Företag i fokus:

Polisinsats efter larm om misshandel

<

Foto: Shamash Oyal

Just nu pågår en insats i Geneta efter uppgifter om en misstänkt misshandel.

Under söndagskvällen ryckte polis och ambulans ut till Geneta efter att ett larm om misshandel inkommit. Händelsen rapporterades strax efter klockan 22.00.

(Annonslänk)

Enligt första rapporter är det för närvarande oklart hur allvarligt skadade de inblandade är, och detaljer kring omständigheterna är begränsade. Polisen har ännu inte lämnat någon ytterligare information om fallet eller de inblandade personerna, men bekräftar att man har en pågående insats.

– Vi är på plats i Geneta med anledning av att vi har fått samtal om en misshandel, säger polisen.

Polisens utredning pågår och mer information väntas bli tillgänglig när den initiala utredningsfasen har avslutats.

Uppdatering 23:30

– Vi utreder brott i nära relationer. Det ska vara en kvinna som ska ha blivit misshandlad av en man som hon känner sedan tidigare, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Enligt uppgifter till Telgenytt ska det handla om en man i 35 års åldern som har gripits och kvinnan är i samma ålder.

Kvinnan ska inte ha allvarliga skador och det är ännu oklart om hon har förts till sjukhus. Polisen utreder brott i nära relation.

Polis och ambulans på plats i Geneta på söndagskvällen.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 14 april 2024 23:24
Senast uppdaterad: 15 april 2024 00:05

Frälsningsarmén i Södertälje kämpar mot ökad hemlöshet

3A6623AA-6D26-4560-AC93-7A6CFFCD05E9

Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.
Foto: Privat/Frälsningsarmén

Med en ökning av hemlösheten tar Frälsningsarmén i Södertälje krafttag för att möta det växande behovet av hjälp. Organisationen lanserar en insamling, ”Hjälp en person i hemlöshet”, med målet att erbjuda ombyte, mat och tak över huvudet.

– För den som redan är sårbar behövs inte särskilt mycket för att hela livet ska slås omkull, säger Leif Öberg, kårledare på Frälsningsarmén i Södertälje.

Frälsningsarmén i Södertälje möter en allt större våg av människor i behov av grundläggande hjälp såsom kläder, mat och tak över huvudet. Ökningen av hemlöshet i Sverige, med över 4 400 personer utan fast boende, har lett till en större efterfrågan på organisationens tjänster, särskilt under de kalla månaderna.

– Många har kommit med trasiga sulor, vilket gör att vatten och snö rinner rätt in i skorna. Det värmer i hjärtat när någon tar på sig ett par hela kängor och sedan spricker upp i ett leende, säger Leif Öberg.

(Annonslänk)

Organisationen driver akutboenden där individer kan finna vila och näring, samt erbjuder samtal för att identifiera och adressera ytterligare behov, inklusive missbruksvård. Särskilt på Klippangården i Sundsvall, där både stöd- och utslussningsboenden finns, hjälper man individer att lämna en destruktiv livsstil bakom sig.

Utöver hjälp till de redan hemlösa, ser Frälsningsarmén en ökning av personer som riskerar hemlöshet, inklusive fattigpensionärer och ensamstående föräldrar. Utan garantier för boende, som det som finns i Stockholm, står många i Södertälje inför risk för vräkning och de livshotande kalla nätterna på gatan.

– Den som blir hemlös i den kyla som varit under vintern riskerar på riktigt livet. Så det är självklart att vi vill vara med och förebygga hemlöshet och ta strid för alla människors rätt till en bostad, säger Leif Öberg, som räknar med mer arbete framöver.

Genom sitt arbete möter Frälsningsarmén människor i akut ekonomisk nöd varje vecka, vilket understryker vikten av deras vräkningsförebyggande arbete. Med den pågående insamlingen hoppas organisationen öka medvetenheten och resurserna för att möta den växande utmaningen.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 17:25
Senast uppdaterad: 17 mars 2024 17:25

INSÄNDARE: Ansvarslös publicering spär på rasism

Mobil-iphone-Pexels

Foto: Pexels

I LTs val att publicera insändaren ”Följ regler – eller lämna landet” visar tidningen en oroande brist på redaktionellt ansvar. 

Att sprida generaliseringar och peka ut en hel grupp människor baserat på handlingar av en fåtal, bidrar till en förgiftad och polariserad debatt. 

Insändarens språkbruk och idéer om deportation baserade på förmodat ursprung är inte bara moraliskt förkastliga utan spär också på rasistiska stereotyper. Det är dags för tidningen att reflektera över vilken typ av samtal ni faciliterar och bidra till en mer konstruktiv och respektfull samhällsdebatt.

Ansvarslöst att ge plats åt rasism. 

/Invandrare från 1972

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 mars 2024 10:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors