Företag i fokus:

DEBATT: Nytt badhus – nästa slukhål för skattebetalarna?

Sydpoolen

Foto: Alexander Isa

Sydpoolens framtid står på spel, men att flytta badet till Igelsta eller arenaområdet riskerar att bli ett riktigt magplask. Vi hävdar bestämt att badhuset bör ligga kvar i stadskärnan – inte minst för centrums bästa.

Södertälje har stolta badortstraditioner. Från 1800-talet och fram till mitten av förra seklet kunde vi stoltsera med pampiga kurinrättningar i Badparken och det populära Havsbadet i Södra. Idag minner endast Badhotellet om den här epoken.

1964 invigdes Täljebadet på Tältet och 1989 förvandlades anläggningen till Sydpoolen med bland annat en ny bassäng för träning/tävling och en äventyrsdel. Kommunens överenskommelse med nuvarande ägare löper ut 2028, i klartext ett årligt tvåsiffrigt miljonbelopp till skolans simundervisning. Nu ser sig Södertälje kommun om efter externa placeringar, framför allt för att kunna nyttja marken för bostadsexploatering.

Allt talar för att badparadiset ska stanna på sin nuvarande plats. Många stammisar, ungdomar och barnfamiljer från när och fjärran hittar hit. Sydpoolen har egen hållplats och finns på bekvämt gångavstånd från både bussterminal, järnvägsstation och centrums breda utbud, inklusive Tom Tits Experiment. Det går lätt att ställa bilen och i framtiden kan delar av parkeringen däckas över för bostäder. Nästgårds har vi parkour- och skateparken och inom några år öppnar Lotsudden, med rekreationsytor, lekredskap och strandbryggor.

”Skenande kostnader. Minns Telge Bostäders renovering i Fornhöjden”

Tiden börjar rinna ut för gällande avtal. Sluta därför att trampa vatten och snabbutred framtida ägarstruktur, renoveringsbehov och expansionsmöjligheter. Vi ser gärna en förlängning av tävlingsbassängen och att man oavsett årstid kan simma ut i en mindre bassäng med magnifik utsikt över Yttre Maren – snacka om dragplåster för hela city.

(Annonslänk)

En lång rad kommunala investeringar med skenande kostnader borde stämma till eftertanke. Minns bara Telge Bostäders renovering i Fornhöjden, fritidsgården i Bårsta och de nya faciliteterna i Farstanäs. Och enligt uppgift kommer upprustningen av Gjuteriet från ruin till ”tätt hus” att kosta skattebetalarna 400 000 kronor – i månaden.

Övertygar inte dessa exempel avskräcker nog den nya badanläggningen i Kiruna. Investeringen kan bäst beskrivas som ett ekonomiskt slukhål, som vid årsskiftet sprängde miljardstrecket, och då är inte ens invigningsdatumet spikat.

Vi har dessutom lärt oss av Lunakvarterets förestående omdaning att det går att spara stora belopp genom att tänka smart. Det blir hälften så dyrt att behålla grundläggning och bärande stommar till förmån för att riva hela rasket och bygga nytt. I rimlighetens namn borde samma förhållande gälla för Sydpoolen.

Vi får inte ta oss vatten över huvudet, utan måste slå vakt om kommunkassan och noga prioritera bland nyinvesteringarna, som det angelägna vård- och omsorgsboendet i Lina. Låt därför inte kapten Godner (S) på kommandobryggan och rorgängare Rosenberg (M) i styrhytten ta med Södertäljes skattebetalare på en stormig ekonomisk seglats i bassängen.

Mats Siljebrand (KD)
2:e vice ordförande stadsbyggnadsnämnden

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 13 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Sjukhuset testar ny AI-teknik – ”Det här är framtiden”

41ABB392-4E7A-4CA9-B484-0493D0F6EE05

Foto: Shamash Oyal/Södertälje sjukhus

På Södertälje sjukhus pågår just nu tester av ny AI-baserad övervakningsteknik som syftar till att minska antalet fall bland patienter. Tekniken utgörs av rörelsesensorer i taket som kan upptäcka när en patient riskerar att ramla och skicka larm till personalen.

På avdelning 8, en internmedicinsk avdelning där bland annat strokepatienter vårdas, har man testat systemet i 12 patientrum under två månaders tid. Håkan Bertnor, undersköterska på avdelningen, är positiv till den nya tekniken.

– Det här är framtiden. Fallen har minskat och vi har en ökad övervakning av patienterna, säger han.

Håkan Bertnor, undersköterska. Foto: Södertälje Sjukhus

Sensorn kan ställas in på olika känslighetsnivåer utifrån patientens behov. Larmet ger personalen mer tid att hinna fram till en patient innan ett fall inträffar.

Innovationsledaren Peter Rodmalm förklarar att systemet i sig inte förhindrar fall, utan det handlar om nya arbetssätt och att prioritera larmen högt.

– Samtidigt som testet pågår ser vi över kostnader och nyttor för att sedan ta ett beslut om sjukhuset ska upphandla ett AI-baserat system för att minska antalet fall, säger Rodmalm.

Testperioden pågår totalt i två månader och hittills har resultaten varit lovande.

Skribent: Lucas

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 00:58

Pojkar åtalade – Försökte spränga Bandidoslokal

IMG_7964

Pojkarna fångades på övervakningskamera när de var på väg för att utföra bombdådet. Bild: Polisen

Två pojkar, skrivna i Södertälje, åtalas tillsammans med två 21-åringar för ett försök till sprängattentat mot Bandidos lokaler i Haninge. Sprängningsförsöket mot Bandidos kopplas till det Foxtrot och ledare Rawa Majid.

– Min tes har varit att det är Foxtrot-kopplat, en konflikt mellan Foxtrot och Bandidos, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Händelsen inträffade den 6 september då pojkarna blev överrumplade och stoppades av medlemmar från Bandidos, vilket resulterade i en fysisk konfrontation där en av pojkarna misshandlades. Polisen fann senare den misshandlade 17-åringen när Bandidoslokalen tillsammans med sprängmedel och annan utrustning för bombtillverkning.

Flera personer greps och identifierades av polis.
Pojkarna åtals tillsammans med två 21-åringar, en kvinna och en man, som är misstänkta för att ha hjälpt till med planeringen och förberedelserna för attentatet.

17-åringarna, boende i Södertälje, fångades på bild i september 2023. Bild: Polisen

Kvinnan, bosatt i Järfälla, är misstänkt för att ha identifierat och sammanfört pojkarna som utförde brottet. Hon anklagas även för att ha instruerat dem om hur de skulle agera, ordnat transport för dem och säkerställt att de hade tillgång till material för att tillverka bomben. Den 21-årige mannen, skriven i Spånga, misstänks för att ha ansvarat för leverans av bombmaterialet.

Pojkarna tros ha blivit värvade via sociala medier och uppmanades att filma händelsen.

(Annonslänk)

– Jag tror det är på precis samma sätt som sker ganska ofta numer, att man har någon rekrytering av folk allmänt, ungefär som att man söker jobb på Arbetsförmedlingen. Man lägger ut olika uppdrag och så ser man vilka som nappar och är intresserade av att tjäna lite pengar, säger åklagaren Mats Ihlbom till Nyhetsbyrån Siren.

Enligt polisen är fallet starkt kopplat till Foxtrotnätverket, och en 31-årig man som misstänks ha anstiftat brottet är häktad i sin frånvaro.

– Han har starka kopplingar till Foxtrot, det är den konflikten som vi ser, säger Ihlbom.

Bevis i form av chattkonversationer, där en användare med en Foxtrotlogga uppmanar till handling, stärker misstankarna. Dom i målet förväntas meddelas den 17 januari, och en parallell utredning gällande misshandel av en av 17-åringarna, där en Bandidosmedlem varit inblandad, pågår fortfarande.

– Men bevisningen var inte tillräcklig så han är på fri fot. Den utredningen pågår men jag tror inte att vi kommer att komma i mål där, det är svårt att bevisa vem som har gjort vad, säger åklagaren.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 januari 2024 05:00
Senast uppdaterad: 12 januari 2024 13:57

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors