Företag i fokus:

DEBATT: Liberalerna satsar en halv miljard på skolan

2022_05_Skola-bok

Foto: Alexander Isa

En bra skolgång stärker barns och ungas framtidsutsikter och möjligheter att leva ett meningsfullt liv efter egna villkor. Det förebygger utanförskap, kriminalitet och ohälsa. Men skolan fungerar inte utan lärare som varje dag arbetar för att ge barn kunskaperna som krävs för att bygga sitt eget liv.

(Annonslänk)

Den ekonomiska situationen i samhället har pressat skolorna hårt och runt om i landet larmas det om varsel. Därför prioriterar Liberalerna skolan med ett av de största tillskotten i en vårändringsbudget under de senaste 20 åren: 500 miljoner kronor. Det motsvarar drygt 1300 lärartjänster i ett halvår.

Skolan står inför stora utmaningar och det kräver resurser. Andra partier kan prioritera annat men vi kommer alltid att sätta skolan först. Det finns ingen bättre investering än att investera i nästa generation. För Södertälje kommer detta innebära cirka 4-5 miljoner kronor att investera i skolan. 

”Kanske kan dessa nya pengar gå till södertäljeeleverna”

Det är särskilt tacksamt eftersom att majoriteten i Södertälje lyckats slarva bort ett tidigare statsbidrag av liknande storlek för skolböcker. Kanske kan dessa nya pengar gå till att södertäljeeleverna får nya skolböcker ändå. 

Gång på gång täcker regeringen upp för att Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet inte satsar tillräckligt på skolan i Södertälje. Det är inte hållbart. Södertäljes elever måste kunna räkna med en välfinansierad skola även om olyckan skulle inträffa och utbildningsdepartementet hamnar under kontrollen av ett annat parti än Liberalerna. 

För att återuppbygga kunskapsnationen Sverige behöver svensk skola återgå till grunderna. Vi behöver stärka lärarnas auktoritet i klassrummen och se till att vi får bort stöket i klassrummen. Den vansinniga digitaliseringshetsen måste upphöra och skolböckerna måste tillbaka in klassrummen. 

Vi vet att detta inte är tillräckligt. Det är inte en mirakelkur som kommer att lösa alla problem, men det är ett tillskott som kan lätta på den ekonomiska bördan. Framöver fortsätter Liberalerna som Sveriges skolparti vårt arbete med att återupprätta en stark kunskapsskola med fokus på faktakunskaper och förmågor som att läsa, skriva och räkna.

Metin Hawsho,
gruppledare Liberalerna Södertälje

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 05:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:57

Två personer i fastighetsärende åtalas för ekobrott

tingsrätt

Arkivbild

I en omfattande utredning av ekobrott inom fastighetssektorn i Södertälje har Ekobrottsmyndigheten, EBM, nu väckt åtal mot två personer. Huvudmannen och en medhjälpare står anklagade för näringspenningtvätt.

Åtalet är en kulmen på en serie utredningar som startade med ett tillslag i maj 2021, då sex personer greps av EBM med stöd av polisens insatsstyrka. Enligt ett pressmeddelande har alla misstänkta anknytning till fastighetsbranschen. Huvudmannen, som nu åtalas, är också föremål för flera parallella förundersökningar, inkluderande omkring tjugo ytterligare misstänkta personer.

– Det åtal som nu har väckts är det första i en mycket omfattande utredning som har pågått i över två och ett halvt år. I korthet handlar det om ett mycket stort antal penningtransaktioner mellan ett flertal bolag i huvudsak kopplat till fastighetsbranschen och lån, säger Fredrik Sandberg, förundersökningsledare och kammaråklagare vid EBM i Stockholm.

Enligt Ekobrottsmyndigheten har utredningen avslöjat en misstänkt brottsstruktur där inblandade personer misstänks ha hanterat kontanter, klockor och guldföremål av brottsligt ursprung. Denna aktivitet påstås ägt rum under 2020 och 2021.

Stora tillgångar beslagtagna enligt Ekobrottsmyndigheten.

Som en del av åtalet begär EBM en företagsbot på två miljoner kronor mot huvudmannens bolag samt näringsförbud för de åtalade, sträckande sig över fyra respektive tre år. Tillgångar värderade till cirka 40 miljoner kronor har beslagtagits, och tingsrätten har beslutat om kvarstad på ytterligare 30 miljoner kronor, vilka nu hanteras av Kronofogden.

– På grund av utredningens omfattning har den delats upp i ett flertal olika delar där ytterligare åtalsbeslut kan förväntas under våren, säger Fredrik Sandberg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 15:30
Senast uppdaterad: 16 december 2023 15:13

Larm om brand på parkering – Flera bilar skadade

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En brand utbröt på Myrstigen under lördagen, varpå flera räddningsenheter ryckte ut. Två bilar rapporteras skadade.

På lördagen larmades SOS Alarm om en brand i Blombacka, närmare bestämt i ett parkeringshus på Myrstigen. Brandkåren ryckte snabbt till platsen som snabbt kunde få kontroll över branden.

Enligt initiala rapporter från platsen har två bilar skadats i branden och inga personskador har rapporterats. Det är för närvarande oklart exakt var i parkeringshuset branden startade eller vad som orsakade den.

– Jag vet inte om det började brinna i en bil eller i garaget, det känner jag inte till. Men två bilar har fått skador, vi har släckt och åkt därifrån, säger räddningstjänstens vakthavande befäl till Telgenytt.

En teknisk undersökning kommer att genomföras för att utreda brandorsaken.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 december 2023 14:00
Senast uppdaterad: 16 december 2023 14:00

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors