Företag i fokus:

Ärkebiskopen fördömer knivattacken mot biskopen

BEE7A7C1-FDCA-4D67-A8A0-1AD1BD2218A9

Biskopen Mar Mari Emanuel och Södertäljebaserade ärkebiskopen Benyamin Atas.

En dramatisk knivattack inträffade under en mässa i en kyrka i förorten Wakeley i Sydney, där flera personer, däribland den välkända biskopen Mar Mari Emanuel, skadades. Händelsen, som fångades i en direktsändning, fördöms nu av den Södertäljebaserade ärkebiskopen Benyamin Atas.

– Våldet är oacceptabelt mot vårt folk, säger ärkebiskopen, ledare för det patriarkaliska ställföreträdarskapet för den syrisk-ortodoxa kyrkan i Sverige, till Telgenytt.

Det fredliga firandet av mässan i Wakeley under måndagen förvandlades till en skräckfylld scenario när en knivbeväpnad man attackerade flera närvarande mitt under pågående gudstjänst. Attacken, som utfördes under en livesändning, utfördes av en man klädd i svart och med munskydd. Han gick fram till altaret och högg upprepade gånger mot biskop Mar Emanuel.

Den världskände Biskopen Mar Mari Emanuel vårdas just nu på sjukhus i Sydney.

Videoklipp från händelsen visar hur kyrkobesökarna utbrast i skrik och panik, medan några flera personer försökte ingripa för att stoppa angriparen. Den misstänkte gärningsmannen greps i samband med dådet.

Flera drabbade rapporteras ha skadats när de gick till biskopens undsättning, men ska inte ha fått livshotande skador. Biskop Mar Emanuel, som först attackerades, fick uppemot åtta knivhugg.

– Vi fördömer det som har hänt en religiös och fin person. Våldet är oacceptabelt mot vårt folk. Som ärkebiskop och kyrka fördömer vi det hänsynslösa våldet. Vi tackar Gud för att det inte slutade illa, säger ärkebiskop Benjamin Atas, som tillägger att han inte vill spekulera mer om händelsen.

Rapporter indikerar att gärningsmannen inte lyckades fälla ut kniven helt, vilket ledde till att biskopens skador blev lindriga. Han vårdas för närvarande på sjukhus.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 15 april 2024 16:09
Senast uppdaterad: 15 april 2024 16:50

BILDEXTRA: Ikonerna på plats under Hubofestivalen

365315028_10159607548186238_4340502709190536849_n

Foto: Caroline Envia Khamo

Aydin Aho (till vänster) från näringslivskontoret, Södertälje kommun och representant från Assyrian-Riders.

Tidigare Assyriskaspelaren, Andreas Haddad.

Melek Demir, Kennedy Bakircioglu, Eddie Demir och Stefan Batan

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 07:30
Senast uppdaterad: 2 augusti 2023 23:27

Försäkringskassan utreds efter oanmält besök hos rullstolsbunden kvinna

203C4CEA-89A2-4BC8-9434-ABEDCF450A75

Foto: Pressbild Försäkringskassan / Pexels 

Justitieombudsmannen, JO, har inlett en utredning angående ett oanmält hembesök från Försäkringskassan hos en rullstolsburen kvinna i Södertälje. Kvinnan, som är beroende av assistans dygnet runt, upplevde besöket som integritetskränkande när två tjänstemän plötsligt dök upp i hennes sovrum och inledde en lång utfrågning.

Den oanmälda hembesöket ägde rum den 5 maj när två företrädare från Försäkringskassan anlände till kvinnans hem utan förvarning klockan 9:30 på morgonen.

Utan att tveka tog de varsin stol och tog plats mitt på golvet i sovrummet, där kvinnan befann sig i sin säng medan hennes man satt i sin rullstol bredvid. Beväpnade med block och penna förklarade tjänstemännen att de hade fått en anonym anmälan angående kvinnans assistanstimmar.

Utfrågningen inleddes genom att kvinnan blev noga utfrågad om sitt hjälpbehov, och även de två assistenterna som var på plats fick svara på frågor. Kvinnan har varit beroende av assistans sedan födseln och hennes funktionshinder har förvärrats genom åren, vilket har resulterat i ett ökande hjälpbehov.

(Annonslänk)

”Jag kommer aldrig att kunna gå och är helt beroende av min assistans som jag blev beviljad 1997. Åren går och jag blir allt sämre i mitt funktionshinder. Mina hjälpbehov blir större och större”, skriver kvinnan i anmälan till Justitieombudsmannen.

Därefter riktades tjänstemännens uppmärksamhet mot kvinnans man, som också har haft en funktionsnedsättning sedan födseln och varit berättigad till assistans sedan 1994. Hans hjälpbehov är betydande, och han kommer aldrig att kunna gå. Sammantaget satt tjänstemännen kvar hos paret fram till klockan 12:00 och meddelade att de skulle inleda en utredning angående parets assistanstimmar.

För kvinnan och mannen upplevdes besöket som en kränkning och en obehaglig intrång i deras privatliv. Trots detta besvarade de ärligt de ställda frågorna. Kvinnan ifrågasatte Försäkringskassans rätt att göra ett oanmält besök i deras hem, men tjänstemännen hävdade att de hade befogenhet att göra så. Både kvinnan och mannen kände sig kränkta och ifrågasatta angående deras funktionsnedsättningar och hjälpbehov.

”Detta är integritetskränkande och tystnadsplikten följs inte med tanke på att dom ringer runt till assistenterna och frågar om vårat privatliv och hjälpbehov.”, skriver kvinnan anmälan.

Justitieombudsmannen, JO, har nu beslutat att inleda en utredning angående Försäkringskassans agerande och kräver att de yttrar sig över det som förs fram i anmälan.

”Yttrandet ska innehålla en redogörelse för myndighetens handläggning samt för relevant lagstiftning.” skriver JO i beslutet.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 3 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 3 augusti 2023 11:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors