Företag i fokus:

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Parkeringsplatsen vid centralen stängs av i flera veckor

Parkering

Foto: Alexander Isa

Parkeringsplatserna vid Södertälje station stängs av för att ge plats för tivolit under Södertäljefestivalen. Därefter kommer parkeringen att få ny beläggning och väntas pågår till mitten av september.

Under Södertäljefestivalen kommer det traditionsenliga tivolit som vanligt att ställas upp i staden. Jämfört med tidigare år kommer arrangören att lägga extra fokus på barnfamiljer genom ett FamiljeTivoli som kommer att vara beläget på Centralplans parkeringsplats.

Nu meddelar Södertälje kommun att platsen från och med den 23 augusti kommer att vara helt avstängd för parkering av bilar.

”Efter festivalen är parkeringen fortsatt stängd för arbete med att asfaltera och måla om linjer. Parkeringsplatserna kommer att målas så de blir snedställda, något som kommer göra parkeringsplatsen mer trafiksäker.”, skriver kommunen på sin hemsida.

På grund av Trafikverkets byggnation av den nya banvallen 2020 är det för närvarande trångt mellan parkeringsraderna, men antalet parkeringsplatser förblir oförändrat.

Under arbetets gång finns alternativa parkeringsplatser bakom polishuset vid ”Mörten” och även vid stadshuset. Parkeringen förväntas öppna igen den 15 september.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 10:59
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 14:46

Dömd för dubbelmord i Södertälje – Beviljas permission

2022_03_polis-avsparrat

Arkivbild.

Han mördade två personer brutalt i en lägenhet i Södertälje och dömdes till livstids fängelse. Nu visar ett beslut från Kriminalvården att mördaren, Reza Mohammadi, beviljats permission för att köpa en kamera.

I januari 2016 kontaktades polisen av en person som uttryckte oro över att en vän inte hade hört av sig på länge. Vid närmare undersökning av situationen hittades två personer brutalt mördade i en studentlägenhet i Västergård. Offren, en 24-årig kvinna och en 21-årig man, hade fallit offer för hänsynslöst våld och kvinnan hade dessutom fått halsen avskuren.

Kvinnans make, som vid den tiden var 27 år gammal, och hans 31-årige vän greps och dömdes för morden. Dock överklagade den 31-årige mannen domen och friades helt av hovrätten.

Enligt domslutet framkom det att den 24-åriga kvinnan hade kommit till Sverige i november 2015 tillsammans med maken Reza Mohammadi, som hon hade träffat i Turkiet. Kvinnan ville skiljas på grund av maken Reza Mohammadis misshandel och hot mot hennes liv. När maken inte kunde få sin vilja igenom beslutade han att mörda henne och en ung man som befann sig i bostaden.

Dömdes till livstidsfängelse för brutalt dubbelmord i Södertälje. Foto: Alexander Isa

När polisen hittade kvinnan och mannen hade de enligt åtalet legat mördade i nio dagar och blivit utsatta för ett hänsynslöst våld med flera skär- och stickskador. Den 24-åriga kvinnan hade fått halsen avskuren och hade blivit knivhuggen 14 gånger samt utsatt för skändning.

Reza Mohammadi dömdes år 2016 till livstids fängelse och utvisning för mord. Han har varit fängslad sedan dess.

I januari beviljades Mohammadi en lufthålspermission från anstalten Salberga. Han angav då att han ville äta på en thaibuffé, besöka ett café, träffa en fotograf och köpa diverse saker till sin familj.

Beviljades ny permission.
I juli beviljades dubbelmördaren en ny permission av anstalten. Enligt beslutet ville han under permissionen köpa en engångskamera för att kunna ta bilder och skicka till sin familj, samt förvärva ett guldhalsband till sin lillasyster.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 augusti 2023 04:00
Senast uppdaterad: 22 augusti 2023 10:32

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors