Företag i fokus:

Södertälje i finalen för Årets Stadskärna 2024

Sodertalje-Foto-GRW

Foto: GRW Media/Södertälje City

Södertälje är återigen finalist i tävlingen om att bli Årets Stadskärna. I år ställs staden mot Hudiksvall om den prestigefyllda utmärkelsen, som erkänner framstående utveckling och förnyelse av stadskärnor i Sverige.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

För det 28:e året i rad delar Svenska Stadskärnor ut utmärkelsen ”Årets Stadskärna”, och Södertälje har än en gång nått finalen. Tävlingen fokuserar på städernas förmåga att förnya sina centrala delar genom effektivt samarbete mellan privata aktörer och offentlig sektor. Trots att Södertälje var finalist redan förra året, då staden konkurrerade med Sundsvall och Malmö, lyckades den inte ta hem titeln som slutligen gick till Malmö.

(Annonslänk)

– Att Södertälje nomineras till Årets Stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Årets ansökan från Södertälje innehåller en detaljerad sammanställning av de projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året. Bland dessa framhävs nya initiativ såsom uteserveringar på Stora Torget, vilka blivit verklighet genom ett nära samarbete med kommunen och lokala näringsidkare, samt invigningen av en ny park i Kvarnlunden som främjar familjevänliga aktiviteter. Evenemang som utebio vid Maren och den årliga Södertäljefestivalen betonas också som bevis på stadens strävan efter att skapa levande mötesplatser för invånarna.

– Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren av Årets Stadskärna 2024 kommer att offentliggöras den 21 maj under Svenska Stadskärnors Årskonferens i Malmö, där Södertälje hoppas på att denna gång stå som segrare och få erkännande för sina ansträngningar att stärka stadskärnans attraktivitet och dynamik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 11:56
Senast uppdaterad: 16 april 2024 11:56

Utmärkelser utdelade till Årets Förskolelärare och Arbetslag

F038833A-0D39-423B-93F6-5FBBBF824C2D

Foto: Södertälje kommun

I går ägde en prisutdelning för årets förskollärare rum under en inspirationsdag som hölls i Stadshuset. Cirka 450 förskollärare samlades vid evenemanget.

Varje år fördelar Utbildningsnämnden i Södertälje olika utmärkelser till både enskilda lärare och förskollärare samt grupper, och även till individer och team inom elev- och barnhälsoteamet för deras exceptionella prestationer. Som en ny tillägg för i år, erkänns också anställda som har gjort en betydande insats inom elevhälsa på olika sätt med ett pris.

– Vi har haft utmärkelser till förskollärare och arbetslag i flera år som ett sätt att uppmärksamma allt det goda som sker i våra olika verksamheter och som ett sätt av många att vara en attraktiv arbetsgivare. Det är också ett sätt dela med sig av goda exempel och att inspirera varandra i våra olika områden, säger Katarina Weidenhaijn, verksamhetschef Södertäljes förskolor.

Kriterierna för utmärkelserna är att de måste ha förbättrat undervisningens kvalitet, aktivt främjat skolans eller förskolans uppdrag och ha påverkat barns och elevers prestationer. Dessa prestationer bör också kopplas till förbättringsområden inom det systematiska kvalitetsarbetet.

Foto: Södertälje kommun

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 18:18
Senast uppdaterad: 7 september 2023 18:18

LISTA: Här är cheferna som lämnat Södertälje kommun

DC6EF33E-11C7-4E2B-91B4-1A5EEDD1915C

Foton: Södertälje kommun

På kort tid har flera kommunchefer lämnat av olika anledningar, bland annat säkerhetschefen Anna Flink, stadsdirektören Stefan Hollmar, HR-chefen Johan Lifverström och nu exploateringschefen Sofia Cedergren.

Under det senaste året har flera ledande befattningshavare valt att lämna Södertälje kommun. Bland dem avgick Jörgen Austler från rollen som tf vd för Telge AB efter ett kort drygt halvår på posten. VD:n för Telge bostäder, Pontus Werlinder, lämnade också för en position i Göteborg. Säkerhetschefen Anna Flink övergav sin tjänst abrupt för att anta en position i sin hemstad Kalmar.

Sommaren 2022 valde Johannes Boson, vd för Telge energi, att avgå och samma år meddelades det att Elin Lydahl, vd för Tom Tit, slutade och ersattes av Pia Kronqvist. Cecilia Ståhl, en högt ansedd chef inom Telge tillväxt, var en annan som avgick 2022, hon ersattes av Johanna Kock.

Föregående vecka blev det även känt att HR-chefen Johan Lifverstrom plötsligt avgår. Enligt uppgifter till Telgenytt tyder det på att den 63-årige Lifverstrom antingen har blivit avskedad eller fått en utköpsoverenskommelse. Kort därefter kom nyheten om att exploateringschefen Sofia Cedergren hade tvingats lämna sin tjänst.

Allt som allt har det senaste året präglats av en betydande personalomsättning bland cheferna inom Södertälje kommun, där flera har tvingats lämna av olika anledningar. Enligt en källa befinner sig flera anställda i en osäker situation och det råder en känsla av oreda inom kommunhuset.

Läs även: – Oreda i stadshuset – Ännu en kommunchef tvingas lämna

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 14:42
Senast uppdaterad: 8 mars 2024 11:04

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors