Företag i fokus:

Kommunen förbereder stort Valborgsfirande

Valborg

Arkivbild: Shamash Oyal

Den 30 april förvandlas Södertälje Stadspark till en festplats full av aktiviteter, musik och gemenskap för att fira Valborgsmässoafton. Ett evenemanget som är öppet för alla och lovar ett fullspäckat schema.

– Vi ser fram emot en dag där vi hoppas få träffa många barn och vuxna som kommer hit för att umgås och ha kul tillsammans. Och självklart har vi beställt bra väder, säger Linda Färggren, gruppledare Näringslivsavdelningen, Södertälje kommun och projektledare för valborgsfirandet.

(Annonslänk)

Södertälje kommun välkomnar invånare och besökare att delta i årets Valborgsfirande i hjärtat av staden. På programmet står en rad aktiviteter som sträcker sig över hela dagen och erbjuder något för alla. För de yngre besökarna finns ansiktsmålning och roliga spel som jättebasket, medan matentusiaster kan njuta av ett varierat utbud från lokala food trucks som serverar allt från street food till traditionella rätter.

Underhållningen på scen inleds med en interaktiv allsångssession med Joel Holm och Marina Nyström från Kultur 365, där publiken får chansen att sjunga med och bidra med egna låtförslag. Kulturskolan tar över scenen på eftermiddagen med sång och poesi, och därefter följer musikaliska framträdanden av Viktoria Hjulström och Erik Hansson som väcker våren till liv med sina melodier.

Kvällens huvudnummer inkluderar en imponerande körprestation av Rosenborgsskolans musikprofiler från årskurserna 7-9, under ledning av Carina och Staffan Lindström. Dagens festligheter kulminerar med ett inspirerande vårtal av Kristoffer Oloffson från Södertäljepolisen och tändningen av majbrasan klockan 18:45, där kören ackompanjerar med vårsånger.

– Valborg är en viktig tradition och det känns jättekul att kommunen håller i firandet. Vi vill att dagen ska ha fokus på Södertälje och vi kommer därför att få se flera härliga framträdanden på scen av både barn och vuxna från just Södertälje, säger Linda Färggren.

Valborgsfirandet i fjol.
Foto: Shamash Oyal

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 22 april 2024 18:00
Senast uppdaterad: 22 april 2024 17:58

Lämnar styrräntan oförändrad – ”Inflationstrycket dämpat”

Erik-Thedeen-Pressbild-Riksbanken

Pressbild: Riksbanken

Riksbanken meddelade under torsdagen att man lämnar styrräntan oförändrad på 4,0 procent. Beskedet innebär en paus i höjningstakten efter flera månaders aggressiva åtstramningar.

Centralbanken gick ut i ett pressmeddelande under gårdagen med att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt, men att det fortfarande finns risk för att inflationen inte ska sjunka tillräckligt snabbt. Det framgår även att osäkerheten inför räntebeskedet har varit betydande och att analytikernas förväntningar gått isär.

Artikeln fortsätter efter annonsen

(Annonslänk)

Riksbanken motiverar sitt beslut att pausa räntehöjningarna med att ”inflationen är fortsatt för hög och det kvarstår risker för att den inte ska fortsätta sjunka tillräckligt snabbt och stabiliseras vid målet, men att inflationen har sjunkit och inflationstrycket har dämpats tydligt”.

Vidare konstateras att den strama penningpolitik som förts globalt bidragit till att dämpa inflationen. Även i Sverige sjunker nu inflationstakten, ungefär i linje med Riksbankens tidigare prognos. För Södertälje kommun, som stått inför stora utmaningar kopplade till den höga inflationen under 2022, innebär detta att kostnadstrycket minskar något.

Samtidigt understryks att det finns kvarvarande risker.

”Inflationen är fortfarande för hög och det kvarstår risker att den inte ska sjunka tillräckligt snabbt framöver”, skriver centralbanken.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 17:20
Senast uppdaterad: 24 november 2023 17:27

Därför placerades den nya myndigheten inte i Södertälje

Södertälje

Foto: Alexander Isa

Planer på att placera den nya utbetalningsmyndigheten i Södertälje kommun stoppades av den nya M-ledda regeringen. Orsaken som då angavs var att de inte hittade lämpliga lokaler, men nu uppger DN att det egentligen rörde sig om rädsla för kriminell infiltration.

Utbetalningsmyndigheten, vars huvuduppgift är att bekämpa välfärdsbrott, var från början tänkt att placeras i Södertälje av den förra regeringen, en plan som mottogs positivt lokalt och skulle tillföra upp till 80 nya arbetstillfällen.

Den tidigare uppfattningen inom kommunen var att regeringen ville placera myndigheten i Södertälje, tack vare kommunens långvariga arbete mot fusk och välfärdsbrott i utbetalningssystemen. Detta var något som Mikael Damberg (S) också uttryckte en positiv inställning till, gällande placeringen av den nya myndigheten i Södertälje.

Men i december förra året beslutade den nya regeringen att ändra planerna och valde istället Stockholm och Hammarby Sjöstad som plats för den nya myndigheten.

– Jag tycker det var väldigt omdömeslöst av den tidigare regeringen att ens tänka tanken att lägga en så viktig myndighet i Södertälje, när vi vet att just den kommunen har väldigt stora problem med försök till infiltration, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M), till DN.

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 november 2023 14:22
Senast uppdaterad: 24 november 2023 14:22

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors