Företag i fokus:

Kommunen förbereder stort Valborgsfirande

Valborg

Arkivbild: Shamash Oyal

Den 30 april förvandlas Södertälje Stadspark till en festplats full av aktiviteter, musik och gemenskap för att fira Valborgsmässoafton. Ett evenemanget som är öppet för alla och lovar ett fullspäckat schema.

– Vi ser fram emot en dag där vi hoppas få träffa många barn och vuxna som kommer hit för att umgås och ha kul tillsammans. Och självklart har vi beställt bra väder, säger Linda Färggren, gruppledare Näringslivsavdelningen, Södertälje kommun och projektledare för valborgsfirandet.

(Annonslänk)

Södertälje kommun välkomnar invånare och besökare att delta i årets Valborgsfirande i hjärtat av staden. På programmet står en rad aktiviteter som sträcker sig över hela dagen och erbjuder något för alla. För de yngre besökarna finns ansiktsmålning och roliga spel som jättebasket, medan matentusiaster kan njuta av ett varierat utbud från lokala food trucks som serverar allt från street food till traditionella rätter.

Underhållningen på scen inleds med en interaktiv allsångssession med Joel Holm och Marina Nyström från Kultur 365, där publiken får chansen att sjunga med och bidra med egna låtförslag. Kulturskolan tar över scenen på eftermiddagen med sång och poesi, och därefter följer musikaliska framträdanden av Viktoria Hjulström och Erik Hansson som väcker våren till liv med sina melodier.

Kvällens huvudnummer inkluderar en imponerande körprestation av Rosenborgsskolans musikprofiler från årskurserna 7-9, under ledning av Carina och Staffan Lindström. Dagens festligheter kulminerar med ett inspirerande vårtal av Kristoffer Oloffson från Södertäljepolisen och tändningen av majbrasan klockan 18:45, där kören ackompanjerar med vårsånger.

– Valborg är en viktig tradition och det känns jättekul att kommunen håller i firandet. Vi vill att dagen ska ha fokus på Södertälje och vi kommer därför att få se flera härliga framträdanden på scen av både barn och vuxna från just Södertälje, säger Linda Färggren.

Valborgsfirandet i fjol.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 18:00
Senast uppdaterad: 22 april 2024 17:58

Ledande kedja i Norden öppnar i Södertälje

Vianor-Sodertalje-2

Foto: Alexander Isa

Nordens ledande bil- och däckservicekedja, Vianor, som är verksam i 17 länder, öppnar i Södertälje. – Det verkligen kul att vi är igång på allvar, säger ägaren av Vianor Södertälje, Obada Bakstani, till Telgenytt.

Åkerivägen 5 i Moraberg blir hem för Vianor, som är en del av Nokian Tyres, en av Nordens ledande däckservice- och bilservicekedjor.

Bolaget, som idag finns i 17 länder, sysselsätter cirka 1 400 personer och har både egna och partnerägda verkstäder. I Södertälje etableras enheten som en av de partnerägda verkstäderna i samarbete med Reko Autocenter AB, som har sloganen ”schysst, trevlig och rättvis”. Det var just detta motto som Obada eftersökte när han ville bli en del av en större koncern.

Vianors nya samarbetspartner, Obada Bakstani. Foto: Alexander Isa

– Vi vill tillhöra en koncern som speglar vår vision och samtidigt erbjuder helhetslösningar. Allt från reparationer och däckhotell till bilvård; ett företag som har allt för bilägarna. Och det har Vianor, så det känns riktigt bra att inleda ett samarbete med dem, säger Bakstani.

Vianor, som idag finns i många svenska städer saknade länge en enhet i Södertälje. Närmast för företagets kunder var det Strängnäs eller Nyköping. När Bakstani, som har flera års erfarenhet inom allt vad en bilägare efterfrågar, kontaktade Vianor om att etablera sig i Södertälje, fick han omgående positiv feedback.

– De berättade att de hade velat öppna i Södertälje under en längre tid på grund av många kundförfrågningar. Så vi stämde träff, och när de ansåg att jag var lämplig, gick allt ganska snabbt, säger Bakstani.

Bakstani framför den stora anläggning på Åkerivägen 5 i Moraberg. Foto: Alexander Isa

När Telgenytt besöker Vianor på Åkerivägen 5 i Moraberg märks det att skyltarna nyligen har monterats upp och företagets karakteristiska orangea signum har implementerats. Atmosfären i verkstaden är uppsluppen, och under intervjun blir vi avbrutna flera gånger av kunder som på ett eller annat sätt söker hjälp av Vianor och Bakstani.

När besöket närmar sig sitt slut reflekterar man över den positiva energin som genomsyrar platsen. Det känns onekligen som att Vianor kommer att bli ett uppskattat tillskott i Morabergs affärslandskap.

– Vianor står inte bara för kvalitet utan också för pålitlighet och expertis. Vi ser verkligen fram emot att visa Södertäljeborna vad vi går för, avslutar Vianors ägare, Obada Bakstani

Foto: Alexander Isa

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:38
Senast uppdaterad: 27 november 2023 22:39

INSÄNDARE: Vad förväntade du dig Boel?

Boel G

Foto: Shamash Oyal

Risk för ”kriminell infiltration”. Det är anledningen till att regeringen inte placerar den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje. Den som verkar vara mest förvånad över regeringens uttalande är Boel Godner, som upprepade gånger har porträtterat Södertälje som en korrupt stad.

Till LT säger hon om regeringens uttalande: ”Lite naivt av dem att tro att bara för att man lägger den på ett visst ställe så finns det inte risk för infiltration, den risken finns i hela Sverige. Det är ingen enskild Södertäljefråga. Det borde alla förstå.”

Precis Boel, alla borde förstå.

Men Godner har vid oräkneliga tillfällen gestaltat Södertälje som en stad präglad av korruption och kriminalitet, ofta med antydningar mot en specifik grupp. Det enda fallet av korruption jag kan komma på rörde bland annat ett trasigt padelracket till sonen av en tjänsteman.

Boel har arbetat hårt och intensivt för att visa omvärlden vilken kriminell stad Södertälje är. Detta har skapat rädsla bland befolkningen, anställda inom kommunen som känner sig oskyldigt utpekade, avskräckt investerare och universitet, och nu regeringen som ger Södertälje krokben där vi hamnar med ansiktet nedåt i gyttjan. Det här är resultatet av Godners ständiga smutskastning.

Det finns brottslighet i Södertälje, precis som i andra kommuner, och problemet ska kraftfullt motarbetas.
Så jag håller med, det är ingen enskild Södertäljefråga. Så varför denna smutskastningskampanj Boel?

Järnabo

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 25 november 2023 11:05
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 13:21

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors