Företag i fokus:

Södertälje i finalen för Årets Stadskärna 2024

Sodertalje-Foto-GRW

Foto: GRW Media/Södertälje City

Södertälje är återigen finalist i tävlingen om att bli Årets Stadskärna. I år ställs staden mot Hudiksvall om den prestigefyllda utmärkelsen, som erkänner framstående utveckling och förnyelse av stadskärnor i Sverige.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

För det 28:e året i rad delar Svenska Stadskärnor ut utmärkelsen ”Årets Stadskärna”, och Södertälje har än en gång nått finalen. Tävlingen fokuserar på städernas förmåga att förnya sina centrala delar genom effektivt samarbete mellan privata aktörer och offentlig sektor. Trots att Södertälje var finalist redan förra året, då staden konkurrerade med Sundsvall och Malmö, lyckades den inte ta hem titeln som slutligen gick till Malmö.

(Annonslänk)

– Att Södertälje nomineras till Årets Stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Årets ansökan från Södertälje innehåller en detaljerad sammanställning av de projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året. Bland dessa framhävs nya initiativ såsom uteserveringar på Stora Torget, vilka blivit verklighet genom ett nära samarbete med kommunen och lokala näringsidkare, samt invigningen av en ny park i Kvarnlunden som främjar familjevänliga aktiviteter. Evenemang som utebio vid Maren och den årliga Södertäljefestivalen betonas också som bevis på stadens strävan efter att skapa levande mötesplatser för invånarna.

– Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren av Årets Stadskärna 2024 kommer att offentliggöras den 21 maj under Svenska Stadskärnors Årskonferens i Malmö, där Södertälje hoppas på att denna gång stå som segrare och få erkännande för sina ansträngningar att stärka stadskärnans attraktivitet och dynamik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 11:56
Senast uppdaterad: 16 april 2024 11:56

Sjukhuschefen nominerad till ”Årets Säkerhetsprofil”

373470992_6204712246323503_8466909100321160244_n

Foto: Alexander Isa / Södertälje sjukhus

Varje år arrangerars Säkerhetsgalan för alla som arbetar med säkerhet. Till årets upplaga har Södertälje sjukhus säkerhetschef Melina Mellin nominerats för sitt fantastiska arbete.

Utmärkelsen ”Årets Säkerhetsprofil” tilldelas en person med ett passionerat intresse för säkerhetsfrågor, och som med stort engagemang och gedigen kunskap verkar inom säkerhetsbranschen.

En av de personer som har blivit nominerad till den prestigefyllda utmärkelsen är Melina Mellin, säkerhetschef vid Melin Södertälje sjukhus.

Foto: Södertälje sjukhus

”Melina har under nästan tio år som säkerhetschef på Södertälje sjukhus byggt upp en välfungerande säkerhetsorganisation från grunden och därmed också en god säkerhetskultur. Hon är en synlig och närvarande säkerhetschef med trygga medarbetare som ledstjärna. Genom engagemang, uthållighet och ett entusiasmerande arbetssätt har hon implementerat och befäst den säkerhetsmedvetenhet som numera genomsyrar alla delar av sjukhuset och dess samarbetspartners.”, lyder nomineringen.

– Jag blev överraskad men hedrad och ödmjuk över nomineringen, säger Melina Mellin i ett inlägg på sjukhusets egna hemsida.

Mellin har nominerats av Aktuell Säkerhet och Företagsuniversitetet och den 3 oktober utses vinnaren under Säkerhetsgalan.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 september 2023 04:00
Senast uppdaterad: 7 september 2023 22:39

Flera bilar förstörda i brand vid skola i Geneta

Sham

Foto: Shamash Oyal

Strax innan klockan 23 larmades räddningstjänsten till Geneta efter rapporter om bilbränder. Två bilar totalförstördes i samband med nattens händelse.

En eldsvåda som utbröt på torsdagskvällen i Geneta resulterade i skador på två personbilar. Branden inträffade vid Prosten Linders Väg nära Wasaskolan och rapporterades in till SOS Alarm klockan 22.39.

Räddningstjänsten ryckte snabbt ut till plasten och är för närvarande på plats för att släcka elden som svepte genom de två fordonen. Orsaken till branden är ännu oklar, och polisen utreder ärendet för att fastställa vad som föranledde händelsen och om något brott har begåtts.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 7 september 2023 21:28
Senast uppdaterad: 7 september 2023 21:28

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors