Företag i fokus:

Hyreshöjningen slår mot hundratals i Södertälje

Sodertalje

Foto: Alexander Isa

Efter sammanbrottet i förhandlingar mellan Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen har en skiljeman beslutat om en hyreshöjning på nästan 6 procent. I Södertälje påverkas över 600 hushåll.

– Det kommer bli väldigt tungt att bära för många hyresgäster som redan idag kämpar med sin ekonomi, säger Manfred Klint, gruppchef förhandlingsenheten, Hyresgästföreningen region Stockholm.

I december 2023 tog förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Stockholm, som representerar flera privata hyresvärdar, en oväntad vändning när Fastighetsägarna valde att avbryta diskussionerna och söka en lösning genom hyresnämndens oberoende tvistlösning. Det initiala kravet från Fastighetsägarna var en hyreshöjning på 12 procent.

(Annonslänk)

Trots detta, efter skiljemannens ingripande, fastställdes den slutliga höjningen till 5,9 procent för de flesta av de 11 berörda kommunerna i Stockholm och Gotland, effektivt från 1 januari 2024.

– Vi är väldigt förvånade över besluten, och förstår inte varför de här fastighetsägarna ska få så mycket högre höjningarna än andra fastighetsägare. Att det är samma resultat i alla kommunerna får oss att undra om skiljemannen har tagit hänsyn till lokala förutsättningar, säger Manfred Klint.

Denna ändring berör direkt över 4 300 hushåll i regionen, där cirka 4,4 procent av alla hushåll som Hyresgästföreningen representerar ingår. Specifikt i Södertälje är det 614 lägenheter som nu står inför högre hyror.

Skiljemannens beslut på 5,9 procent för Stockholms län och 5,7 procent för Gotland har väckt betydande oro bland hyresgästerna, som nu måste anpassa sig till de ökade kostnaderna i en redan stram ekonomisk miljö.

– Det är oerhört höga höjningar även om det är betydligt lägre än vad Fastighetsägarna krävde. Det kommer bli väldigt tungt att bära för många hyresgäster som redan idag kämpar med sin ekonomi. Vi hade önskat att Fastighetsägarna haft ett intresse av att ta ansvar i förhandlingarna, säger Klint.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 april 2024 08:00
Senast uppdaterad: 19 april 2024 01:00

Fastighetsbolaget prisas efter omfattande undersökning

LF

Pressbild

Lundbergs Fastigheter, med flera fastigheter i Södertälje, vann det prestigefyllda Kundkristallen-priset för framstående insatser.

Lundbergs Fastigheter, som äger fastigheter i 10 städer inklusive Södertälje, har blivit hedrade med det prestigefyllda Kundkristallen-priset i tre kategorier av fastighetsbranschen. Priserna, för Högsta serviceindex, Högsta profil och Högsta produktindex, delades ut baserat på utmärkta betyg från hyresgästerna i en omfattande undersökning utförd av AktivBo.

(Annonslänk)

– Jag är så glad och stolt över att vi tilldelats Kundkristallen igen och väldigt imponerad av vår bostadsförvaltnings målmedvetna arbete. Att våra hyresgäster år efter år ger oss så fina betyg kommer inte av sig självt, det är resultatet av alla medarbetares stora engagemang och ansträngningar. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker, säger Louise Lindh, VD Lundbergs Fastigheter. 

Undersökningen täcker områden som service, produktkvalitet och varumärke. Lundbergs Fastigheter, som nu för fjärde året i rad tar emot utmärkelser i dessa kategorier, värdesätter erkännandet högt, särskilt eftersom det är baserat på hyresgästernas egna omdömen. Prisutdelningen skedde vid det årliga Benchmark Event arrangerat av AktivBo, där de bästa bostads- och fastighetsbolagen, enligt hyresgästernas bedömning, hyllas.

– Vi är otroligt tacksamma för de svar och den feedback vi får i AktivBo-undersökningen och vi använder resultatet på ett strukturerat sätt för att utveckla och förbättra oss. Jag vill verkligen gratulera och hylla våra medarbetare som gör ett fantastiskt jobb varje dag, säger Peter Lundgren, regionchef Väst och ansvarig för AktivBo på Lundbergs Fastigheter.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 15:00
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 14:32

Islossning för SSK – Harlestam fick äntligen utdelning

Namnlost-33

SSK fick måljubla 7 gånger när man komfortabelt besegrade Västervik inför välfyllda läktare i Scaniarinken Foto: Shamash Oyal

SSK återvände hem till Scaniarinken och gratismatchen mot Västervik med två raka förluster i bagaget. Efter problem med ineffektivitet i de två förgående matcherna på bortaplan så var det dags att vända negativa trenden med en vinst.

Harlestam: – Haft en massa lägen.

7-2 mot Västervik är om vi ska vara ärliga inte någon riktig värdemätare, SSK mötte ett lag som var numret för litet i allt egentligen. Vilket också visar sig i tabellen.

SSK satte an tonen direkt efter första nedsläpp, man sköljde över Västervik i princip varje byte i första perioden. Förstakedjan med Sebastian Dyk, Filiph Engsund och Markus Eriksson var på stort spelhumör och det var också deras enhet som började målskyttet. Det satte tonen för SSK:s lekfulla sätt att spela hockey för kvällen.

Inför matchen riktades de största blickarna mot SSK:s nya finne Miikka Pitkänen och för all del Amil Krupic återkomst som SSK-spelare i Scaniarinken. Bägge skulle också bokföras i poängprotokollet. Krupic kunde med ett kyligt avslut göra 4-0 för hemmalaget 8 minuter in i tredje perioden och stod sedan även för en assist när Hampus Harlestam fick göra sitt första mål som SSK-spelare, det som även blev Södertäljes sista för kvällen.

– Det känns verkligen bra att till slut fått in den, säger Hampus Harlestam om att ha släckt sin målnolla i SSK.

Ett SSK som var påkopplade från start och som hade bestämt sig för att motståndet för dagen skulle få en jobbig kväll.

– Vi går ut i första perioden och visar direkt att det här är vår match, fortsätter Hampus.

Harlestam blev officiellt klar för SSK 1:a februari och har varit i klubben i drygt två veckor.

Hur har första tiden varit för dig i SSK och hur tycker du att ditt spel har funkat?

– Det har varit sjukt bra. Ett grymt gäng som verkligen har välkomnat mig på ett bra sätt. Tycker jag har kommit in mitt spel mer match efter match och haft en massa lägen.

Emil Alba, har varit parhäst till Hampus Harlestam under hans tid i SSK så här långt. Foto: Shamash Oyal

Harlestams mål betydde 7-1 och där fick även färska nyförvärvet Pitkänen komma med i poängprotokollet med en andra assist. Den finske forwarden som ingick i en kedja med just Harlestam och Emil Alba hade innan dess hunnit vara delaktig med ytterligare en andra assist när Viktor Grahn satte 3-0 med ett skott från offensiva blå.

Harlestam passade på att berömma sin nya kedjekamrat: -Det kändes bra. Han jobbar hårt och är bra med pucken.

Den förre detta Kalpa-forwarden visade goda intentioner trots sin korta tid i Sportklubben. Fast motståndet på andra sidan i den här matchen var inte heller den svåraste utmaningen Miikka kunde ställas inför i sin första match med nya laget. Upp till bevis framöver då matcher mot toppkonkurrenterna Djurgården, Björklöven och Mora finns kvar i spelschemat. Det blir en större måttstock hur han står sig i kamp med skickligare spelare och inensivare uppvaktning från motståndet.

”Det kändes bra och jag är ändå inte i toppform än. Fansen kommer att få se mycket mer”, säger Miikka Pitkänen i en intervju med LT efter matchen mot Västervik.

Nä, någon värdemätare var inte det här för SSK, hårdare papper blir det som sagt fortsättningsvis. SSK har två matcher på schemat nästa vecka. På onsdag beger laget sig till Uppsala för möte mot Almtuna i Gränbyhallen, heads up där. Hemmalaget kommer att komma ut som hungriga vargar efter en tung 0-10 förlust mot Karslskoga i fredagesn omgång i HA.

Höjdpunkten blir ändå fredagens match, den sista i grundserien mot Djurgården. SSK har stor revansch att utkräva i den matchen.

Text:

Daniel Hansson

Dela via:

Shares
Publicerad: 17 februari 2024 12:42
Senast uppdaterad: 17 februari 2024 12:50

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors