Företag i fokus:

Södertälje i finalen för Årets Stadskärna 2024

Sodertalje-Foto-GRW

Foto: GRW Media/Södertälje City

Södertälje är återigen finalist i tävlingen om att bli Årets Stadskärna. I år ställs staden mot Hudiksvall om den prestigefyllda utmärkelsen, som erkänner framstående utveckling och förnyelse av stadskärnor i Sverige.

– Vi är väldigt stolta över att Södertälje nomineras igen. Det bevisar att Södertälje når ut och det finns ett nationellt intresse kring vår resa. Det känns roligt och vi är tacksamma för de goda samarbeten vi lyckats hitta i utvecklingen av vår stadskärna. Vi är ett starkt team, säger Aljoša Lagumdžija, VD, Södertälje City.

För det 28:e året i rad delar Svenska Stadskärnor ut utmärkelsen ”Årets Stadskärna”, och Södertälje har än en gång nått finalen. Tävlingen fokuserar på städernas förmåga att förnya sina centrala delar genom effektivt samarbete mellan privata aktörer och offentlig sektor. Trots att Södertälje var finalist redan förra året, då staden konkurrerade med Sundsvall och Malmö, lyckades den inte ta hem titeln som slutligen gick till Malmö.

(Annonslänk)

– Att Södertälje nomineras till Årets Stadskärna i år igen är väldigt roligt. Vi har en fin stadskärna som om ett par år kommer vara ännu finare när Slussholmen och Maren har byggts färdigt och Lunakvarteret ska börja få sin nya utformning. Det blir ett ordentligt lyft för staden och vi är många som ser fram emot det, säger Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande i Södertälje.

Årets ansökan från Södertälje innehåller en detaljerad sammanställning av de projekt och aktiviteter som genomförts under det gångna året. Bland dessa framhävs nya initiativ såsom uteserveringar på Stora Torget, vilka blivit verklighet genom ett nära samarbete med kommunen och lokala näringsidkare, samt invigningen av en ny park i Kvarnlunden som främjar familjevänliga aktiviteter. Evenemang som utebio vid Maren och den årliga Södertäljefestivalen betonas också som bevis på stadens strävan efter att skapa levande mötesplatser för invånarna.

– Vi ser en ny stadskärna växa fram, bland annat med nya mötesplatser, vilket känns väldigt positivt, säger Jonas Karlsson, näringslivschef Södertälje kommun.

Vinnaren av Årets Stadskärna 2024 kommer att offentliggöras den 21 maj under Svenska Stadskärnors Årskonferens i Malmö, där Södertälje hoppas på att denna gång stå som segrare och få erkännande för sina ansträngningar att stärka stadskärnans attraktivitet och dynamik.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 april 2024 11:56
Senast uppdaterad: 16 april 2024 11:56

Restauranger kontrolleras för att stoppa köttligor

2x6nu0wfejtjmlsb

Pressbild: Ica.

Köttligor stjäl varor för enorma belopp från butiker och säljer sedan det stulna köttet på den svarta marknaden, inklusive till restauranger. För att bekämpa denna illegala handel har Södertälje kommun nu infört kvitto-kontroller på restauranger som resulterat i flera förbud, enligt rapportering från SVT.

– Det finns en svart marknad där man säljer kött vidare, säger Lars Greger (MP) ordförande i miljönämnden, till SVT.

Under många år har köttstölder varit en problematik som sträckt sig genom hela Sverige, från norr till söder. Ett problemet som förvärrats över tiden. Kriminella ligor tömmer butikshyllor på kött i omgångar, vilket kan vara värt tiotusentals kronor.

Det har kommit uppgifter om att flera butiksägare har tvingats ta bort kött från sina hyllor och anställa egna vakter för att förebygga stölderna. En genomförd utredning avslöjar även flera exempel bland medlemmarna i Svensk Handel där butikerna har utrustat hela kyldiskar med lås och valt att placera köttet bakom disken.

Enligt polisen betraktas dessa stölder som en betydande inkomstkälla för andra kriminella aktiviteter. Under år 2021 beräknas det att varor för över 4,5 miljarder kronor stals från dagligvaruhandeln enligt Svensk Handels uppskattningar. 2010 stals varor för 1,9 miljarder.

För att minska efterfrågan på stulet kött har nya metoder introducerats. En av dessa metoder är att genomföra inspektioner av restauranger, där de måste kunna verifiera ursprunget av det kött de serverar. I Stockholms län har denna metod lett till att flera restauranger har förbjudits att servera kött. Nu beslutar sig även Södertälje kommun för att anamma denna metod i samband med sina livsmedelskontroller för att minska efterfrågan på stulet kött.

– Vi måste angripa problemet från andra hållet. Om det ses som en risk att befatta sig med stöldgods kommer efterfrågan på det stulna köttet att minska. Kommunerna har ett viktigt uppdrag och tillsammans med berörda aktörer tror jag att vi kan göra skillnad på riktigt, sade Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande under våren.

Enligt SVT har det hittills i år utfärdats 15 förelägganden eller förbud i Södertälje som rör spårbarhet på livsmedel.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:31
Senast uppdaterad: 4 september 2023 08:31

En stulen grävmaskin hittades i Södertälje

IMG_4113

Foto: Privat

En grävmaskin blev stulen från en byggarbetsplats, men dagen efter återfanns den i Södertälje av en privatperson.

På torsdagen blev en grävmaskin stulen från en byggarbetsplats i Södertälje genom att den togs ut genom ett stängsel. Grävmaskinen, som ägs av ett företag i Kungsör, anmäldes som stulen samma dag, men den påträffades nästa dag vid Södertälje hamn.

Enligt rapporter hade tjuvarna lyckats avmontera delar från maskinen innan den upptäcktes av en förbipasserande person. Den förbipasserande blev misstänksam då maskinen var gömd vid Framnäsvägen och kontaktade polisen.

Ägaren kontaktades och kunde hämta sin maskin. För närvarande har dock inga misstänkta personer gripits i samband med händelsen.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 4 september 2023 08:00
Senast uppdaterad: 3 september 2023 21:52

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors