Företag i fokus:

Liberalerna – Vi måste våga prata positivt om Södertälje

GRCity

Foto: GRW Media/Södertälje City

Det finns många problem i världen, likaså i Södertälje. Det handlar om skjutningar, kriminalitet, segregation, korruption, arbetslöshet och så vidare. Överallt i världen finns det stora problem och mycket lidande. Samhället ska göra allt vi kan för att jobba mot dessa problem. Vi ska inte blunda för problemen, men vi behöver inte heller skylta med dem.

Staden och folket har tyvärr fått ett dåligt rykte, det har till och med gått så långt att invånare i staden skäms över att berätta att de är från Södertälje. Vi är många som inte är födda här utan har flyttat hit från andra delar av Sverige och som möts av förvånade och oroade ansiktsuttryck när vi berättat att vi ska flytta till Södertälje.

(Annonslänk)

Det är viktigt att vi från politiskt håll väljer att tala väl om Södertälje och våra invånare. Det är viktigt att vi visar stolthet för vår stad. För när vi inte gör det och bara låter bilden av Södertälje vara negativ så skapar det en självuppfyllande profetia. Vi får generationer som växer upp med en sargad självbild och med misstro till samhället.

När förtroendet och tilliten till samhället är svag får kriminella krafter chansen att greppa tag i den unga generationen. Den negativa mediebilden och det dåliga ryktet har gjort att det finns en misstänksamhet mot oss som kommer från Södertälje. Det gör det svårare att slå sig in på arbetsmarknaden vilket leder till högre arbetslöshet och befäster samhällsproblemen. 

”Det krävs ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom.”

För att kunna vända på den här utvecklingen krävs det ett starkare ledarskap som talar väl om Södertälje när chansen ges och inte tvärtom. Det behövs en vision om vad staden ska bli och hur vi ska ta oss dit. Något som var och en kan hänga upp lite av sitt hopp på.

Tyvärr tycks det inte finnas några sådana visioner från den politiska ledningen. Istället för att skapa hopp pratar man bara om problemen, kanske för att problembeskrivningen är det enda man kan komma överens om.

Liberalerna tror på ett Södertälje där vi garanterar varje individs rätt att forma sitt eget liv utan att utsättas för diskriminering. Din bakgrund ska inte avgöra din framtid. Södertälje ska vara en möjligheternas stad, som inte misstänkliggör entreprenörer och ideella föreningar som försöker skapa mervärde trots svåra förutsättningar. Vi vill berätta för omvärlden om Södertälje, om vår gästvänlighet, vår mångfald och det starka engagemanget som finns för lokalsamhället. Vi tror på en stad som uppmuntrar och bejakar sina invånare. Tillsammans kan vi ändra bilden av Södertälje. 

Metin Hawsho, (L) gruppledare
Victor Zetterman, (L), ordförande
Sevina Salci, (L)
Viveca Rabenius, (L) 
Gabriel Gawrye (L)
Evelyn Paz (L) 
Anton Holmlund, (L) 
Alvin Hanna (L) 
Kristina Perols (L)
Hanna Hanna (L) 
Maria Safar (L)

(Annonslänk)

Text:

Detta är en debatt/insändare. Åsikterna är skribentens egna

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 09:47
Senast uppdaterad: 1 maj 2024 12:54

Lastbil i brand på E4 – Stora trafikstörningar

Brandbild Räddningstjänst

Arkivbild

En lastbilsbrand har inträffat på E4 och påverkar trafiken stort. Räddningstjänsten är på plats för att hantera situationen.

En lastbil har börjat brinna på E4 strax utanför Hölö, vilket rapporterades vid 17-tiden på tisdagseftermiddagen. Händelsen har orsakat störningar i trafiken, med både en blockerad vägren och ett körfält.

Enligt Trafikverket började det brinna i däcket på en lastbil. Räddningstjänsten svarade snabbt på larmet och är nu på plats för att släcka branden och hantera trafiksituationen.

I samband med räddningsarbetet rapporterar Trafikverket att ett av körfälten och delar av vägrenen är avstängda. I nuläget finns inga rapporter om personskador till följd av branden.

Text:

Paula Kass Elias

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:24
Senast uppdaterad: 12 december 2023 17:24

Telge tar över sophämtningen i Gnesta och Trosa

2022_05_FTI-Atervinningsbarometern-20192-1

Från och med denna månad kommer Telge Återvinning AB att ta över hämtningen av hushållsavfall i Gnesta och Trosa kommun. Bolaget berättar i ett pressmeddelande att man ser fram emot att utöka sin verksamhet.

– Vi är glada och stolta över att få uppdraget att ta hand om hushållsavfall i Trosa och Gnesta kommun, säger Micael Ottosson, avdelningschef på Telge Återvinning.

Inledningsvis kommer det inte att bli några större förändringar för kommuninvånarna. De kommer fortsatt separera matavfall och restavfall i olika påsar som läggs i samma tunna. Men på sikt väntas förändringar i och med den nya lagen om fastighetsnära insamling som ska införas till 2027.

Enligt Eija Karlsson, handläggare i Trosa kommun, har man ett gott samarbete med Telge sedan tidigare och ser fram emot att utveckla det ytterligare. Även Gnesta kommun uttrycker sig positivt om samarbetet och Telges erfarenhet av fastighetsnära insamling.

– Det känns tryggt att ha en entreprenör som Telge med gedigen erfarenhet av fastighetsnära insamling, säger Jonas Ek, renhållningschef i Gnesta.

Skribent: Lucas T

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 12 december 2023 17:00
Senast uppdaterad: 11 december 2023 23:59

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors