har som förbättringspotential till nästa säsong.

-Annars en ganska ryckig säsong som var väldigt utmanande men det var skönt att komma tillbaka och tyckte ändå det kändes lite bättre på slutet.

Blev det svårare än du hade förväntat dig att komma tillbaka efter skadan och operationen?

-Ja det var det. Man visste ju inte vad som väntade när man blev borta mitt under säsongen. Just när det är foten också är det svårt att hålla i gång, det går ju inte att hålla i gång träningen under rehabtiden.

-Men jag är glad att jag gjorde den och att den blev bra, det var det viktigaste.

Det är inget av skadan som hämmar dig nu då?

-Nej, verkligen inte. Den är som den ska vara.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 14:15
Senast uppdaterad: 12 april 2024 14:15

Kraftig explosion i Glasberga

SHam-1

Foto: Shamash Oyal

En kraftig explosion har inträffat i Glasberga. Polis, ambulans och räddningsenheter befinner sig just nu på plats där ett stort område har spärrats av

En kraftig explosion har skakat området kring Glasberga i Södertälje. Händelsen inträffade strax efter midnatt natten mot fredag vid klockan 00:07 och har resulterat i en pågående insats från polis och räddningsenheter på plats.

Enligt uppgifter till Telgenytt har detonationen inträffat i anslutning till en villa, men enligt rapporter från SOS Alarm ska explosionen ha inträffat inomhus. Skadeläget är för närvarande oklart, men en ambulans har kallats till platsen samt att flera räddningsenheter har beordrats till adressen i Glasberga.

Ambulans på plats. Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 22:35
Senast uppdaterad: 25 augusti 2023 00:19

Kommunchef anmäld för brott mot offentlighetsprincipen

EB706C7A-2773-4BD3-907B-74A0F8487C17

Foto: Södertälje kommun

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO) efter misstanke om allvarligt brott mot offentlighetsprincipen. Enligt anmälaren misstänks han för att undanhålla allmänna handlingar.

Under de senaste åren har Södertälje kommun aktivt bedrivit ett omfattande näringslivsutvecklingsarbete genom ett stort antal företagsbesök. Detta initiativ har varit under ledning av Näringslivskontoret, en enhet under Kommunstyrelsen. I maj 2023 begärde en privatperson ut sammanställningar och dokument som rör dessa aktiviteter.

Eftersom det inte fanns några specifika diarieförda uppgifter att tillgå, formulerade anmälaren sin förfrågan i breda termer. Förfrågan sändes till Jonas Karlsson, näringslivschef för kommunen.

”Har några rapporter eller liknande sammanställningar, instruktioner, bemötandeguider eller liknande skickats från Kommunstyrelsen till andra berörda de senaste två åren?”, skrev personen i ett mail till Jonas Karlsson och önskade ta del av dessa.

Näringslivschefens svar, enligt anmälaren, var att inget material att lämna ut fanns tillgängligt, men han sammanfattade huvuddragen i stort vad kontort upplevt under företagsbesöken.

Kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, har anmälts till Justitieombudsmannen (JO). Foto: Södertälje kommun

Men anmälaren anser sig ha uppgifter som styrker att de efterfrågade handlingarna ska finnas tillgängliga. Nu uttrycker anmälaren en allvarlig oro över undanhållandet av allmänna handlingar som enligt lag ska vara tillgängliga för allmän insyn.

”Jag har dock nyligen fått höra att gedigna sammanställningar faktiskt gjorts och föredragits för såväl politiker som andra kontorschefer. Alltså torde det finnas allmänna handlingar av det slag jag efterfrågade. Jag ser det som allvarligt att kommunens näringslivschef medvetet låter bli att lämna ut material”, skriver anmälaren till Justiteombudsmannen.

Om Justitieombudsmannen väljer att inleda en utredning för att klarlägga om det har skett en överträdelse av offentlighetsprincipen genom undanhållande av handlingar är ännu inte beslutat.

Telgenytt söker kommunens näringslivschef, Jonas Karlsson, för kommentar.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 18:00
Senast uppdaterad: 24 augusti 2023 21:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors