Företag i fokus:

Liberalerna – Vi måste våga prata positivt om Södertälje

GRCity

Foto: GRW Media/Södertälje City

Det finns många problem i världen, likaså i Södertälje. Det handlar om skjutningar, kriminalitet, segregation, korruption, arbetslöshet och så vidare. Överallt i världen finns det stora problem och mycket lidande. Samhället ska göra allt vi kan för att jobba mot dessa problem. Vi ska inte blunda för problemen, men vi behöver inte heller skylta med dem.

Staden och folket har tyvärr fått ett dåligt rykte, det har till och med gått så långt att invånare i staden skäms över att berätta att de är från Södertälje. Vi är många som inte är födda här utan har flyttat hit från andra delar av Sverige och som möts av förvånade och oroade ansiktsuttryck när vi berättat att vi ska flytta till Södertälje.

(Annonslänk)

Det är viktigt att vi från politiskt håll väljer att tala väl om Södertälje och våra invånare. Det är viktigt att vi visar stolthet för vår stad. För när vi inte gör det och bara låter bilden av Södertälje vara negativ så skapar det en självuppfyllande profetia. Vi får generationer som växer upp med en sargad självbild och med misstro till samhället.

När förtroendet och tilliten till samhället är svag får kriminella krafter chansen att greppa tag i den unga generationen. Den negativa mediebilden och det dåliga ryktet har gjort att det finns en misstänksamhet mot oss som kommer från Södertälje. Det gör det svårare att slå sig in på arbetsmarknaden vilket leder till högre arbetslöshet och befäster samhällsproblemen. 

”Det krävs ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom.”

För att kunna vända på den här utvecklingen krävs det ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom. Det behövs en vision om vad staden ska bli och hur vi ska ta oss dit. Något som var och en kan hänga upp lite av sitt hopp på.

Tyvärr tycks det inte finnas några sådana visioner från den politiska ledningen. Istället för att skapa hopp pratar man bara om problemen, kanske för att problembeskrivningen är det enda man kan komma överens om.

Liberalerna tror på ett Södertälje där vi garanterar varje individs rätt att forma sitt eget liv utan att utsättas för diskriminering. Din bakgrund ska inte avgöra din framtid. Södertälje ska vara en möjligheternas stad, som inte misstänkliggör entreprenörer och ideella föreningar som försöker skapa mervärde trots svåra förutsättningar. Vi vill berätta för omvärlden om Södertälje, om vår gästvänlighet, vår mångfald och det starka engagemanget som finns för lokalsamhället. Vi tror på en stad som uppmuntrar och bejakar sina invånare. Tillsammans kan vi ändra bilden av Södertälje. 

Metin Hawsho, (L) gruppledare
Victor Zetterman, (L), ordförande
Sevina Salci, (L)
Viveca Rabenius, (L) 
Gabriel Gawrye (L)
Evelyn Paz (L) 
Anton Holmlund, (L) 
Alvin Hanna (L) 
Kristina Perols (L)
Hanna Hanna (L) 
Maria Safar (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:54

Nytt gripande efter knivdådet i Södertälje

IMG_8463

Foto: Alexander Isa

Ytterligare en person har gripits efter förra veckans knivattack i en frisörsalong i centrala Södertälje.

(Annonslänk)

Händelsen inträffade förra veckan i centrala Södertälje, där en ung man knivhöggs flera gånger i en frisörsalong på Nygatan. Offret, en man i 20-årsåldern, fick tre till fyra knivhugg i benet.

Dagen efter dådet grep polisen en 20-årig man, som tidigare varit anklagad för medhjälp i en dödsskjutning i Saltskog den 6 oktober 2022. Han är misstänkt för grov misshandel och försök till människorov.

Nu har ytterligare en misstänkt person gripits. Denne är en 20-årig man som greps tidigare denna vecka och är nu häktad, misstänkt för samma brott som den tidigare gripne – grov misshandel och försök till människorov.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 11:55
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 19:18

Starkt år för Scania – ”Har varit ett händelserikt år”

Kallsater

David Källsäter, vd, Scania Sverige. Foto: Elmia Lastbil.

2023 blev ett framgångsrikt år för Scania. Trots komponentbrist och en svagare konjunktur, lyckades bolaget öka sina marknadsandelar och registreringar av tunga fordon, särskilt förbränningsmotorer.

– 2023 har varit ett händelserikt år där vi bland annat stoppade chassimonteringen i Södertälje under några månader för att anpassa ordinarie chassiline för ellastbilar. Vi invigde även batterisammansättningsfabriken där vi monterar batterimoduler och batteripack baserat på Northvolts celler, säger Scanias VD, David Källsäter.

Med 2856 registrerade fordon under året, vilket representerar en ökning från 40,6 procent 2022 till 43,1 procent 2023, dominerade Scania marknaden för lastbilar med förbränningsmotorer i Sverige.

Källsäter betonade vikten av deras V8-motorer och den nya Super-drivlinan, som utmärker sig med den lägsta bränsleförbrukningen på marknaden enligt jämförelsetester. Han underströk även betydelsen av att minska bränsleförbrukningen i förbränningsmotorer för att nå klimatmål, och lyfte fram möjligheten att använda förnybara drivmedel som HVO, biogas och RME.

– Det är glädjande att elektrifieringen ökar i Sverige. Tyvärr har vi inte kunnat leverera så många fordon under 2023 som vi önskat. Samtidigt är kunderna väldigt nöjda med de ellastbilar som levererats, säger Källsäter.

(Annonslänk)

Förutom framgångar med förbränningsmotorer, gjorde Scania betydande framsteg inom hållbara transportlösningar. Andelen hållbara fordon (RME, gas, elektriska och hybridlösningar) bland Scanias registrerade fordon ökade till 24,2 procent, en ökning med 9,5 procentenheter jämfört med föregående år. Elektriska fordon i branschen ökade med 73,5 procent jämfört med 2022.

Scania har också engagerat sig i att bygga världens mest hållbara ellastbil och införde nyligen gröna inköpskrav på sina leverantörer. I december mottog de den tyska utmärkelsen European Transport Award för sina ellastbilar, baserat på hållbarhetskriterier.

Företaget har ambitiösa klimatmål för sin leverantörskedja, produktion och kundernas koldioxidutsläpp, och var den första lastbilstillverkaren som antog vetenskapliga mål enligt Science Based Target initiative.

– Jag kan konstatera att vår plan för klimatmålen håller. Andelen lastbilar som är anpassade för ett förnybart drivmedel står idag för drygt en fjärdedel av vår totala volym. Inom fem år ska denna volym mer än fördubblas, säger David Källsäter.

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 10 februari 2024 08:30
Senast uppdaterad: 9 februari 2024 18:13

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors