Företag i fokus:

Siktar mot A-laget: ”Man måste förtjäna sin plats”

DSC_0015_1

Egor Polin fick tillbringa mycket tid i J20
Foto: Daniel Hansson

Egor Polin värvades av SSK som en spelare till J20. Han fick dock möjlighet att skriva ett A-lagskontrakt redan sitt första år i klubben.

-Det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, säger Polin om fjolårssäsongen.

Egors säsong blev ryckig, spel i J20 varvat med lite byten i A-laget. Han blev utlånad till Tranås och kom sedan tillbaka för spel med J20 igen. Tufft läge för den 19-åriga forwardstalangen, där alternativen antingen var att tjura eller att bita ihop och kämpa på.

-Det är lite både och skulle jag säga. Det är kul att man får vara med så mycket som möjligt i A-laget, alltid kul att spela, vilket gör att jag kan kombinera, säger Egor Polin till Telgenytt.

-När jag inte får så mycket speltid i A-laget så kan jag komma ner och få speltid i J20, vilket är bra, säger han fortsättningsvis.

-Sedan var det bara kul att få komma till Tranås och spela seniorhockey. Att möta lite äldre och större spelare, lite mer vuxenhockey så att säga.

Var du förtjänt av mer speltid i A-laget tycker du?

-Man vill ju inte klaga eller tjafsa om något. Men det är klart att man hade velat få lite mer speltid i A-laget, få chansen något mer. Sedan är det ju svårt att ta plats, det är många andra bra spelare här i Södertälje.

Polin skrev på ett 2-årigt kontrakt för spel i A-laget. Forwarden som fyller 20 i slutet av april har ett år kvar av det avtalet och han kommer då göra sitt första år som senior.

Hans fokus är att försöka ta en ordinarie tröja i Södertälje Sportklubbs representationslag säsongen 2024-25. Just nu ingår han i de planerna när försäsongen drar igång nästa vecka.

-Jag och tränarna har snackat lite om det. Nu är det ju fullt fokus här på nästa säsong.

-Såklart måste man ju förtjäna sin plats. Det kommer jag behöva visa på försäsongen och under träningsmatcherna att man ska ha en plats här.

Egor Polin
Foto. Shamash Oyal

Vad är den största omställningen från spel i J20 till spel i A-laget?

-Det är mer struktur, det blir lite mer gameplan i A-laget. Allt går mycket snabbare, spelarna är lite starkare och snabbare.

-Det är farten i allt som är den största skillnaden. Spelarna är större och starkare.

SSK:s J20 startade sin säsong övertygande men fick det tyngre mot slutet av J20 Nationell södra och missade topp tio i sista omgången. Via fortsättningsserien tog man sig dock till slutspel och slog där ut HV71 i första rundan. Sedan tog det stopp mot Djurgården i kvartsfinalen.

-Det är klart att vi ville gå längre än vi gick i år. Vi hade ju velat komma till semifinal såklart. Jag tycker att vi gjorde ett bra slutspel och det var såklart viktigt att vi kunde slå ut HV71.

-Tråkigt att vi torskade mot Djurgården, vi hade som mål att gå vidare. Vi visade ändå under säsongen att vi är ett bra lag och att vi kan komma långt.

Vad är främsta fokuset i din träning för att ta en tröja i A-laget?

-Vi har inte snackat om det så mycket. Lär väl snacka med fystränaren om det när vi drar igång nästa vecka. Något jag känner själv är att bygga på mig mer muskler och gå upp några extra kilon. Så att man växer till sig lite på bredden.

För att bli starkare i närkamper och längs sargerna?

-Allmänt bli starkare. Det kommer gå snabbare nästa år än vad man är van vid så det är viktigt att ha en riktigt bra försäsong och bygga på sig muskler.

(Annonslänk)

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 april 2024 09:40
Senast uppdaterad: 17 april 2024 11:40

Inbrottsförsök mot vård- och omsorgsboende

polishelikopter

Foto: Shamash Oyal

Ett vård- och omsorgsboende i centrala Södertälje har drabbats av ett inbrottsförsök. Under natten pågick en stor sökinsats för att gripa de misstänkta gärningspersonerna.

Strax efter midnatt, natten mot fredag vid 01-tiden, blev polisen larmad om ett försök till inbrott på ett äldreboende i centrala Södertälje. Enligt tillgängliga uppgifter hade okända individer försökt ta sig in på boendet. Polisstyrkor svarade snabbt genom att kalla in extra resurser och även engagera en polishelikopter för att bistå i sökinsatsen.

– Vi har fått samtal om att några gärningspersoner ska ha försökt göra inbrott på Oxbackshemmet och vi åkte snabbt till platsen och påbörjade en sökinsats, säger polisens presstalesperson, till Telgenytt. 

Oxbackshemmet är ett centralt beläget vård- och omsorgsboende i Södertälje med totalt 48 lägenheter uppdelade i sex bostadsgrupper. Bland dessa finns 16 lägenheter som är särskilt utformade för personer med demenssjukdom.

I nuläget finns det inga rapporter om att tjuvarna lyckades ta sig in i boendet, och det finns heller inga uppgifter om att någon skadades i samband med incidenten.

Ingen gripen.
– Ingen ska ha gripits i nuläget, vi är på plats med stora resurser, säger polisen till Telgenytt.

Uppdatering 03:00

Polisen meddelar att i samband med inbrottet ska ett fönster ha krossats och en anmälan om skadegörelse har upprättats.

-Vi har upprättat en anmälan om skadegörelse eftersom ett fönster ska ha fått skador, insatsen är avslutad och vi har inte lyckats gripa någon gärningsperson, meddelar polisens presstalesperson, till Telgenytt.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 18 augusti 2023 00:03
Senast uppdaterad: 18 augusti 2023 01:01

Rykte om galleriadåd sprider sig bland Södertäljebor

smartphone-mobile-hand-person-people-technology-595792-pxhere.com

Foto: Pexels

Ett oroande rykte om potentiella dåd mot gallerior sprider sig runt om i landet via SMS. Bland annat har SMS:et nått Södertäljebor, men nu tillbakavisar SOS Alarm uppgifterna som rena rykten.

Rykten om hot mot gallerior har satt Södertälje invånare på helspänn efter ett SMS som cirkulerat. Meddelandet, som hävdar att planerade dåd är på gång och att personer har gripits, har väckt stor oro.

I SMS:et förs uppgifter om att undvika galleriorna Mall of Scandinavia och Täby Galleria, samt att gripanden har gjorts. I SMS:et påstås källan vara ”frugans kusin som jobbar på SOS Alarm”, men detta har nu avfärdats av myndigheten

Tillbakavisas av SOS Alarm.

– SOS Alarm vill tydliggöra att bolaget inte har gått ut med någon information av detta slag, skriver pressansvarig Douglas Norström. SOS Alarm har nåtts av informationen att det pågår ryktesspridning via SMS. I meddelandena skrivs att det gjorts ingripanden i två större gallerior i Stockholmsområdet, där man använder SOS Alarm som källa för informationen, skriver pressansvarig Douglas Norström, till Aftonbladet.

Läs även: – Terrorhotnivån höjs – Hot från al-Qaida

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 augusti 2023 15:25
Senast uppdaterad: 17 augusti 2023 15:36

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors