Företag i fokus:

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Miljoner i bidrag stoppas till Grafikens Hus

2022_03_5FE2D7BC-881C-4F2D-B1F4-F64C832F4DA2-2048x1363-1

Foto: Alexander Isa

Allt stöd till Grafikens Hus i Södertälje stoppas efter nästan 8 års etablering. Det meddelar kommunen under onsdagen.

– Efter snart åtta års väntan på ett eget hus dras nu kommunens löfte tillbaka, säger Nina Beckmann, museichef på Grafikens Hus i ett pressmeddelande.

Konstmuseet och grafikverkstaden Grafikens Hus grundades i Mariefred 1996, men totalförstördes i en brand 2014. Därefter flyttades verksamheten till gjuteriet i Södertälje vid Tom Tits, där byggnaden genomgick omfattande renoveringar och väntades öppna sina portar år 2024.

Nu drabbas verksamheten av ett stort bakslag efter ett nytt beslut från Södertälje kommun. Från och med 2024 dras allt stöd till Grafikens Hus tillbaka efter ett möte mellan museiledningen, politiker och tjänstemän förra veckan.

Flera tjänstemän har tidigare kritiserat bidragen till Grafikens Hus efter att kostnaderna skenat. I en debattartikel framförde Joakim Granberg, gruppledare för Realistpartiet, bland annat att renoveringsbudgeten som ursprungligen var beräknad till 30 miljoner istället landade på långt över 100 miljoner för Södertäljes skattebetalare.

Nu har Södertälje kommun fattat beslut om att stoppa allt stöd till Grafikens Hus. Museichefen Nina Beckmann uttrycker besvikelse och påpekar behovet av en kulturvänlig kommun.

– Det är med stor förvåning vi tagit emot det här beskedet. Vi vet vad konstinstitutioner som Grafikens Hus kan bidra med för att sätta en stad på kartan, det har vi redan sett från alla år i Mariefred. Vi hade dessutom ett samarbete med Kungl. Konsthögskolan klart, en av Sveriges främsta lärosäten för konstnärer, som skulle lägga en del av sin utbildning på Grafikens Hus i Södertälje. Även det går Södertäljes invånare nu miste om, säger Beckmann.

Läs även – DEBATT: Stoppa skattebetalarnas miljoner till Grafikens hus

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 21:51

UPPGIFTER: Barn misstänks ligga bakom samtliga bilbränder – En person gripen

BB7C515F-BFC8-47B6-ADA9-C99BC59D2690

Foto: Shamash Oyal / Läsarbilder

Lunagaraget har på kort tid drabbats av en oroande serie bilbränder. Enligt uppgifter till Telgenytt misstänks en tonåring ligga bakom samtliga bilbränder.

Tre bränder med endast två dagars mellanrum. De misstänkt anlagda bränderna, som inträffade den 19 augusti, 21 augusti och senast idag strax efter klockan 17:00, har fått boende i området att känna en otrygghet.

Enligt källor till Telgenytt rör sig om medvetet anlagda bränder och att misstankarna riktas mot en tonåring som stoppats av polisen vid samtliga tillfällen. En person som bor i närheten av Lunagaraget har berättat för Telgenytt att tonårigen har setts vid samtliga tre bränder och ska även ha blivit stoppad av polis i området.

Vid ett tillfälle ska barnet, som bedöms enligt källor vara omkring 13-14 år gammalt, även ha setts komma ut från Lunagaraget.

Barnets mamma på plats enligt uppgifter.
Även idag befann sig barnet på plats och stoppades av polisen, och precis som vid tidigare tillfällen ska tonåringens mamma ha funnits på platsen, men hon ska ha anlänt kort därefter.

Polisen har ännu inte gått ut med någon officiell kommentar om ärendet, men det finns misstankar om att bränderna var anlagda.

Ingen person har rapporterats skadad i samband med händelserna.

Uppdatering:

Polisen bekräftar på onsdagskvällen att en 16-17-årig flicka har gripits.

– Vi har inlett en förundersökning och flickan misstänks för mordbrand, säger polisens presstalesperson till Telgenytt.

Läs även: – BILDEXTRA / TV: Kraftig brand i Lunagaraget – igen

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 augusti 2023 17:36
Senast uppdaterad: 23 augusti 2023 18:14

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors