Företag i fokus:

INSÄNDARE: Noll respekt för en ren stad

RAW

Foto: Rawpixel/CC0 1

”Vad är det för fel på besökarna till stadskärnan?”, skriver insändaren.

Igår var det städning av flera gator i Södertälje. Kaplansgatan sopades från grus, fimpar samt alla möjliga sopor tidigt på förmiddagen. Det blev fint.

Endast några timmar senare är det en person från en parkerad bil som rätt ut på trottoaren kastar resterna från en hamburgerrestaurang, papper, muggar osv. Nu idag, fredag, har fimparna tillsammans med övriga sopor börjat samlas igen.

Vad är det för fel på besökarna till stadskärnan, är de flesta höga på flugsvamp eller tar dom fel på Lerhaga och Södertälje Centrum?

Jag som bor på soptippen

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 20 april 2024 21:00
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:20

De räddar liv i jul – ”ensamhet kan leda till psykisk ohälsa”

BDA6460D-86CA-4863-B34A-2E3EDC46B22B

Sten Lundin, vice ordförande, RSMH Södertälje.

I en omfattande nationell kampanj framhåller Riksförbundet för Social och Mental Hälsa (RSMH) vikten av social hälsa som en väg till mental välbefinnande. Särskilt inför jul och nyår, en period som ofta förstärker känslor av ensamhet, agerar RSMH i Södertälje för att göra skillnad.

RSMH, som långvarigt agerar i kampen mot ensamhet och psykisk ohälsa, lanserar en landsomfattande kampanj med fokus på social hälsa som en grundpelare för mental hälsa. Med julen som en kritisk tidpunkt, då ensamheten kan kännas extra påtaglig, intensifierar RSMH sina insatser över hela landet.

– Att komma till RSMH får en att känna sig välkommen och trygg. Man kan vara sig själv och känna gemenskap och kunna deltaga och vara med efter egen förmåga. Det har alltid känts bra, berättar Sten Lundin, vice ordförande i RSMH i Södertälje.

I över 50 år har RSMH:s 78 lokalföreningar arbetat för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. I Södertälje, liksom i flera andra städer som Kalix, Boden, Hallstahammar, Lund, Visby, Backe, Gimo, Timrå och Säter, sker detta genom julklappsutdelning.
Syftet är att uppmuntra till samtal och inbjuda till gemensamma aktiviteter som julbord, luciatåg, pysselstunder och biokvällar. Dessa sociala sammanhang är öppna för alla som drabbats av ensamhet och psykisk ohälsa.

RSMH i Södertälje agerar för att möta människor i ensamhet och psykisk ohälsa. Foto: Pexels

– Ensamhet är inte ett problem för att det möjligen kan vara tråkigt, utan för att det kan leda till livshotande tillstånd. Långvarig ofrivillig ensamhet kan leda till psykisk ohälsa, och psykisk ohälsa kan vara en bidragande orsak till att människor hamnar i ofrivillig ensamhet. Vi har alla ett behov av att höra till och är gjorda för gemenskap, Selene Cortes, kanslichef på RSMH förbundskansli.

Initiativet får ytterligare relevans i ljuset av WHO:s nyligen bildade globala kommission mot ensamhet, vilket speglar problemets allvar även på en internationell nivå. Sveriges socialminister Jakob Forssmed är en av tolv utvalda kommissionärer och den enda från Europa.

RSMH:s arbete betonar vikten av gemenskap för återhämtning från psykisk ohälsa och som en livräddande faktor. Ensamhet erkänns alltmer som ett samhällsproblem som påverkar alla åldersgrupper. Långvarig ensamhet kan leda till depression och försämrad psykisk hälsa. Genom sina insatser strävar RSMH efter att skapa en känsla av tillhörighet och trygghet genom sociala relationer, vilket är grundläggande för människors välbefinnande.

– Hos oss är dörrarna öppna i jul och alla andra dagar. Här finns vi som den familj du kanske inte har, säger Selene Cortes.

Läs även:

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 16:57
Senast uppdaterad: 19 december 2023 16:58

Bil voltade och hamnade på taket – tre personer förda till sjukhus

IMG_7290

Läsarbild

En allvarlig singelolycka inträffade i Lina Hage längs Enhörnaleden på tisdagen. En bil rapporteras ha voltat och landat upp och ner på taket, med flera passagerare inuti.

En allvarlig allvarlig trafikolycka inträffade på Enhörnaleden vid lunchtid på tisdagen.

Enligt ögonvittnesrapporter som nått Telgenytt, voltade en bil och slutade sin färd upp och ner på taket. Olyckan, som skedde strax efter klockan 13:30, ledde till en snabb insats från allmänheten, som hjälpte till att få ut de inblandade ur det fordonet.

Flera räddningsenheter, inklusive ambulans och polis, svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att hantera situationen och erbjuda nödvändig hjälp. Detaljer kring orsaken till olyckan och de exakta omständigheterna undersöks för närvarande av polisen.

I nuläget är skadeläget för de inblandade oklart, men i fordonet befann sig tre personer, varav en vuxen och två barn. Alla tre fördes till sjukhuset för kontroll.

Läsarbild

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 19 december 2023 13:54
Senast uppdaterad: 19 december 2023 17:42

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors