Företag i fokus:

Gör nytta i det tysta: ”Stora chanser att ta klivet upp”

ssk

Viktor Grahn
Foto: Shamash Oyal

Viktor Grahn kom till Södertälje Sportklubb från Kristianstad IK inför säsongen 2023-24. Den 25- åriga backen, bördig från Piteå, har nyligen avslutat sin första säsong som SSK- spelare.

-Det mesta föll in som jag hade hoppats, föreningen är väldigt proffsig, säger Viktor Grahn om sitt första år i SSK.

Även om Grahn hade ett år kvar på sitt kontrakt med SSK valde han ändå att förlänga med klubben till 2026. Ett tecken på att han funnit sig till rätta i föreningen och staden.
Ett beslut han inte ångrar.

-Dels så hade jag ett år kvar, sedan trivs jag och flickvännen väldigt bra här. Vidare är SSK:s ambitioner att gå upp till SHL, förklarar han sitt beslut.

-Den satsning som görs känner jag är en inspirerande resa att vara med på, fortsätter han.

(Annonslänk)

Din första säsong i SSK, känns det som du fick ut din fulla potential i spelet?

-Ja, tycker jag generellt gjorde en bra säsong. Sedan känner jag att det finns många bitar att utveckla, både offensivt och defensivt. En helt okej säsong ändå personligen tycker jag.

-Sedan vill man ju vinna, att gå upp i SHL är ju målsättningen. Det drar ju ner litegrann på helhetsbetyget på min säsong. Att vi inte lyckades gå längre.

Det finns ju definitivt fler än du i laget som känner .

-Ja, det blir ju lite antiklimax, det var många som kanske inte gjorde sina bästa matcher i slutspelet. Det lägger sig som en våt filt över hela säsongen.

Om man lyssnar till Viktor finns det egentligen inte något med och i Södertälje Sportklubb som överraskade honom utan det blev i stort som han hade tänkt sig.

-Det mesta föll in som jag hade hoppats, föreningen är väldigt proffsig. Mycket fans, man märker att det finns ett stort intresse. Det är jätteroligt att det varit så pass mycket folk på läktarna och att folk är intresserade.

Läs mer: Dahlström: ”Inget svårt beslut från min sida”

Trots sin ringa ålder har Grahn under sin relativt ”unga” spelarkarriär skaffat sig en bred erfarenhet från spel i Hockeyallsvenskan. Via Karlskrona HK, Kristianstads IK och just nu Södertälje Sportklubb, har Piteåsonen fem säsonger och över 250 matcher i Sveriges näst högsta serie på sitt CV.

SSK- backen märker av skillnader i krav och förväntningar hos supportrar och sponsorer i sin nuvarande klubb, kontra hans tidigare klubbar Karlskrona och Kristianstad. Den yttre pressen är betydligt högre i Södertälje.

-Det man kände framför allt i början var att många hade förväntningar att vi skulle gå in i den här säsongen och vinna varje match stort.

-Trots att vi spelade bra men bara lyckades vinna med till exempel 2-1, såg man ju att det var mycket som skrevs, att allt var skit liksom.

Hur märker du skillnaden på det jämfört med din tid i Kristianstad?

-Det var det som var den stora skillnaden jämfört med mina år i Kristianstad. Där var mer att lyckades man vinna en match trots att man var sämre så var det jättebra. Nu märker man det är lite förväntningar på en. Att det ska vara en dans på rosor, vilket det absolut inte är.

-Det finns många bra lag. Det gäller för oss spelare trots att vi har höga ambitioner, att inse vi måste göra grundjobbet hela tiden oavsett vilket motstånd man möter.

-Här i SSK kan man väl se på alla som är runt omkring, supportrar, har höga förväntningar, vilket de ska ha. Men ibland kan det vara okej att vinna med 2-1 borta mot Almtuna, för att ta ett exempel. Det är inga lätta matcher.

Har du mycket koll på vad som skrivs och sägs vid sidan om, på sociala medier till exempel?

-Nä, faktiskt inte så mycket. Det är klart att man får höra från familjen och kompisar och så. Generellt försöker jag läsa så lite som möjligt.

Foto: Shamash Oyal

Vad är det med SSK som gör att du kommer till din rätt så bra här?

-Det är att jag trivs väldigt bra här med alla i laget och allting runt omkring. Sedan skulle jag vilja säga att jag är en ganska enkel människa som har lätt att trivas. Trivs man bra så spelar man bra också.

Ja, uppfattningen man har av dig är att du inte verkar vara den som tar störst plats i omklädningsrummet.

-Nej, det är jag väl inte. Är nog inte den som pratar mest i omklädningsrummet, det är många andra som pratar. Men ändå roligt att vara med och bidra litegrann till snacket, det kan vara roligt att lyssna också.

Läs mer: Hade höga förväntningar på sig: ”Jag hade extremt många chanser”

Viktor Grahn är kanske inte den ”flashigaste” spelaren i Hockeyallsvenskan eller den som syns mest ute på isen. Med sin höga lägsta nivå är han ändå väldigt nyttig för laget och gör oftast ett stabilt jobb, speciellt defensivt.
Viktor själv hade inga krav eller förväntningar på vilken roll han skulle ha i laget när han anlände till Södertälje.

-När jag kom hit hade jag inte för stora förväntningar på något specifikt men förhoppningar att kunna hjälpa laget att vinna så mycket som möjligt. Så den rollen var inget man förväntade sig utan den får man ju slåss och tävla för på träning och matcher.

(Annonslänk)

-Det tycker jag lyckades med, känner att det gick okej. Jag fick en roll som passade mig bra, spelade lite mer defensivt.
Sedan känner man personligen att man har en uppsida offensivt som man får utveckla. Gör man det så får man kanske lite mer chanser att spela lite offensiva lägen och så där.

Skulle du vilja ha mer speltid i specialteams?

-Alla vill spela så mycket som möjligt, i slutänden är det de som levererar. Som tränar och får förtroende i de situationerna. De ska spela, det tycker jag ska vara en tävling varje dag på både träning och match. Det är de bästa som ska göra det.

Vad finns att ta med sig till nästa säsong?

-Det finns mycket bra att ta med sig. Stundtals spelade vi väldigt bra hockey nerifrån, spelade snabbt och skapade mycket lägen offensivt. I början av säsongen gjorde vi inte målen men vi hade ju trycket framåt.

-Jag tycker i det stora hela vi ska fortsätta vara tunga i anfallszon och vinna mycket puckar där.

Var finns det förbättringspotential tycker du?

-Specialteams måste bli bättre, speciellt boxplay. Tittar man på det så kunde vi spela okej till stora delar men lyckades ändå släppa in mål där. Men boxplay måste bli bättre så det kan hjälpa laget att vinna matcher.

-Det var ju bland annat det som var skillnaden också mot Karlskoga. De var effektivare i specialteams så det var kanske det som till slut avgjorde att vågskålen tippade över till dem.

Det finns locktoner från SHL, är det något du överväger?

-Som det är nu kommer jag att köra på det kontrakt jag har med SSK, förhoppningen är som sagt att vi ska lyckas göra någonting bra här.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 10:19
Senast uppdaterad: 16 april 2024 11:58

INSÄNDARE: – ”Jag förstår MUF:s frustration”

75FF8CDD-8664-4FDC-A77E-E4E1F66E742A

Daniel Eilert, Ordförande Moderata Ungdomsförbundet, Södertälje. Foto: Shamash Oyal.

Jag vill tacka Moderata ungdomsförbundet (MUF) i Södertälje för insändaren om den nya fritidsgården i Ronna. 

Jag förstår MUF:s frustration. Satsningen är kostsam och vi står inför en rad andra utmaningar i Södertälje som också behöver finansieras. Anledningen till att M inte gått emot projektet är att vi var sena in i processen. När vi väl bildade majoritet med S och MP så var beslutet om fritidsgården redan fattat. Därefter har vi verkat för att införa en investeringsberedning som kommer att granska förslag på just sådana här investeringar framöver. 

Även om vi Moderater kanske hade önskat oss en mindre kostsam lösning tror vi att fritidsgården nu kan bli en tillgång för Södertäljes unga och vi kommer jobba för att den utnyttjas på bästa sätt.

Det är också viktigt att komma ihåg att denna satsning inte utesluter de satsningar MUF föreslår. Jag är överens med MUF om att vi bör satsa på utbildning, mentorskap, stödprogram och att förbättra ungdomars chanser att komma in på arbetsmarknaden. Detta är åtgärder vi Moderater jobbar för i majoritets- såväl som minoritetsställning och som jag driver i utbildningsnämnden och inte minst kommer att driva i den nya nämnden, arbets- och näringslivsnämnden. Att vi över huvud taget har en arbets- och näringslivsnämnd är ett resultat av moderat politik.  

Moderaterna vill idag verka för att den beslutade dyrbara investeringen kommer Södertäljeborna till gagn och vi kommer jobba hårt för att styra upp framtida investeringar.

Maria Frithz Warg
Kommunalråd och arbets- och näringslivsnämndens ordförande 

Läs även: – Rätt att kritisera Rosenberg – Kommunen bör granskas

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 14:02
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Skolan erbjuder gratis frukost till sina elever

826fe2db-be2c-40e2-b7ca-77de08775196

Foto: Arla

Under flera veckor kommer flera skolor runt om i landet att erbjuda sina elever gratis skolfrukost, som en del av ett initiativ från Arla. En av dessa skolor är Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola.

För andra året i rad arrangerar Arla en skolfrukosttävling där vinnarna får gratis frukost under tre veckor. Innovitaskolan i Södertälje är en av de vinnande skolorna som nu, i samarbete med Arla, erbjuder gratis frukost till eleverna. Kampanjen pågår från vecka 34 till 36 och har redan startat denna vecka.

Under de kommande veckorna startar skolfrukostservering på tio högstadieskolor runt om i landet, där nästan 3 000 elever kommer få gratis frukost före första lektionen. Initiativet från Arla syftar till att förbättra klassrumsresultat både för lärare och elever genom att främja frukostvanor. Många elever som hoppar över frukosten har svårt att koncentrera sig i skolan, men genom samarbete med högstadieskolor strävar Arla efter att främja jämlika skolgång och goda frukostvanor.

Innovitaskolan i Södertälje – Greta Thunbergs gamla skola. Bild: Google Maps

– Utifrån tidigare försök vet vi att både lärare och elever ser flera positiva effekter av att skolan serverar frukost innan, under eller efter första lektionen, säger Fanny Lindh, ansvarig för frukostprojektet på Arla.

Bland de skolor som har frukost på schemat återfinns Ale, Falkenberg, Jönköping, Mark, Ragunda, Sandviken, Sundsvall, Säffle, Trollhättan och Södertälje.

Innovitaskolan i Södertälje inledde gratis frukostservering som startade på måndagen denna vecka och pågår fram till vecka 36.

Läs även – Färre Södertäljeelever behöriga till gymnasiet – Här är betygen

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 27 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 26 augusti 2023 23:33

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors