Företag i fokus:

Gör nytta i det tysta: ”Stora chanser att ta klivet upp”

ssk

Viktor Grahn
Foto: Shamash Oyal

Viktor Grahn kom till Södertälje Sportklubb från Kristianstad IK inför säsongen 2023-24. Den 25- åriga backen, bördig från Piteå, har nyligen avslutat sin första säsong som SSK- spelare.

-Det mesta föll in som jag hade hoppats, föreningen är väldigt proffsig, säger Viktor Grahn om sitt första år i SSK.

Även om Grahn hade ett år kvar på sitt kontrakt med SSK valde han ändå att förlänga med klubben till 2026. Ett tecken på att han funnit sig till rätta i föreningen och staden.
Ett beslut han inte ångrar.

-Dels så hade jag ett år kvar, sedan trivs jag och flickvännen väldigt bra här. Vidare är SSK:s ambitioner att gå upp till SHL, förklarar han sitt beslut.

-Den satsning som görs känner jag är en inspirerande resa att vara med på, fortsätter han.

(Annonslänk)

Din första säsong i SSK, känns det som du fick ut din fulla potential i spelet?

-Ja, tycker jag generellt gjorde en bra säsong. Sedan känner jag att det finns många bitar att utveckla, både offensivt och defensivt. En helt okej säsong ändå personligen tycker jag.

-Sedan vill man ju vinna, att gå upp i SHL är ju målsättningen. Det drar ju ner litegrann på helhetsbetyget på min säsong. Att vi inte lyckades gå längre.

Det finns ju definitivt fler än du i laget som känner .

-Ja, det blir ju lite antiklimax, det var många som kanske inte gjorde sina bästa matcher i slutspelet. Det lägger sig som en våt filt över hela säsongen.

Om man lyssnar till Viktor finns det egentligen inte något med och i Södertälje Sportklubb som överraskade honom utan det blev i stort som han hade tänkt sig.

-Det mesta föll in som jag hade hoppats, föreningen är väldigt proffsig. Mycket fans, man märker att det finns ett stort intresse. Det är jätteroligt att det varit så pass mycket folk på läktarna och att folk är intresserade.

Läs mer: Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Trots sin ringa ålder har Grahn under sin relativt ”unga” spelarkarriär skaffat sig en bred erfarenhet från spel i Hockeyallsvenskan. Via Karlskrona HK, Kristianstads IK och just nu Södertälje Sportklubb, har Piteåsonen fem säsonger och över 250 matcher i Sveriges näst högsta serie på sitt CV.

SSK- backen märker av skillnader i krav och förväntningar hos supportrar och sponsorer i sin nuvarande klubb, kontra hans tidigare klubbar Karlskrona och Kristianstad. Den yttre pressen är betydligt högre i Södertälje.

-Det man kände framför allt i början var att många hade förväntningar att vi skulle gå in i den här säsongen och vinna varje match stort.

-Trots att vi spelade bra men bara lyckades vinna med till exempel 2-1, såg man ju att det var mycket som skrevs, att allt var skit liksom.

Hur märker du skillnaden på det jämfört med din tid i Kristianstad?

-Det var det som var den stora skillnaden jämfört med mina år i Kristianstad. Där var mer att lyckades man vinna en match trots att man var sämre så var det jättebra. Nu märker man det är lite förväntningar på en. Att det ska vara en dans på rosor, vilket det absolut inte är.

-Det finns många bra lag. Det gäller för oss spelare trots att vi har höga ambitioner, att inse vi måste göra grundjobbet hela tiden oavsett vilket motstånd man möter.

-Här i SSK kan man väl se på alla som är runt omkring, supportrar, har höga förväntningar, vilket de ska ha. Men ibland kan det vara okej att vinna med 2-1 borta mot Almtuna, för att ta ett exempel. Det är inga lätta matcher.

Har du mycket koll på vad som skrivs och sägs vid sidan om, på sociala medier till exempel?

-Nä, faktiskt inte så mycket. Det är klart att man får höra från familjen och kompisar och så. Generellt försöker jag läsa så lite som möjligt.

Foto: Shamash Oyal

Vad är det med SSK som gör att du kommer till din rätt så bra här?

-Det är att jag trivs väldigt bra här med alla i laget och allting runt omkring. Sedan skulle jag vilja säga att jag är en ganska enkel människa som har lätt att trivas. Trivs man bra så spelar man bra också.

Ja, uppfattningen man har av dig är att du inte verkar vara den som tar störst plats i omklädningsrummet.

-Nej, det är jag väl inte. Är nog inte den som pratar mest i omklädningsrummet, det är många andra som pratar. Men ändå roligt att vara med och bidra litegrann till snacket, det kan vara roligt att lyssna också.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Viktor Grahn är kanske inte den ”flashigaste” spelaren i Hockeyallsvenskan eller den som syns mest ute på isen. Med sin höga lägsta nivå är han ändå väldigt nyttig för laget och gör oftast ett stabilt jobb, speciellt defensivt.
Viktor själv hade inga krav eller förväntningar på vilken roll han skulle ha i laget när han anlände till Södertälje.

-När jag kom hit hade jag inte för stora förväntningar på något specifikt men förhoppningar att kunna hjälpa laget att vinna så mycket som möjligt. Så den rollen var inget man förväntade sig utan den får man ju slåss och tävla för på träning och matcher.

(Annonslänk)

-Det tycker jag lyckades med, känner att det gick okej. Jag fick en roll som passade mig bra, spelade lite mer defensivt.
Sedan känner man personligen att man har en uppsida offensivt som man får utveckla. Gör man det så får man kanske lite mer chanser att spela lite offensiva lägen och så där.

Skulle du vilja ha mer speltid i specialteams?

-Alla vill spela så mycket som möjligt, i slutänden är det de som levererar. Som tränar och får förtroende i de situationerna. De ska spela, det tycker jag ska vara en tävling varje dag på både träning och match. Det är de bästa som ska göra det.

Vad finns att ta med sig till nästa säsong?

-Det finns mycket bra att ta med sig. Stundtals spelade vi väldigt bra hockey nerifrån, spelade snabbt och skapade mycket lägen offensivt. I början av säsongen gjorde vi inte målen men vi hade ju trycket framåt.

-Jag tycker i det stora hela vi ska fortsätta vara tunga i anfallszon och vinna mycket puckar där.

Var finns det förbättringspotential tycker du?

-Specialteams måste bli bättre, speciellt boxplay. Tittar man på det så kunde vi spela okej till stora delar men lyckades ändå släppa in mål där. Men boxplay måste bli bättre så det kan hjälpa laget att vinna matcher.

-Det var ju bland annat det som var skillnaden också mot Karlskoga. De var effektivare i specialteams så det var kanske det som till slut avgjorde att vågskålen tippade över till dem.

Det finns locktoner från SHL, är det något du överväger?

-Som det är nu kommer jag att köra på det kontrakt jag har med SSK, förhoppningen är som sagt att vi ska lyckas göra någonting bra här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 10:19
Senast uppdaterad: 16 april 2024 11:58

Hon kan bli SBBK:s första kvinnliga ordförande på 55 år

Ordforande-SBBK

Helena Lindström. Foto: LinkedIn / Alexander Isa

Helena Lindström föreslås som klubbens ordförande och kan därmed bli SBBKs första kvinnliga ledare på över 50 år. Detta rapporterar Lt.

I ett exceptionellt skifte efter mer än ett halvt sekel av kontinuerliga manliga ordföranden inom SBBK, står Helena Lindström på tröskeln att rista in sin plats i historien. SBBK har i 55 år formats av manliga ordföranden, men nu, när höstens årsmöte nalkas, förslås Helena Lindström, 50 år, som den första kvinnliga ordföranden.

Lindström har omfattande ledande erfarenhet inom ekonomi och IT, och som ägare av ett konsultföretag inom samma områden, gör detta Helena Lindström till en stark kandidat för att axla ordföranderollen.

– Jag har inte föreslagit mig själv utan det är medlemmar som har tyckt att jag skulle passa till den här posten och nu är jag i en plats i livet där ett sådant här uppdrag passar in. I mitt arbete i valberedningen har jag fått en god insyn i klubben och vilka frågor som är viktiga och det ser jag bara som en fördel när den nya styrelsen börjar arbeta, säger Helena Lindström, som klev av valberedning i juni efter fem år, till Lt.

Om hon blir vald till SBBK:s ordförande skulle det innebära att hon tar över efter Thomas Andersson.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 31 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 30 augusti 2023 19:16

Carl Hagelin avslutar hockeykarriären – ”Vill tacka alla”

2022_05_haglin

Södertäljesonen Carl Hagelin. Foto: Cc.

Södertäljesonen och tvåfaldige Stanley Cup-mästaren Carl Hagelin avslutar sin hockeykarriär. Detta meddelade han på onsdagskvällen lokal tid.

Det var under ett träningspass med Washington Capitals i mars förra året som Hagelin drabbades av en allvarlig ögonskada. Han fick en klubba rakt i vänster öga som spräckte åderhinnan och tvingade honom till en lång paus.

Sedan olyckan har 35-åringen genomgått flera operationer i hopp om att kunna återvända, vilket han också gjorde.

Hösten 2022 gjorde han comeback på isen, där han bar ett överdimensionerat, tonat visir för att kunna delta. Men nu meddelar han på sociala medier att ögonskadan är alltför allvarlig för att kunna fortsätta i sporten som har gett honom så många minnen.

– Jag kommer att sakna att gå i strid med mina lagkamrater dagligen, jag kommer att sakna säsongernas toppar och dalar. Inget gör mig mer exalterad än att kliva ut på isen inför 20 000 passionerade fans. Jag vill tacka alla mina fantastiska lagkamrater, tränare, läkare och övrig personal som jag har träffat och spelat med under åren. Slutligen vill jag tacka min familj, min fru och mina barn, för allt deras stöd. De har gjort det möjligt för mig att leva ut min dröm. Tack så mycket, skriver Södertäljesonen Carl Hagelin på Instagram.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 30 augusti 2023 21:55
Senast uppdaterad: 31 augusti 2023 07:37

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors