Företag i fokus:

SBBKs Maria Jespersen utsedd till Årets Forward

PGU8902

SBBKs Maria Jespersen
Fotograf: Petra Gau

SBBKs damer tog hem sin första seger mot Luleå Basket i finalserien, samtidigt som Maria Jespersen från SBBK koras till Årets Forward efter en imponerande säsong.

I den första matchen av den bästa av fem finalserien i Svenska Basketligan Dam, säkrade SBBKs damer en viktig vinst mot Luleå Basket. Laget ser fram emot nästa match som spelas på bortaplan i Luleå imorgon, innan de återvänder hem för den tredje matchen i serien nu på söndag.

Parallellt med slutspelets upphetsning, firades individuella prestationer när årets basketutmärkelser delades ut. Stor uppmärksamhet riktades mot Maria Jespersen från SBBK som tog hem titeln Årets Forward. Jespersen, som har imponerat på både fans och experter, mottog utmärkelsen med en betydande marginal på 51,8 procentenheter mot närmaste konkurrent.

”Danmarks bästa basketspelare, Maria Jespersen, kom i år till den svenska ligan efter spel på college och i Europa. Här har hon visat en hög klass, inte minst i sitt attackspel och skytte, vilket gör henne till en tuff forward att möta.”, lyder motiveringen.

(Annonslänk)

Utmärkelserna i ligan röstas fram genom en kombination av röster från coacher, lagkaptener, mediarepresentanter och fans.

Fansens röster utgör 25% av det totala resultatet medan de professionella rösterna står för de återstående 75%. Jespersens prestation under säsongen har varit anmärkningsvärd, med ett snitt på 17,2 poäng och 8,0 returer per match, samt bidrag i form av 2,5 assist och 1,5 steals. Hennes skicklighet från trepoängslinjen och tvåpoängszonen har också varit avgörande för hennes framgångar.

Medan SBBKs damer fortsätter att kämpa om mästerskapstiteln, har Jespersens bidrag både på och utanför planen cementerat hennes position som en av ligan mest värdefulla spelare denna säsong.

Säkra din biljett till SM Final 3 av 5 i Täljehallen här.

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 24 april 2024 15:20
Senast uppdaterad: 24 april 2024 15:20

Initiativtagaren Wikner: – ”Ser fram emot en härlig sommar”

Wikner Mötesplatsen

Barn- och ungdomssportchefen. Foto: Mötesplatsen / Alexander Isa

Basket, futsal, volleyboll, tennis, dans och spontanidrott. Nästa vecka inleds den flera veckor långa tillställningen som arrangeras av Mötesplats Södertälje med Södertäljeprofilen Alexander Wikner vid rodret.

– Vi är många i Södertälje som vill samverka för att bidra till ökad rörelse och en trygg och meningsfull fritid för barn och ungdomar i Södertälje, säger Alexander Wikner, barn- och ungdomssportchefen på SBBK, till Telgenytt.

Från och med onsdag den 14 juni till vecka 26 erbjuds barn och ungdomar i åldern 7-16 år möjligheten att delta i olika aktiviteter och turneringar på Stora Torget i centrum. Syftet är att främja ökad fysisk aktivitet, meningsfull fritid samt skapa trygga och attraktiva mötesplatser för barn och ungdomar i Södertälje.

Projektet strävar efter att främja samarbete mellan olika aktörer i Södertälje, erbjuda trygga och meningsfulla lovakviteter för barn och ungdomar i prioriterade områden samt inspirera till spontanidrott och rörelseglädje. Dessutom vill man ge unga ledare möjlighet att utvecklas genom att erbjuda feriepraktik åt 24 ungdomar, varav hälften är kvinnor, och ha en jämställd deltagarrepresentation med hälften tjejer.

Mötesplatsen i samverkan med Street Futsal Club. Bild: Mötesplatsen.

Tidigare år har de enbart ägt rum utanför stadskärnan, men nu arrangeras de för första gången även i centrala Södertälje. Detta har blivit möjligt genom samverkan med kommunkoncernen, Södertälje City, RF SISU Sörmland, Södertälje Futsal Club, Idrott Utan Gränser, LEBI Skol IF och andra lokala föreningar.

– SBBK är otroligt tacksamma. Vår satsning är endast möjlig via lokal samverkan och att alla bidrar med det de är bäst på. Vi vill tacka alla partners för deras engagemang och ser mycket fram emot en härlig sommar med mycket rörelse och gemenskap tillsammans med barn och ungdomar i Södertälje, säger Wikner, som har initierat, samordnat och framgångsrikt skapat samverkan mellan viktiga aktörer i staden genom Mötesplatsen.

Utöver centrum kommer Mötesplats Södertälje även finnas i olika områden fram till vecka 30, såsom Ronna, Fornhöjden, Brunnsäng, Blombacka, Hovsjö, Lina, Saltskog/Västergård och Geneta. På plats kommer det finnas utbildade feriearbetare, äldre ungdomar från Södertälje samt äldre vuxna från samarbetsorganisationerna.

Läs även: – Här arrangerar SBBK stor turnering för skolor

(Annonslänk)

Text:

Alexander Isa

Dela via:

Shares
Publicerad: 9 juni 2023 04:00
Senast uppdaterad: 9 juni 2023 07:38

Så vill kommunen förbättra dialogen med företagen

Södertälje kommun

Arkivbild.

Södertälje kommun har tagit initiativ till att förbättra dialogen med företagen och företagsklimatet. Detta genom att införa utbildningen ”Motiverande Samtal”, (MI), för sina medarbetare.

– Det här hjälper oss att ta nästa steg när det gäller myndighetsutövning och därmed kunna ge en god service. Vi ska vara världsmästare på att hjälpa företag att göra rätt vilket utbildningen ger bästa förutsättningar för, menar Jonas Karlsson, näringslivschef i Södertälje kommun, i ett pressmeddelande.

75 medarbetare har nyligen slutfört utbildningen som fokuserar på att integrera företagarperspektivet i MI, vilket gör satsningen unik i kommunsverige. Metodiken är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst och skola men har inte tidigare tillämpats på detta sätt inom kommunen.

– MI ger oss verktyg att vara trygga och modiga i vår dialog med företag och därmed en bra service, säger Aydin Aho på näringslivsavdelningen som är projektledare för MI utbildningen.

Miljökontoret och socialkontoret har tidigare använt metoden med goda resultat. Genom att införa MI som samtalsmetod och förhållningssätt i dialogen med företagen, strävar kommunen efter att förbättra företagens upplevelse i kontakten med kommunen och därmed skapa ett bättre företagsklimat.

Utbildningen i MI riktar sig till medarbetare och chefer som arbetar med myndighetsutövning och företagskontakter. I första hand har utbildningen erbjudits till samhällsbyggnadskontoret, miljökontoret, socialkontoret, kontaktcenter och näringslivsavdelningen. Utbildningen omfattar tre heldagar och innehåller teori, övningar och grupparbeten. Ett uppskattat moment i utbildningen var ”näringslivskunskap” där deltagarna fick lära sig om näringslivet i Södertälje och reflektera kring ansvaret för att skapa ett bra företagsklimat.

(Annonslänk)

Text:

Shamash Oyal

Dela via:

Shares
Publicerad: 8 juni 2023 20:41
Senast uppdaterad: 8 juni 2023 20:41

Stöd vår lokala journalistik med en Swish:

123 473 66 41

qr

Mest lästa

SÖK NYHETER

Fler resultat...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors