Företag i fokus:

Popstjärnan bokad som första artist till Södertäljedagarna

Namnlost-1

Cazzi Opeia.
Pressbild: Anna-Lena Ahlström

Södertäljedagarna, tidigare känd som Södertäljefestivalen, har offentliggjort sin första artist. Popstjärnan Cazzi Opeia, känd från Melodifestivalen och American Song Contest, kommer att uppträda på Stora Torget.

Södertäljedagarna, tidigare känd som Södertäljefestivalen, har offentliggjort sin första artist för årets evenemang. Popstjärnan Cazzi Opeia, känd från Melodifestivalen och American Song Contest, kommer att uppträda på Stora Torget.

Södertäljedagarna är den nya benämningen på den årliga stadsfesten i Södertälje, som anpassas till stadens ekonomiska och strukturella förändringar. Årets evenemang, som hålls mellan den 30 augusti och 1 september, markerar en paus från den traditionella festivalens storlek, med planer på att återvända fullt ut 2025.

(Annonslänk)

– Vi är jätteglada att kunna presentera Cazzi Opeia till Södertäljedagarna! Hon har en fantastisk energi och kommer bjuda på en härlig show i city, säger Malin Eriksson, Event- och kundansvarig, Södertälje City

Cazzi Opeia, som egentligen heter Moa Anna Maria Carlebecker, har gjort sig känd inom musikvärlden genom sina framgångar i både amerikanska och europeiska musiktävlingar. Hon var en av låtskrivarna till Loreens vinnande bidrag ”Tattoo” i Eurovision Song Contest och har även själv tävlat i Melodifestivalen där hon nådde en nionde plats i finalen 2022.

Förutom Cazzi Opeia kommer Södertäljedagarna att erbjuda en rad andra attraktioner, inklusive matstånd, utställare och olika aktiviteter. Festivalen, som är öppen för alla och gratis att besöka, utlovar en helg fylld med underhållning och kultur mitt i Södertäljes hjärta, på Stora Torget.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 23 april 2024 19:51
Senast uppdaterad: 23 april 2024 19:51

Upprustning av Järna torg – Nu kan du tycka till

Jarna-Park-Kartor

Foto: Kartor

Södertälje kommun bjuder in till medborgardialog för att diskutera framtiden för Järna torg. Delta genom att fylla i en enkät eller möta kommunens representanter den 20 maj.

Södertälje kommun planerar att rusta upp Järna torg och vill nu veta vad invånarna i Järna tycker att platsen ska innehålla. Alla Järnabor uppmanas att delta i medborgardialogen genom att fylla i en enkät eller träffa kommunens representanter på plats den 20 maj.

(Annonslänk)

Järna torg är en central del av Järna centrum, känd för sina stora gräsmattor, perennplanteringar, högresta träd, lekplats, sommarservering och scen. Historiskt har torget varit en naturlig samlingsplats, ofta använt vid midsommarfiranden, uppvisningar, torghandel och julmarknader.

Nu är det dags att förnya torget med ny utrustning och funktioner som kan locka fler målgrupper och säkerställa torgets fortsatta roll som en viktig mötesplats i Järna. Södertälje kommun vill därför ha invånarnas åsikter och idéer för att skapa en attraktiv och användarvänlig plats för alla.

Måndagen den 20 maj mellan klockan 16-18 hålls en öppen workshop vid scenen på Järna torg. Här får invånarna möjlighet att träffa kommunens representanter, delta i diskussioner och dela med sig av sina tankar om torgets framtid. Det är en chans för alla att påverka och bidra till utvecklingen av Järna torg.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 08:30
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:59

Pressbyrån och 7-Eleven vill sluta sälja cigaretter

Pressbyran

Foto: Alexander Isa

Snart kan det vara slut på cigarettförsäljningen hos Pressbyrån och 7-Eleven. I framtiden vill de helt sluta sälja cigaretter, rapporterar TT.

Bolaget bakom kedjorna, Reitan, ett norsk familjeägd företag vill successivt fasa ut sin försäljning av cigaretter, med målet att helt upphöra med försäljningen. Enligt bolagets VD Anna Wallenberg, som TT talat med, vill bolaget verka för att produkterna helt försvinner från marknaden.

(Annonslänk)

Utfasningen, som börjar 2026, innebär att franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven inte längre kommer att ta in nya cigarettprodukter eller varumärken. Detta ses som ett steg mot en rökfri framtid och har inspirerats av liknande lagförslag i Storbritannien och Nya Zeeland, där unga förbjuds att köpa tobaksprodukter.

– Riskerna med tobaksrökning är väl kända, både när det kommer till hälsorisker men även miljöpåverkan och arbetsförhållanden i produktionen, säger Wallenberg till TT.

För närvarande kommer 54 procent av kedjornas tobaksförsäljning från cigaretter, medan resten består av snus, nikotinprodukter och andra rökfria alternativ.

Läs även: – Alexander Berg firar 20 år på Pressbyrån

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 16 maj 2024 05:00
Senast uppdaterad: 16 maj 2024 00:27

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors