Företag i fokus:

Ärkebiskopen fördömer knivattacken mot biskopen

BEE7A7C1-FDCA-4D67-A8A0-1AD1BD2218A9

Biskopen Mar Mari Emanuel och Södertäljebaserade ärkebiskopen Benyamin Atas.

En dramatisk knivattack inträffade under en mässa i en kyrka i förorten Wakeley i Sydney, där flera personer, däribland den välkända biskopen Mar Mari Emanuel, skadades. Händelsen, som fångades i en direktsändning, fördöms nu av den Södertäljebaserade ärkebiskopen Benyamin Atas.

– Våldet är oacceptabelt mot vårt folk, säger ärkebiskopen, ledare för det patriarkaliska ställföreträdarskapet för den syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, till Telgenytt.

Det fredliga firandet av mässan i Wakeley under måndagen förvandlades till en skräckfylld scenario när en knivbeväpnad man attackerade flera närvarande mitt under pågående gudstjänst. Attacken, som utfördes under en livesändning, utfördes av en man klädd i svart och med munskydd. Han gick fram till altaret och högg upprepade gånger mot biskop Mar Emanuel.

Den världskände Biskopen Mar Mari Emanuel vårdas just nu på sjukhus i Sydney.

Videoklipp från händelsen visar hur kyrkobesökarna utbrast i skrik och panik, medan några flera personer försökte ingripa för att stoppa angriparen. Den misstänkte gärningsmannen greps i samband med dådet.

Flera drabbade rapporteras ha skadats när de gick till biskopens undsättning, men ska inte ha fått livshotande skador. Biskop Mar Emanuel, som först attackerades, fick uppemot åtta knivhugg.

– Vi fördömer det som har hänt en religiös och fin person. Våldet är oacceptabelt mot vårt folk. Som ärkebiskop och kyrka fördömer vi det hänsynslösa våldet. Vi tackar Gud för att det inte slutade illa, säger ärkebiskop Benjamin Atas, som tillägger att han inte vill spekulera mer om händelsen.

Rapporter indikerar att gärningsmannen inte lyckades fälla ut kniven helt, vilket ledde till att biskopens skador blev lindriga. Han vårdas för närvarande på sjukhus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 16:09
Senast uppdaterad: 15 april 2024 16:50

Flera personer i slagsmål – mitt på motorvägen

Polis

Arkivbild

Strax efter midnatt larmades polisen om slagsmål till E4 i Moraberg. Väl på plats var de fem inblandade männen ovilliga att samarbeta med polisen.

Slagsmålet bröt ut natten till fredag vid 03-tiden. Enligt samtal till polisen inträffade bråket mitt på vägen nära trafikplats Moraberg. Trots ansträngningar från polisen att närma sig situationen vägrade de inblandade männen, som alla befann sig i ungefär 25-årsåldern, att medverka och erkänna deras deltagande i slagsmålet.

Trots att personerna inte vill medverka i utredningen kunde polisen upprätta en anmälan om misshandel. Tack vare övervakningsbilder från Trafikverket kommer polisen att kunna fastställa händelseförloppet.

Ingen person har rapporterats allvarligt skadad, men i samband med bråket på E4 omhändertogs två personer för berusning.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 10:27
Senast uppdaterad: 4 augusti 2023 10:27

Container med farligt avfall till Dubai stoppades i Södertälje

Dubai-Sodertalje-hamn

Foto: Telge / Pexels

I fjol stoppades en transport från ett bolag i Strängnäs som var adresserad till Dubai i Förenade Arabemiraten. Lasten stoppades dock av svenska myndigheter som visade sig innehålla farligt avfall.

Den 15 september 2022 stoppades en container i Södertälje Hamn som var på väg till Dubai för kontroll. Containern visade sig innehålla elkablar, motorer och bildelar som inte hade tömts på oljor och farliga vätskor, vilket ledde till blandning och osäker hantering av avfallet.

Bolaget, som anordnade transporten, hävdade att det inte handlade om avfall, utan om kompletta bildelar, men åklagaren menade något helt annat. Åklagaren ifrågasatte påstående och menar att det var ett medvetet försök att vilseleda myndigheterna och dölja den olagliga exporten av farligt avfall. Dessutom hade avfallet blandats och placerats oskyddat i containern, vilket ökade risken för förorening och farliga kemiska reaktioner.

Företaget nu, enligt strafföreläggandet från Åklagarmyndigheten, betala en företagsbot på 50.000 kronor för containertransporten till Dubai.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 18:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors