Företag i fokus:

Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Jacob Dahlström

Jacob Dahlström missade över 20 matcher för SSK på grund av skada
Foto: Shamash Oyal

Jacob Dahlström har ett långt förflutet i Södertälje Sportklubb. Nu har han förlängt ytterligare ett år med SSK.

När SSK 2015 ramlade ur Hockeyallsvenskan lämnade också ”Dahla” klubben. Efter att ha spelat i några andra klubbar så kom han tillbaka till klubben igen inför säsongen 2020-21. Nu påbörjar han sin femte raka säsong i Södertälje.

-Det är i SSK jag vill spela och trivs otroligt bra i laget och föreningen. Så det var inget svårt beslut från min sida, säger Dahlström.

Varför blev det bara ett år för dig?

-Det kändes rätt för bägge parter att göra det.

Triggar det lite extra också i och med att slutet blev som det blev?

-Ja, verkligen. Man är ju inte nöjd med slutet. Det vill man helst göra om, nu går ju inte det så då får vi försöka nästa år igen.

Man får ofta höra ordet revanschlusta från olika spelare och ledare när resultaten och spelet inte lever upp till förväntningarna.
Att det inte bara blir ord som låter bra i stunden utan att det omsätts till handling är inte alltid självklart. Dahlström resonerar lite om hur man kan tänka och agera.

-Det man måste först göra är en analys och det påbörjades direkt dagen efter vi hade åkt ur. Möten med tränare och sportchefer, allt från spel till hur gruppdynamiken har varit.

-Sedan gäller det ju att bryta ner det i slutspelsmatcherna. Vad var det som vi kunde gjort bättre, vad var det som studsade emot. Vad var det vi gjorde bra?

Vad kommer man fram till i de samtalen?

-En sak man kan se direkt är effektiviteten. Det är fakta, vi var för dåliga i specialteams.

-Sedan ta med sig också att det blir än mer viktigt med sådana punkter i ett slutspel, för du blir ännu mer synad i en matchspelsserie. Till exempel i specialteams där vi torskar inbördes, då blir det väldigt svårt att vinna en slutspelsserie.

Det här med den dåliga effektiviteten, hur kan man bryta ner den i detaljer, vad det beror på?

-Det är svårt att inte låta för klyschig men där har vi varit för veka in mot kassen. Det är en grej, det finns ju rätt mycket fakta i hur du gör mål. Och mycket mål görs ju med trafik, mycket driv mot kassen.

-Det var helt enkelt för dåligt. Sedan är det ju, vill inte skylla på otur men vi hade ju sjukt mycket lägen som likaväl kan gå in. Man får ju ändå se det, mycket A-chanser, skapade mycket bra lägen.

-Tillräckligt många för att vinna matcher? Förstår att man undrar, varför gjorde vi inte det? Det enkla svaret är väl att vi inte var tillräckligt skarpa, inte tillräckligt bra in på kassen. Det är svårt att svara på något annat sätt.

Foto: Shamash Oyal

Ett analysarbete har pågått sedan säsongen tog slut och någonstans måste spelare, tränarteam och övrig sportslig ledning mer och mer släppa över fokus på säsongen som kommer. Det håller Jacob med om, även fast den förra gör sig påmind lite fortfarande.

-Det är både och. Det kommer väl ske ett analysarbete ett tag fram över. Men personligen så är man fortfarande bitter, det är svårt att titta på slutspelet nu. Man vill ju fortfarande spela.

-Men sedan vet man ju att det kommer en ny säsong och man måste börja förbereda sig för den. Det är klart att man börja fundera på nästa, dra i gång träningen och ställa om mentalt. Det är ett måste, kan inte gå runt ett halvår och vara bitter.

Börjar barmarksträningen snart?

-Det kommer väl dra i gång om inte allt för länge. Gissningsvis om någon vecka. Vet inte hur upplägget kommer att se ut.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Säsongen blev strulig för Jacob Dahlström då han efter en skada och operation missade mer än tjugo matcher i grundserien. Så här säger han om sin egen säsong:

-Personligen var det en ganska ryckig säsong, hade strul med en fot i början av säsongen. Så kom jag till det skedet att jag var tvungen att operera för att den skulle bli bra.

-Så jag missade rätt mycket och det var första gången på seniornivå som jag varit borta så länge. Det var tuffare än jag trodde, att vara borta både från laget och isträningen så länge. Det var rätt tufft att komma tillbaka men sedan började kroppen kännas bättre ju närmare inpå slutspelet vi kom.

”Dahla” hade önskat mer av sitt spel men accepterar ändå sin roll i laget och finner sig till rätta i hierarkin.

-Självklart ville man bidra mer offensivt även om jag är en defensivt lagd spelare. Jag kan sätta stolthet i att stänga ner motståndarnas kedjor. Sedan spelade jag mycket peneltykill och där ville vi upp i procent.

Ja, ert boxplay har ju varit upp och ner, ni fick inte riktigt ordning på det.

-Nej, vi började väldigt tufft och jobbade mycket i uppförsbacke med att jobba upp procenten. Det är något vi har som förbättringspotential till nästa säsong.

-Annars en ganska ryckig säsong som var väldigt utmanande men det var skönt att komma tillbaka och tyckte ändå det kändes lite bättre på slutet.

Blev det svårare än du hade förväntat dig att komma tillbaka efter skadan och operationen?

-Ja det var det. Man visste ju inte vad som väntade när man blev borta mitt under säsongen. Just när det är foten också är det svårt att hålla i gång, det går ju inte att hålla i gång träningen under rehabtiden.

-Men jag är glad att jag gjorde den och att den blev bra, det var det viktigaste.

Det är inget av skadan som hämmar dig nu då?

-Nej, verkligen inte. Den är som den ska vara.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 april 2024 14:15
Senast uppdaterad: 12 april 2024 14:15

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

BB7C515F-BFC8-47B6-ADA9-C99BC59D2690

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en oroande serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring ligga bakom samtliga bilbränder.

Tre bränder med endast två dagars mellanrum. De misstänkt anlagda bränderna, som inträffade den 19 augusti, 21 augusti och senast idag strax efter klockan 17:00, har fått boende i området att känna en otrygghet.

Enligt källor till Telgenytt rör sig om medvetet anlagda bränder och att misstankarna riktas mot en tonåring som stoppats av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för Telgenytt att tonårigen har setts vid samtliga tre bränder och ska även ha blivit stoppad av polis i området.

Vid ett tillfälle ska barnet, som bedöms enligt källor vara omkring 13-14 år gammalt, även ha setts komma ut från Lunagaraget.

Barnets mamma på plats enligt uppgifter.
Även idag befann sig barnet på plats och stoppades av polisen, och precis som vid tidigare tillfällen ska tonåringens mamma ha funnits på platsen, men hon ska ha anlänt kort därefter.

Polisen har ännu inte gått ut med någon officiell kommentar om ärendet, men det finns misstankar om att bränderna var anlagda.

Ingen person har rapporterats skadad i samband med händelserna.

Uppdatering:

Polisen bekräftar på onsdagskvällen att en 16-17-årig flicka har gripits.

– Vi har inlett en förundersökning och flickan misstänks för mordbrand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Läs även: – BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget – igen

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 17:36
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors